یکشنبه ۱ دی ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۱

میرفخرایی: «ر وز رستاخیز» تفاوت زیادی با «روز واقعه» دارد/ فیلم درویش به خود عاشورا می‌پردازد نه حواشی آن

روز رستاخیز

مجید میرفخرایی؛ مدیر هنری «روز رستاخیز» گفت: «روز واقعه» به حاشیه عاشورا می پردازد اما «روز رستاخیز» به خود عاشورا می پردازد، در نتیجه به طور کلی این دو فیلم تفاوت زیادی با یکدیگر دارند و حتی من سعی کردم در طراحی لباس ها نسبت به «روز واقعه» تغییراتی را ایجاد کنم.

مجید میرفخرایی؛ مدیر هنری فیلم سینمایی «روز رستاخیز» در گفت‌وگو با خبرنگار سینماپرس گفت: من با احمدرضا درویش سال‌های زیادی همکاری کردم و «آخرین پرواز» اولین همکاری من با وی بود که در آن فیلم موفق به دریافت سیمرغ بلورین شدم. فیلم «ابلیس» همکاری بعدی ما بود و بعد از مدت زیادی که نتوانستیم با هم همکاری کنیم برای فیلم «روز رستاخیز» ازمن خواست که در این فیلم حضور داشته باشم. این فیلم  هم جزو فیلم‌های فاخری است که اکثر لوکیشن‌های این فیلم در بم و تهران انجام شد، به نظرم فیلم بسیار خوبی شده است.

وی درباره تکراری بودن طراحی صحنه و لباس در فیلم های تاریخی افزود: تا حدودی تکرارها مشکلی ندارد و گاهی این تکرارها واقعیت تاریخی است، می شود که به عنوان مثال طراحی لباس بر اساس سلیقه ذهن طراح باشد که برای نزدیک شدن به سینما این تغییرات را انجام خواهد داد اما اگر یکنواخت باشد نتیجه خوبی در پی نخواهد داشت، در این کار سعی کردم این اتفاق اصلا نیافتد و یک حرکت تازه ای در فیلم اتفاق افتاده که در اکران خواهید دید.

مدیر هنری «یوسف پیامبر» یادآور شد: در شش ماه پیش تولید در حال طراحی مراحل مختلف کار بودیم و با شروع فیلمبرداری هم فعالیت ما به شکل موازی ادامه داشت. ساخت و سازهای زیادی در بم انجام دادیم و بعد با همکاری‌ای که با CGI داشتیم به دکورها اضافه شد و یک بخش هایی را هم در تهران فیلمبرداری داشتیم، فیلم خوب پیش رفت و حمایت از جانب تهیه کننده خوب شکل گرفت.

میرفخرایی درباره تکنیک های CGI و کمک آن به مدیرهنری گفت: در بخش تکثیرها خیلی به ما کمک کرد و طبق طرحی که داده بودیم این تکثیرهای بناها و سیاهی لشگرها اعمال می شد، این تکنیک ها به عظمت فیلم و نزدیک بودن به واقعیت کمک می کند.

نمایی از فیلم سینمایی روز رستاخیز به کارگردانی احمدرضا درویش

این مدیر هنری درباره مضمون عاشورای «روز رستاخیز» خاطرنشان کرد: من فکر کنم که تاکنون به این سوژه در سینما پرداخت نشده است، من سوژه مشابه این فیلم را در «روز واقعه» تجربه کرده ام و این دو فیلم می توانند در یک سطح قرار بگیرند ولی «روز رستاخیز» در نمایش جنگ ها واضح تر عمل کرده است و جزو فیلم های خوب این ژانر قرار می گیرد.

وی درباره تفاوت طراحی هنری بین «روز واقعه» و «روز رستاخیز» گفت: لوکیشن‌ها و پرسوناژهای این دو فیلم تفاوت دارند، دو فیلم در نگاه مضمونی با یکدیگر تفاوت داشتند، «روز واقعه» به حاشیه عاشورا می پردازد اما «روز رستاخیز» به خود عاشورا می پردازد، در نتیجه به طور کلی این دو فیلم تفاوت زیادی با یکدیگر دارند و حتی من سعی کردم در طراحی لباس ها نسبت به «روز واقعه» تغییراتی را ایجاد کنم.

نمایی ار فیلم روز رستاخیز به کارگردانی احمدرضا درویش

میرفخرایی در پایان گفت: فیلم هایی که من کار کردم در ژانر خودش منجر به یک اتفاق شد مثل امام علی (ع) در نتیجه «روز رستاخیز» جزو کارهای مطرحی است که می توانم بگویم از کارهای درجه یکی است که من انجام دادم.

مجيد ميرفخرايي متولد 1329 تهران، فارغ التحصيل طراحي صحنه از دانشكده هنرهاي دراماتيك و آكادمي سلطنتي لندن است. وي از سال 1364 با دستياري طراح صحنه در فيلم «زنگها» به كارگرداني محمدرضا هنرمند شروع به فعاليت كرد.

ردپایی در شن،افق،آخرین پرواز،افسانه آه،ابلیس،انفجار اتاق عمل،حماسه مجنون،روز واقعه،عبور از خط سرخ،خلبان،جهان پهلوان تختی،سیب سرخ حوا و... از فیلم های مجید میرفخرایی در مقام طراح صحنه و لباس است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.