یکشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۱

نقد شفاهی/

آذین: «روز روشن» یک اثر اجتماعی اخلاق مدار است

روز روشن

جبار آذین عقیده دارد: توجه به شخصیت پردازی در فیلمنامه و گرفتن بازی های خوب از بازیگران اصلی و فرعی «روز روشن» یک اثر اجتماعی و ارزشی اخلاق‌مدار ساخته است.

«جبار آذین» منتقد و مدرس سینما در گفت وگو با خبرنگار سینماپرس در مورد فیلم سینمایی «روز روشن» ساخته حسین شهابی، اظهار داشت: فیلم سینمایی «روز روشن» ساخته سید حسین شهابی روایتی تازه، جذاب و گزارش گونه از مفاهیم زندگی، مرگ، مقوله های هستی و آخرت با رویکرد به موضوع های قصاص، گذشت و کوشش است که داستان پر پیچ و خم، پرکشش و تعلیق خود را در بستر مشکلات اجتماعی بازگو می کند.

وی در ادامه افزود: کوشش های یک زن (خانم فرهودی) با بازی خوب پانته آ بهرام و «کیانی» با بازی تاثیرگذار مهران احمدی برای رهایی «پویان» از قصاص از طریق جلب رضایت شاکیان، گواهی شاهدان و عبور این دو از سنگلاخ های اجتماعی، انسانی و اخلاقی خط داستان فیلم سینمایی «روز روشن» را شکل می دهد.

این منتقد و روزنامه نگار در ادامه افزود: حسین شهابی با نگارش دقیق و موشکافانه داستان این تلاش را در قالب فیلمنامه ای به ظاهر ساده ومستندگونه ولی دارای پیچیدگی های دراماتیک نوشته و آن را گام به گام همراه حرکت آدم ها، تغییر شرایط و بروز ماجراها به نمایش می گذارد. او با تنیدن ساختار بدون پیچیدگی بر قامت فیلمش و کارگردانی جمع و جور، حساب شده و پرداخت منسجم سینمایی، راوی باورپذیر رخدادها و شخصیت های فیلم سینمایی «روز روشن» شده است.

آذین تصریح کرد: کارگردان این فیلم با پرداخت ملموس کاراکترها و نوشتن دیالوگ هایی که هر کدام در خدمت تکمیل یکدیگر است و گرفتن بازی های خوب از بازیگران اصلی و فرعی  «روز روشن» یک اثر اجتماعی و ارزشی اخلاق مدار ساخته است.

این مدرس دانشگاه در ادامه افزود: فیلم سینمایی «روز روشن» همگام با حرکت ها و تلاش های «فرهودی» و «کیان» برای نجات «پویان» به دلیل دوری از اغراق، بازی با فرم و ساختاری شبه مدرن سینمایی ، نمایش صمیمانه  و صادقانه  واقعیت ها و آدم ها موفق شده تماشاگر را با شخصیت ها همراه کرده و او را پله به پله در کنار آدم ها از دالان های واقعیت، توهم، تخیل و اعتماد عبور دهد و از تلخی ها بگذراند و به باورهای تازه رساند.  

وی ادامه داد: گرچه میخکوب شدن تماشاگر همراه «فرهودی» در لحظه های پایانی فیلم در پشت دیوارهای زندان، واخوردگی و درماندگی را به دنبال دارد ولی این به معنای پایان ماجرا نیست. هنوز یکی از تکه های اصلی پازل زندگی این آدم های تلاشگر در جای خود قرار ندارند و آن سوی دیوار هنوز ابهام است و «فرهودی» که تاوانی سنگین بابت این تلاش داده به انتها رسیده است به ویژه که فیلم می گوید او نیز روشن است و قرار است تماشاگر به این آدم ها ، تلاش ها ، زندگی ها و روشنی روز بیندیشد.

«جبار آذین» در پایان این گفت وگو خاطرنشان کرد: «حسین شهابی » با فیلم سینمایی «روز روشن» جایی شایسته برای خود در سینمای ایران و فیلمسازان مرجع گشوده است.    

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.