دوشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۵

نشست‌های فیلم فجر؛ بودن یا نبودن؟

فکری‌ارشاد: جلسات نقد فیلم‌فجر ویژه فیلم‌سازان باظرفیت باشد/ پرسش‌ و پاسخ خبرنگاران ممنوع!

مازیار فکری ارشاد در نشست فیلم یک سطر واقعیت در سی امین جشنواره فیلم فجر

مازیار فکر ارشاد؛ منتقد سینمای ایران درباره نشست‌های رسانه‌ای فیلم فجر گفت: فیلمسازها اگر ظرفیت نقدپذیری ندارند به جشنواره اعلام کنند که این جلسات برای آنها برگزار نشود و به این شکل جنجالی در جشنواره بوجود نخواهد آمد، فیلمسازها از ابتدا تکلیف شان را مشخص کنند.

«مازیار فکری ارشاد» درباره سینمای رسانه‌های جشنواره فیلم فجر به سینماپرس گفت: با توجه به بی‌کیفیتی سالن‌های سینما من پردیس آزادی و ملت را مناسب می بینم، اما رفت و آمد به این پردیس‌ها با مشکل مواجه می کند.

این منتقد در پاسخ به اینکه با توجه به اجرای زنده برنامه رادیویی آیا برج میلاد مناسب تر است، افزود: امکانات پرتابل فرستنده های رادیویی و تلویزیونی به راحتی در مکان هایی مثل پردیس ملت قابل نصب است. اما برج میلاد از ابتدای ساخت به این امکانات رادیویی فکر شده و آماده است.

فکری ارشاد درباره نحوه برگزاری نشست های رسانه ای یادآور شد: راهکارهای مختلفی در این زمینه وجود دارد، ما باید به جشنواره های خارجی نگاه بیاندازیم و می توانیم از این روش ها استفاده کنیم. هرسال این جلسات به یک شیوه ای برگزار می شود و بدترین شیوه برگزاری نشست را سال گذشته شاهد بودیم و کسی جلسات را برگزار کرد که کارشناس حوزه سینما نبود و صرفا به دلیل تجربه اجرای تلویزیونی برای اجرای نشست ها انتخاب شد که اعتراض اهالی رسانه را در پی داشت و این اعتراض ها مناسب جشنواره فیلم فجر نیست.

فکری ارشاد ادامه داد: معقول ترین روش این است که تعدادی از متتقدان با تجربه که توانایی صحبت در جمع را دارند انتخاب شوند و قبل از جشنواره فیلم ها بین چند منتقد تقسیم شود، خبرنگارها تنها به بحث نقد و بررسی فیلم میان منتقد و فیلمساز بپردازند، تجربه نشان داده است که وضعیت پرسش و پاسخ را اگر بخواهیم اضافه کنیم  آشفتگی بوجود خواهد آمد مگر اینکه اساسا منتقد را از جلسات کنار بگذاریم و صرفا پرسش و پاسخ خبرنگاران با فیلمسازان باشد که خیلی هم رایج نیست و فقط در جشنواره کن از منتقد استفاده نمی شود.

فکری ارشاد درباره تجربه جشنواره سی ام یادآور شد: معقول تر بود اما فرصت منتقد برای صحبت تنها پنج دقیقه بود و طبیعی است در این مدت نقدی شکل نمی گیرد، آقای گبرلو که اجرای برنامه جلسات را برعهده داشت، حرف را قطع می کردند و اجازه نمی دادند بحث بین منتقد و فیلمساز شکل بگیرد که در چندین مورد هم این جلسات به جنجال کشیده شد.

این منتقد درباره پیشنهادش به دبیر جشنواره مبنی بر سینمای رسانه ها گفت: در جلسات نقد و بررسی صرفا منتقد حضور داشته باشد و خبرنگارها آنچه که گفته می شود را ثبت کنند، پرسش و پاسخ را می توان در فضای دیگری انجام داد و به اندازه کافی منتقدها فرصت برای اظهار نظر داشته باشند.

فکری ارشاد ادامه داد: فیلمسازها اگر ظرفیت نقدپذیری ندارند به جشنواره اعلام کنند که این جلسات برای آنها برگزار نشود و به این شکل جنجالی در جشنواره بوجود نخواهد آمد، فیلمسازها از ابتدا تکلیف شان را مشخص کنند، ما نمونه این ماجرا را در جشنواره فجر داشتیم و من تجربه کردم که تعدادی فیلمساز به روابط عمومی جشنواره سینما حقیقت مراجعه می کردند و تقاضای برگزاری جلسات نقد و بررسی با منتقد مورد نظرشان را می کردند اما بعد از برگزاری شروع به فحاشی و جنجال سازی می کردند. این ماجرا در جشنواره فیلم فجر هم اتفاق افتاده مثل جلسه «آمین خواهیم گفت» که آقای سالور کم مانده بود به من فحاشی کند، لازم نیست هر فیلمی که در کاخ جشنواره اکران می شود جلسه نقد و بررسی داشته باشد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.