شنبه ۹ آذر ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۶

تبلیغی دروغ در سینمای ایران برای فریب مخاطب/

«یکی برای همه»؛ فیلمی که نباید به شبکه خانگی وارد می‌شد!

یکی برای همه*

زمان اکران فیلم سینمایی «یکی برای همه» در بیلیبوردها آورد شده بود که "قرار نیست این فیلم در نسخه خانگی توزیع شود و نمایش آن تنها در سینما خواهد بود" ، اما بعد از یک ماه پس از اکران عمومی آن به شکل گسترده ای وارد شبکه خانگی شد.

به گزارش خبرنگار سینماپرس،  در حالی که در سینمای جهان نسخه خانگی همزمان با اکران آن توزیع می شود و تاثیری هم بر فروش آن فیلم نمی گذارد اما در سینمای ایران فیلمسازان و تهیه کنندگان تصویر دیگری از این رسانه دارند، برای مثال وقتی برخی فیلم های ضعیف راهی را برای فروش پیدا نمی کنند به ترفندهایی ورود می کنند که نتیجه اش فریب مخاطب و نهایت تضعیف این رسانه است و این رسانه را عاملی برای جلوگیری از فروش فیلم می دانند، در حالی که شبکه خانگی باعث ماندگاری و کمکی برای مسیر استقبال و فروش یک فیلم خواهد شد.

برای نمونه مدتی پیش انیمیشن هایی در شبکه خانگی توزیع می شد که کیفیت پرده ای داشتند و این در حالی بود که این انیمیشن ها از وزارت ارشاد پروانه ویدیویی داشتند اما با کیفیت بسیار پایین به دست مخاطب می رسید، مثال دیگر قرار دادن مسعود فراستی و رضا عطاران در فیلمی به کارگردانی «محمدرضا آریان» بود  که در ظاهر، مخاطب را به یاد کمدی های مشابه می اندازد، در حالی که فضای این فیلم کاملا با نوع جلد آن متفاوت است و در پایان مسعود فراستی به نقد این فیلم می پردازد! شبکه خانگی این آفت را دارد که فیلم های ضعیف به جامعیت سینمای ایران تعمیم داده شود.

از دیگر ویژگی هایی که در شبکه خانگی مطرح است، نوع طراحی منوهای شبکه خانگی است که مواردی چون پشت صحنه،مصاحبه با عوامل،عکس،آنونس و.. که در فیلم ها رعایت نمی شود و برخورد وسواسانه با آن باعث احترام بیشتر به مخاطب خواهد شد.

زمان اکران فیلم سینمایی «یکی برای همه» در بیلیبوردهای تبلیغاتی آورد شده بود که "قرار نیست این فیلم در نسخه خانگی توزیع شود و نمایش آن تنها در سالن های سینما خواهد بود" ، اما بعد از یک ماه پس از اکران عمومی، به شکل گسترده ای وارد شبکه خانگی شد و این نشان از فریب مخاطب می دهد که می خواهند به هر شکل و ترفندی مردم را به سینماها بکشانند.

«رضا آشتیانی» تهیه کننده فیلم سینمایی «یکی برای همه» درباره این موضوع به سینماپرس گفت: سرمایه گذار  به دلیل تبلیغات بیشتر به این کارها روی آورد و از جایی که فیلم «یکی برای همه»  به سرمایه گذار واگذار شد، حتی در رسانه ها و تبلیغات میدانی از اسم من هم استفاده نشده و این کار از جانب من نبوده است.

آشتیانی ادامه داد: البته آقای «انوشیروان نعیم» به عنوان مدیر اجرایی فیلم در این طرح شرکت داشت که بیشتر از جانب وی این کار انجام شده است.

گفتنی است، این فیلم که در ابتدا «سرخابی» نام داشت، اولین تجربه کارگردانی محمد آهنگرانی است و بازیگرانی چون نیوشا ضیغمی،اکبر عبدی،میرطاهر مظلومی،هیلا اکرانی،شهرام عبدلی،مهران احمدی در آن به ایفای نقش پرداخته اند.

در پایان آنچه مشخص است و پیرو گزارش سینماپرس در هفته گذشته مبنی بر معیارهای فروش این است که بیشتر فیلم های ما از نداشتن تهیه کننده به معنای واقعی رنج می برند و فیلتری باید مانع حضور برخی سرمایه گذاران که قصد فریب عمومی به هر قیمتی را دارند در نظر گرفته شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.