شنبه ۴ آبان ۱۳۹۲ - ۰۶:۳۲

مديران فعلى و قبلى مرکز گسترش در «هفت»؛

سردرگمى مخاطبان تلويزيون در 75 دقيقه مجادله مديران سينمايى بر سر«لاله»!؟

طباطبایی نژاد-آقا محمدیان

برنامه شب گذشته هفت که قرار بود اطلاعاتی کامل و دقیق درباره پروژه لاله در اختیار مخاطبان قرار دهد، با گذشت هفتاد و پنج دقیقه هیچ اطلاع خاص و تازه ای از این پروژه به مخاطبان خود ارائه نکرد. صحبت های مبهم و تُندمیهمانان و ورود آنها به مباحث یکدیگر که حتی تا عنوان بندی پایانی برنامه نیز ادامه داشت، باعث شد تا در پایان برنامه فقط یک دستاورد برای مخاطب فراهم شود: «سردرگمی»!

به گزارش خبرنگار سینماپرس،برنامه شب گذشته هفت با حضور مدیر اسبق و مدیر فعلی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به بحث و بررسی پیرامون پروژه جنجالی لاله اختصاص یافت. فیلمی که قرار است زندگی «لاله صدیق» قهرمان اتومبیل رانی کشورمان را به تصویر بکشد و این روزها شنیده می شود تولید آن به دستور مدیر فعلی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی متوقف شده است.

بخش آخر برنامه تلویزیونی «هفت» با حضور محمد مهدی طباطبایی نژاد و شفیع آقامحمدیان به بازخوانی پرونده فیلم سینمایی «لاله» اختصاص داشت. در ابتدای این بخش شفیع آقامحمدیان با اشاره به دیدار سید محمد حسینی وزیر پیشین ارشاد و جواد شمقدری معاونت سابق سینمایی با اعضای کمیسیون فرهنگی گفت:حسینی و شمقدری با اعضای کمیسیون فرهنگی دیداری داشتند که قرار بر این شد مسئله «لاله» به صحن علنی مجلس کشیده شود که این اتفاق رخ نداد و این مساله نشان از این دارد که دو طرف در این دیدار متقاعد شدند اما مصاحبه ای در این رابطه منتشر شد که مربوط به شش ماه پیش بود. به نظرم نشریات نباید به این موضوع دامن بزنند.

 

در ادامه طباطبایی نزاد با بیان اینکه سه نکته در رابطه با پرژه سینمایی «لاله» وجود دارد، تصریح کرد: نکته اول این است که چرا «لاله» باید در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی تولید بشود؟ آیا این یک فیلم تجربی است و یا اینکه فیلمساز آن کار اولی است؟ نکته دوم نیز در مورد تهیه کنندگی فیلم و نکته سوم نیز در رابطه با حوزه مدیریتی است.

 

وی در رابطه با موضوع مالکیت فیلم عنوان کرد: جلسه اولمان با نیک نژاد کارگردان و پروانه پرتو تهیه کننده فیلم 7 ساعت و جلسه دوممان نیز 5 ساعت طول کشید، در این جلسات نیک نژاد عنوان کرد که مالکیت این پروژه در اختیار مرکز گسترش سینمای مستند و تحربی نیست بلکه در اختیار یک شرکت کانادایی به نام درایو است به همین دلیل نیز من برگزاری جلسه آینده را موکول به حضور نماینده رسمی شرکت درایو کردم و بیان کردم که تا روشن نشدن مسائل مربوط به مالکیت فیلم هیچ هزینه ای پرداخت نخواهد شد.

 

طباطبایی نژاد ادامه داد: مدیریت باید در مقابل ادعاهای مطرح شده مسئول باشد. مدیریت فرهنگی مسئله اصلی سینمای ما است که «لاله» و مشکلات آن تنها یک مصداق برای آن است.

 

در ادامه شفیع آقامحمدیان در رابطه با نسبت فیلم سینمایی «لاله» با مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی عنوان کرد: من تا قبل از انتقال پروژه لاله به مرکز اطلاعات دقیقی راجع به مسائل آن نداشتم اما این بحث که چرا این فیلم یک فیلم تجربی محسوب می شود باید بگویم که چون لاله به زبان انگلیسی است و این به نظر من یک اتفاق تجربی است؛ همچنین به لحاظ پروداکشن سنگین و امکانات ویژه نیز از نظر مرکز این پرژه تجربی محسوب می شد.

 

طباطبایی در رابطه با مخالفت بنیاد سینمایی فارابی در رابطه با ساخت فیلم سینمایی «لاله» عنوان کرد: فیلم «لاله» با مقاومت جدی مجموعه بنیاد سینمایی فارابی مواجه شد. شفیع آقامحمدیان در یکی از نشست های خبری خود در رابطه با در دست گرفتن این پروژه به یکی از خبرنگاران گفت که مرکز «لاله» را از روی هوا قاپید، بنا بر اسنادی که من در اختیار دارم قرار بود که این فیلم در بنیاد سینمایی فارابی ساخته شود که مسئولان زیر بار نرفتند.

 

وی خطاب به آقا محمدیان عنوان کرد: در اساسنامه مرکز گسترش آمده است:فیلمی تجربی است که یا کارگردانش فیلم اولی باشد یا یک فیلم آوانگارد ساختار شکن باشد.این که هر کس بیاید و بگوید من یک کار ساختار شکن دارم نمی توان آن را تجربی حساب کرد و انگلیسی بودن زبان فیلم نمی تواند دلیلی بر تجربی بود فیلم باشد.

 

طباطبایی نژاد-آقا محمدیان

آقامحمدیان نیز با اشاره به فیلم «آناهیتا» ساخته عزیز الله حمید نژاد و از دیگر تولیدات مرکز نیز گفت:مگر فیلم آناهیتا یک فیلم خاص بود؟که طباطبایی نژاد نیز در پاسخ اظهار داشت: بحث فیلم آناهیتا، «لاله» را مهجور می کند اما باید بگویم به علت آنکه آناهیتا یک پروژه مذهبی خاص بود مورد حمایت قرار گرفت که در اساسنامه مرکز نیز ساخت چنین فیلم هایی قرار دارد.

 

آقامحمدیان با بیان اینکه در اسانامه ذکر شده است فیلم هایی که به نفع نظام باشد در دستور کار قرار می گیرد، ادامه داد: برای لاله یک سری حواشی سیاسی پیش آمد، رفت و آمد ها برای این پروژه زیاد بود . پیش بینی ما این بود که با 2/5 میلیارد تومان این پروژه به اتمام می رسد اما ما برخوردیم به تورم و همچنین هزینه های جانبی فراوانی برای ما به وجود آمد که کار را با مشکل مواجه کرد.البته نمی خواهم بگویم که کار ما یک فیلم فاخر است.

 

طباطبایی در ادامه گفت: اگر مسئله سیاسی نبود باید با دو یا سه میلیارد تومان حل می شد اما چه اتفاقی رخ داده است که یک برآورد دو نیم میلیارد تومانی اکنون به هشت میلیارد رسیده و هنوز هم هزینه های آن ادامه دارد؟آیا این فیلمنامه ای که اکنون در دست دارید همان است که به کمیسون ارائه کردید؟ چرا بخش فلاش بک های جنگ حذف شد اما هزینه های آن حذف نشد؟

 

شفیع آقامحمدیان در ادامه توضیح داد: باحذف بخش جنگ برآرودهای آن نیز مشخص شد.

 

طباطبایی در رابطه با هزینه کل پرژه لاله عنوان کرد: ما دو نوع هزینه مستقیم و غیر مستقیم داشتیم که در هزینه های مستقیم می توان به سه میلیارد بودجه در بخش فیلمبرداری، 600 هزار دلار در مرحله پروداکشن، 350 میلیون تومان دستمزد به نیک نزاد و... شاره کرد، بخش هزینه های غیر مستقیم نیز مربوط به سفرها، پاداش ها و ماموریت ها بود که جواد شمقدری پرداخت کرد.

 

در ادامه آقامحمدیان با اشاره به درخواست نیک نزاد عنوان کرد: تقاضای نیک نزاد مبنی بر این بود که بخشی از مالکیت کار به وی واگذار شود، در جلسه ای که با شمقدری و معاونت مالی داشتیم به صورت غیر رسمی بیان شد که در صورت انجام مراحل پروداکشن در خارج از کشور بخشی از مالکیت بخش خارجی را به وی واگذار کنیم.

 

طباطبایی نژاد با اشاره به واهی بودن درخواست نیک نژاد در رابطه با حوزه مدیریتی عنوان کرد: در مجموع مدیریتی که برآوردهای آن مخدوش، تکلیف فیلمنامه و مالکیت آن مخدوش است حوزه مدیریتی ان چه نوع مدیریتی است؟ 

 

شایان ذکر است که بحث در رابطه با این فیلم به پایان نرسید و گبرلو در پایان اذعان داشت که در صورت امکان این بحث در برنامه هفته آینده برنامه «هفت» پیگیری خواهد شد.

 

انتهای پیام/ع- ب.ب

 

نظرات

  • ۱۳۹۲/۰۸/۰۴ - ۱۳:۵۴
    5 1
    شما اگه یه بار خبر خودتون رو میخوندید متوجه می شدید طرفین حرفهای خودشان را زدند و قضاوت هم با بینندگان این اصول حرفه ای یک مناظره است که در هفت انجام شد پس چرا زدید سردرگمی!

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.