پنجشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۵

همراه با سینما حقیقت؛

رئیس دانشکده فیلم کپنهاگ دانمارک: تاکید بر عناصر تشکیل دهنده جامعه سبب جذابیت مستند است

رئیس دانشگاه دانمارک

پروفسور آرنه برو با حضور در جشنواره سینماحقیقت گفت: از نظر من، تاکید بر عناصر مختلفی که یک جامعه را تشکیل می دهد سبب می شود تا یک فیلم مستند جذاب به نظر برسد.

به گزارش سینماپرس، پروفسور آرنه برو یکی از مدرسان کارگاه آموزشی جشنواره ضمن اعلام این مطلب افزود: با تعداد اندکی از فیلمسازان ایرانی آشنا هستم و تنها مهرداد اسکویی و شهروز توکل که قصد دارند یک مدرسه مخصوص سینمای مستند راه اندازی کنند و همینطور با دکتر الستی دوستی نزدیکی دارم.

وی درباره فاکتورهای یک مستند جذاب گفت: به عقیده من توضیحاتی که در مورد یک فیلم خاص صدق می کند، نمی‏تواند در مورد همه فیلم ها تعمیم داده شود. از نظر من، تاکید بر عناصر مختلفی که یک جامعه را تشکیل می دهد سبب می شود تا یک فیلم مستند جذاب به نظر برسد.

آرنه برو همچنین گفت: عناصر اجتماعی فاکتورهای قابل توجهی هستند، زیرا تجربه زیستن در حومه و یا مرکز شهر کاملا متفاوت است. ممکن است فیلمساز از خانواده فقیر یا ثروتمند باشد یا اینکه از خانواده ای که به موسیقی و ادبیات علاقه مند هستند. هر کدام از این موارد، نگاهی خاصی از زندگی را به شما می بخشد. پس درک درست از زندگی و مسائلی که برای کارگردان اهمیت دارد، فاکتورهای مهمی به شمار می آیند و نقش مهمی را در تغییر نگرش فیلمساز ایفا می کنند.

وی افزود: به اعتقاد من آثار سینمایی و تلویزیونی انعکاس همین درک فیلمساز از جامعه بر روی پرده نقره ای است و باعث می شود علاقه ما به نوع بشر و مسائل واجد اهمیت برای انسان ها بیشتر شود؛ حتی می توانیم در آن قسمت از جامعه که دچار مشکل هستیم و نیاز به کمک داریم، نقشی ایفا کنیم.

رئیس دانشکده فیلم کپنهاک در ادامه، به ارزیابی هفتمین دوره جشنواره سینماحقیقت پرداخت و گفت: این اولین سفر من به ایران است ولی به دلیل حرفه ای که در آن مشغول هستم کاملا به جریان شکل گیری یک اثر مستند آگاه بوده و می دانم برای تولید یک مستند خوب زمان زیادی صرف می شود؛ اما کاملا واضح است برای برگزاری و طراحی این جشنواره، یافتن مخاطبین کافی، دریافت حمایت های مالی لازم از وزارتخانه ها و سازمان های مختلف و سامان دهی تشکیلات به این عظمت، کار دشواری صورت گرفته است.

وی افزود: به همین دلیل زمانی که در هفتمین دوره جشنواره سینماحقیقت شرکت کردم، از نزدیک شاهد برنامه سازمان یافته این جشنواره بودم. عوامل پشت صحنه، تماشاگران و مهمانان زیاد و تعداد زیاد فیلم ها همه بر گسترده بودن جشنواره سینماحقیقت دلالت دارد.

آرنه برو در ادامه گفت: قصد توصیه به فیلمسازان جوان را ندارم و با این کار موافق نیستم، زیرا فیلم مستند از قلب راوی اثر بر می آید و این تخیل مستندسازان است که در نهایت به فیلم تبدیل می گردد. زمانی که صحبت از تحقیق یک مستند می شود، فیلمساز ناچار است با نگاه علمی و ژورنالیستی به دنبال شواهدی برای اثبات ذهنیات خود باشد، در حالیکه با پیدا کردن صحنه های خوب می توان مراتب تایید و گواهی بر مواردی که از ذهن می گذرد را پیدا کرد.

وی افزود: تفکراتی که در ذهن انسان می گذرد هم نوعی دیگر از تحقیق است. هر شخصی ممکن است در زندگی خود با رویدادهای پیچیده ای رو به رو شده، تحت تاثیر قرار گرفته و از آن ها الهام بگیرد؛ به همین دلیل سفر به درون خود فیلمساز، نوعی تحقیق و پژوهش به شمار می آید.

آرنه برو در پایان خاطرنشان کرد: از یک کشور شمال اروپا [دانمارک] به ایران سفر کردم و ایرانی ها را فوق العاده مهربان دیدم. کشور من آزاد است، اما اگر به زندگی عمومی مردم دانمارک نگاه کنیم، در طبیعت ما نوعی درون گرایی وجود دارد. در برخورد اول نسبت با هر فرد ناشناس خیلی پذیرا نیستیم و زمانی زیادی صرف می شود که در کشور ما راه به دل یک خانواده پیدا کنید یا بتوانید مکالمه ای صمیمانه با آنها داشته باشید، اما اگر پذیرای شما باشند تا آخر عمر شما پذیرفته هستید. در حالیکه ایرانیان خیلی سخاوتمند هستند و حتی این سخاوت در گویش فارسی با زبانی نرم و آواهایی گوش نواز و محبت آمیز به گوش می رسد.  

هفتمین دوره جشنواره بین المللی سینماحقیقت با شعار «حقیقت بهترین راهنماست»، تا روز 26 آذرماه، در در سینما فلسطین و سینما سپیده شهر تهران برپا خواهد بود.

 

 

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.