جمعه ۲۷ دی ۱۳۹۲ - ۱۳:۴۸

نقد شفاهی/

آذین: «سگ‌های پوشالی» سیاه‌مشق توکلی است

شاهرخ استخری در فیلم سگ های پوشالی

یک منتقد و مدرس سینما گفت: «سگ های پوشالی» به عنوان اولین کار توکلی به لحاظ فیلمنامه، کارگردانی و برداشت سینمایی اثری متوسط و در واقع سیاه مشقی برای او محسوب می شود.

«جبار آذین» منتقد و مدرس سینما در گفت وگو با خبرنگار سینماپرس در مورد فیلم سینمایی «سگ های پوشالی» ساخته رضا توکلی، اظهار داشت: رضا توکلی از بازیگران خوب سینما و تلویزیون کشور است. او استعداد و توانایی های خود را در عرصه بازیگری با ایفای نقش های متنوع و متفاوت در آثار جدی، طنز و دفاع مقدس نشان داده است.

وی در ادامه افزود: این هنرمند که طی ۳۰ سال فعالیت هنری علاقه مندی اش را به حضور مستمر در فیلم ها و مجموعه های تلویزیونی مختلف بروز داده ، همچنان خواهان کار در آثاری است که با تفکرات و دیدگاه های اعتقادی اش همخوانی داشته باشد و تمایل دارد از ابزار هنر و سینما در این راستا بهره ببرد و حرف های گفته و ناگفته خود و باورهای اعتقادی و ارزشی جامعه را به بحث و تحلیل گذاشته و به تصویر درآورد.

این منتقد و روزنامه نگار در ادامه تصریح کرد: او هم مانند هنرمندانی که پس از کسب تجربه های متعدد هنری گام در حیطه کارگردانی گذاشته اند با امید فراوان پای در این مسیر گذاشته و نخستین فیلم سینمایی خود را به عنوان کارگردان در معرض نگاه و قضاوت مخاطبان سینما قرار داده است.

آذین تصریح کرد: توکلی که با پیچ و خم ها، هزار توها، بده و بستان ها و روابط سالم و ناسالم سینمای ایران آشناست، برای شروع دوران جدید فعالیت هایش در مقام فیلمساز، نویسندگی و کارگردانی یک فیلم معمایی و پلیسی را عهده دار شده و «سگ های پوشالی» نام فیلم اوست.

وی در ادامه افزود: «سگ های پوشالی» به عنوان اولین کار توکلی به لحاظ فیلمنامه، کارگردانی و برداشت سینمایی، اثری متوسط و در واقع سیاه مشقی برای او محسوب می شود.این هنرمند تمام تلاش خود را به کار برده و از عواملی توانا در پشت و جلوی دوربین استفاده کرده تا فیلمی سرگرم کننده و تماشاگرپسند بسازد و همین اندازه که یک فیلم بد نساخته جای امیدواری دارد.

این مدرس دانشگاه در ادامه افزود: فیلم سینمایی «سگ های پوشالی» نشان می دهد که کارگردان و دست اندرکاران آن کوشیده اند با رعایت و نزدیک شدن به استانداردهای رایج سینمایی در کشور مخاطب را راضی کنند گر چه آنچه در این فیلم به تصویر آمده در بخش های شخصیت پردازی، لحظه ها، صحنه های تعلیق، پردازش جذاب سینمایی حوادث ، کاستی هایی دارد و مضمون و شکل فیلم تماشاگر را به یاد «سگ های پوشالی» ساخته ساموئل پکین پا و کلیشه های متداول در فیلم های مشهور جنایی و پلیسی می اندازد با این همه توکلی سعی کرده صرفاً فیلمی سرگرم کننده و بازاری ساز بسازد، چیزی که شرایط نامطلوب سینمای ایران پیش روی فیلمسازان جوان یا تازه کار نهاده تا با تولید یک فیلم به اصلاح بفروش نشان دهنده چند مرد حلاج اند و اعتماد تهیه کنندگان به دست آوردند.

وی در ادامه  تصریح کرد: فیلم سینمایی «سگ های پوشالی» هم در همین راستا ساخته شده و با آنکه فیلمی برخواسته از تمایلات قلبی سازنده اش، نیست ولی کاری برخواسته از توانایی های او در عرصه فیلمسازی است.

«جبار آذین» در پایان این گفت وگو، خاطرنشان کرد: در هر حال توکلی دست کم با ساختن «سگ های پوشالی» از لحاظ اعلام حضور خود در سینما به عنوان کارگردان و ارائه اثری سرگرم کننده به توفیقی نسبی رسیده است. شاید «سگ های پوشالی» او در بخت آزمایی سینمایی از توکلی یک ساموئل پکین پا منتها از نوع معناگرا بسازد. کسی چه می داند!

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.