سه‌شنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۶

در جشن چهاردهمین سالگرد تاسیس خانه موسیقی عنوان شد؛

پیرنیاکان: نمی‌شود خیل عظیم مردمی که به موسیقی گوش می‌دهند را نادیده گرفت

تقدیر از برگزیدگان در جشن چهاردهمین سالگرد تأسیس خانه موسیقی ایران

سینما پرس – گروه هفت هنر/ پیرنیاکان در جشن چهاردهمین سالگرد تأسیس خانه موسیقی ایران گفت: در فقه شیعه اجتهاد به این دلیل بوجود آمده که مسائل روز را با شرع تبیین کند. فقها باید برای اینها جوابگو باشند. نمی شود این خیل عظیم جمعیتی که به غیر از موزیسین ها به موسیقی گوش می کنند را ندیده بگیریم.

به گزارش خبرنگار موسیقی سینما پرس، در مراسم چهاردهمین سالگرد تآسیس خانه موسیقی شب گذشته بیست و دوم مهرماه با حضور چهره های شاخصی چون محمد علی مراد خانی، رضا شجریان، حسین علیزاده، هادی منتظری، هوشنگ ظریف، محمد سریر، حسین دهلوی، امین‌الله رشیدی، داوود گنجه‌ای، شهرام ناظری، وحید تاج، فرهنگ شریف و... برگزار شد، در ابتدای این مراسم حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی، ضمن اشاره به حضور دکتر فاضل و دکتر نمکی به عنوان مهمان‌های ویژه جشن‌ چهاردهمین سال تأسیس خانه موسیقی، از هنرمندان برای حضورشان تشکر کرد.

 

«احمد محسن‌پور» با نیم قرن فعالیت در موسیقی قومی مازندران، «عاشیق حسین اسکندری» با نیم‌قرن فعالیت در حوزه موسیقی آذربایجان، «غلامرضا رضایی آلما جوقی» از معدود آئینه‌داران موسیقی بخش ناحیه خراسان، « بهرام مهربخش » هنرمند نوازنده نی‌انبان ناحیه بوشهرو«کورش اسد‌پور» از شاهنامه‌خوانان بختیاری هنرمندانی بودند که با حضور محمدرضا شجریان، مصطفی کمال‌پورتراب و داوود گنجه‌ای پس از اجرای گروه سازینه از آن‌ها به پاس فعالیت در موسیقی نواحی تقدیر شد و پس از آن نیزژاله صادقی (مجری برنامه) بیانیه خانه موسیقی را در حضور مرادخانی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خواند.

 

تقدیر از بانوان فعال در عرصه موسیقی بخش دیگری از این مراسم بودند که در این بخش از فخری ملک‌پور نوازنده پیانو، گیتی وزیری‌تبار (فرزند حسن وزیری‌تبار و از شاگردان روح‌الله خالقی)، ملیحه سعیدی (نوازنده قانون و شاگردان مهدی مفتاح)، آذر هاشمی (نوازنده سنتور و سرپرست گروه نغمه)، مهرک صفائیه (نوازنده پیانو و از شاگردان اقدس پورتراب)، سودابه سالم (کارشناس موسیقی کودک) و همچنین بهناز زاکری (نوازنده سنتور) تقدیر به عمل آمد.

 

تقدیر از برگزیدگان در جشن چهاردهمین سالگرد تأسیس خانه موسیقی ایران

معرفی دو استعداد در عرصه موسیقی بخش دیگر مراسم بود که در این بخش ستاره هستی نوازنده کمانچه و تارا پیراینده نوازنده تارقطعه‌هایی را به صورت بداهه اجرا کردند.

 

در ادامه این مراسم داریوش پیرنیاکان سخن گوی واز اعضای خانه موسیقی اظهار داشت: ای کاش وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی حضور داشت و در  مورد این موضوع توضیح می‌داد که چرا مدیرکل شهرستان‌ها اجازه دارند کنسرتی را که با مجوز وزارت ارشاد قرار است در یک استان اجرا شود لغو کنند.

 

سخنگوی خانه موسیقی گفت: مطلب مهمتر این است که مارا هنوز به رسمیت نمی شناسند.  جشن خانه موسیقی برگزار می کنیم اما موسیقی را به رسمیت نمی شناسند. وقتی از هنرهای دیگر صحبت می کنند می گویند "سینما، تاتر، تجسمی و غیره" موسیقی باید به رسمیت شناخته شود. یعنی در تلویزیون این مملکت هنوز ساز را نشان نمی دهند و هنوز موسیقی را حرام می دانند. هنوز بعد از 34 سال در تلویزیون ساز را نشان نمی دهند و موسیقی یک برنامه مستقل برای خودش ندارد که با شناسنامه پخش شود.

پیرنیاکان افزود: باید امروز فقها به ما هنرمندان که این همه جفا شده است جواب دهند. کجا نوشته شده  موسیقی حرام است؟ دکتر شریعتی می گوید هیچ سند و آیه و روایتی وجود ندارد که موسیقی را حرام کرده باشد بلکه موسیقی در حد سمفونی شاهکار است.  

وی گفت: در فقه شیعه اجتهاد به این دلیل بوجود آمده که مسائل روز را با شرع تبیین کند. فقها باید  برای اینها جوابگو باشند. نمی شود این خیل عظیم جمعیتی که به غیر از موزیسین ها به موسیقی گوش می کنند را ندیده بگیریم. الان موضوعیت ندارد که ساکت باشیم و جوابی نشنویم. از یکی از عزیزان نقل می کنند که از آیت الله نائینی پرسیدند کدام صدا حرام است، گفت صدایی که از خوردن کفگیر به ته دیگ همسایه بینوا و یتیم به گوش برسد. فقط این صدا حرام است. امروز فقها باید بگویند با چه دلیلی موسیقی حرام است.



صدای بانوان باید پخش شود



سخنگوی خانه موسیقی گفت: یکی از خواسته های مهم خانه موسیقی این است که صدای بانوان باید پخش شود. نیمی از جمعیت موزیسین ها بانوان هستند دوستان بزرگی مانند آقای شجریان اینجا هستند و می دانند بانوانی بسیار در آواز ورزیده هستند. اینها کی باید بخوانند؟ خواست ما این است.



وی افزود: من می دانم همه دوستان من در خانه موسیقی و همه عزیزان یک دل و یک صدا اینها را می خواهیم. مجوز ها، سالن کنسرت، نشان دادن سازها و همه اینها درخواست هایی است که از مسئولین داریم. به قول حافظ "شهر خالیست  ز عشاق بود کز طرفی/ مردی از خویشت برون آید و کاری بکند" آیا این مردانگی وجود دارد؟



این نوازنده تار و سه تار گفت: هر کسی در جایی که مسئولیت دارد می تواند تاثیر گذار باشد. مسئولیت ما حفظ و اشاعه و نگهداری موسیقی است. من نمی توانم چشمم را به روی زمستان ببندم. در این هشت سال گذشته زمستان بوده و کاری نمی توانستیم بکنیم. در چند شهرستان کنسرت مرا لغو کردند و گفتند دانشگاه یک جای فرهنگی است.  دولت باید اینها را پاسخ دهد.


پیرنیاکان در پایان سخنانش تاکید کرد: نیاز به سالن داریم. در مجوز کنسرت ها کسی نباید دخالت کند. وقتی وزارت ارشاد مجوری می دهد باید از این مجوز پشتیبانی کند. ارکستر سمفونیک و ارکستر ملی باید احیا شود.

 

 وی ادامه داد: وقتی از هنرها نام می‌برند نامی از موسیقی برده نمی شود، همچنین هنوز موسیقی در تلویزیون جایگاه  منطقی ندارد و هنوز نمایش سازها در تلویزیون ممنوع است، جوانانی که در دانشگاه درس می‌خوانند جای برای فعالیت ندارند از آن مهم‌تر اینکه کسی ما را به رسمیت نمی‌شناسد.

 

پس از سخنان پیرنیاکان گروه سپید و سیاه به سرپرست پیمان میرآقاسی و خوانندگی وحید تاج قطعاتی را اجرا کردند و در ادامه برنامه نیز با پخش کلیپی درباره وحید مؤمنی کرمانشاهی شاعر و فرهنگ شریف نوازنده پیشکسوت پخش شد و از «نصرالله ناصح‌پور» (خواننده پیشکسوت موسیقی کلاسیک ایرانی)، «یوسف پوریا» (سازنده پیشکسوت ساز)، «منوچهر ریاحی» (صدابردار پیشکسوت)تقدیر شد.

 

فریدون شهبازیان در جشن چهاردهمین سالگرد تأسیس خانه موسیقی ایران

آنچه به نام موسیقی سنتی به خورد ما می‌دهند واقعی نیست

 

پس از این بخش نیز، «فریدون شهبازیان»‌ نماینده هیئت داوران برای انتخاب برترین آلبوم‌های 2 سال گذشته به روی صحنه آمد و بیاینه هیئت داوران را قرائت کرد

 

وی پس از قرائت بیانیه گفت:  در این سال‌ها انواع موسیقی غربی به خورد خلایق داده می‌شود و هیچ نهادی نیست که بتواند از این تداخل برای حفظ موسیقی جلوگیری کند، موسیقی در ایران به جای تهذیب اخلاق و تربیت فرهنگی موجب تنزل سلیقه مردم می شود در این میان ناشران موسیقی، به انگیزه امکانات پا روی ارزش‌های موسیقی می‌گذارند و به مسیری می‌روند که به مال اندوزی می‌انجامد، برای حل مشکلات و داشتن موسیقی بالنده با آکروبات بازی و قطار کردن حرف‌های مولوی و مراغی کاری از پیش نمی‌رود.

 

وی عنوان کرد: آنچه به نام موسیقی سنتی به خورد ما می‌دهند واقعی نیست؛ اگر ملودی های جذاب هم شنیده می‌شود از موسیقی محلی به صدا درمی‌آورد، در میان 40 آلبوم به تعداد انگشتان دست آثار قابل توجه وجود داشت اکثر آثار از راهیابی به دوره نهایی بازماندند و در این میان تنها گروه نوازان ارکسترال جلب توجه کردند، آواز نیاز به بداهه نوازی و خلاقیت دارد.

 

اجرای موسیقی محلی در جشن چهاردهمین سالگرد تأسیس خانه موسیقی ایران

برگزیدگان معرفی شدند

 

پس از سخنان شهبازیان نامزدهای دریافت عنوان برگزیده در کلیپی معرفی شده  و از معین کرمانشاهی تقدیر شد، سپس در حوزه موسیقی کلاسیک غربی آلبوم «مونودیزم»  سیدمهدی حسینی ، و «به زمین و آفتاب» محمد سعید شریفیان به طور مشترک به عنوان آثار برگزیده معرفی شدند.

 

 همچنین عنوان برگزیده در بخش موسیقی کلاسیک به «آبروی آب» به آهنگسازی شاهین شهبازی تعلق گرفت و پیروز ارجمند جایزه این آلبوم را به نیابت از آهنگساز دریافت کرد.به انتخاب کانون ناشران، غلامرضا ترابی از شرکت ناشران پیام اسلام نیز به عنوان ناشر پیشکسوت معرفی و لوح تقدیر دریافت کرد.

 

پس از پخش کلیپی در رابطه با از دست رفتگان موسیقی، اجرای موسیقی توسط گروه سازینه ،شاهنامه‌خوانی، رقص گروه«سواربازی» منطقه ازگل، اجرای یک قطعه با کمانچه توسط هنرمندان قشقایی، ساز و رقص آذری، آواز و رقص بخیتاری، چوب‌بازی منطقه خراسان، آواز صحنه‌ای از منطقه مازندران و اجرای موسیقی نواحی ایران با اجرای محسن شریفیان سرپرست گروه لیان بوشهر و نوازنده نی‌انبان از جمله اجرای تلفیقی این هنرمندان در برنامه شب گذشته بود.

 

انتهای پیام/ع/ب/ن.ف

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.