یکشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۴:۵۷

نشست مطبوعاتی «آذر، شهدخت؛ پرویز و دیگران» مطرح شد/

بهروز افخمی: فیلمسازان چون به نظریه‌ها توجه می‌کنند فیلم‍های بد می‌سازند

بهروز افخمی در نشست خبری فیلم «آذر ،شهدخت،پرویز و دیگران » در جشنواره فیلم فجر

بهروز افخمی در نشست خبری فیلم سینمایی «آذر،شهدخت،پرویز و دیگران» عنوان کرد: به نظرم فیلمسازی یک مهارت است و کسانی که نظریه را می خوانند و سعی می کنند بر اساس آن فیلم بسازند اشتباه است.فیلمسازان ما چون به نظریه خیلی توجه می کنند فیلم های بد می سازند.

به گزارش خبرنگار سینماپرس نشست مطبوعاتی فیلم سینمایی «آذر، شهدخت؛ پرویز و دیگران» با حضور بهروز افخمی(کارگردان)، سید جمال ساداتیان(تهیه کننده)، گوهر خیراندیش، امیرعلی دانایی، نعیمه نظام دوست(بازیگران)، مرجان شیرمحمدی(بازیگر و طراح صحنه و لباس)، ماکان عاشوری(مدیر فیلمبرداری)، آرمان موسی پور(آهنگساز)، سعید احمدی(صدابردار) برگزار شد.

بهروز افخمی کارگردان این فیلم درباره فیلمنامه «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران» با بیان اینکه این فیلم بر اساس رمانی از مرجان شیرمحمدی ساخته شده است، اظهار داشت: هنگامی که شروع به نوشتن فیلمنامه کردم، مرجان شیرمحمدی تازه رمان را تمام کرده بود و تقریبا 6 ماه از فیلمنامه این کتاب منتشر شد، من فیلمنامه را نوشتم که خود مرجان شیرمحمدی آن را کارگردانی کند اما بعد او شک کرد که این فیلمنامه را به عنوان فیلم اول خودش بسازد زیرا شخصیت ها زیاد بود و او ترجیح می داد که فیلمنامه خلوت تری را بسازد.


او درباره اقتباس ادبی در سینما، گفت: دلیلی ندارد که سینما به شکل متظاهرانه ای مستقل از ادبیات باشد بلکه سینما باید خوشحال باشد که متاثر از ادبیات است. داستان نویسان چیزهایی که ما فکر می کنیم مدرن است مدت ها پیش در داستان انجام داده اند برای مثال شیوه های دکوپاژ و تدوین از ادبیات می آید بنابراین سینما برخلاف اعتقاد خیلی از افراد هنر مستقلی نیست یا لااقل تا کنون نتوانسته باشد.

وی ادامه داد: این مسئله ای که فیلمی که از نریشن استفاده می کند ادبیات زده است از نظر من خرافه ای بیش نیست و من از اینکه برای روایت کامل فیلمم کامل باشد ابایی ندارم که از شیوه روایت گویی در فیلمم استفاده کنم.


این کارگردان با بیان اینکه در فیلمسازی معقتد به هیچ نظریه ای نیست ،ادامه داد: به نظرم فیلمسازی یک مهارت است و کسانی که نظریه را می خوانند و سعی می کنند بر اساس آن فیلم بسازند اشتباه است.فیلمسازان ما چون به نظریه خیلی توجه می کنند فیلم های بد می سازند.

سید جمال ساداتیان نیز بیان کرد: در سینمای امروز باید به دنبال قصه گشت زیرا قصه پیدا کردن سخت است، فیلم «آذر، ...» از نظر ما دارای یک پیام بود که این پیام ممکن است برای هرکس به یک شکل باشد و هر کس برداشت خودش را از آن داشته باشد.


 مرجان شیرمحمدی بازیگر و طراح صحنه این فیلم در رابطه با تبدیل داستان خود به فیلمنامه بیان کرد: از ابتدا که رمان را نوشتم معتقد بودم که این فیلم به درد فیلم شدن می خورد، اما بعد از اینکه فیلمنامه نوشته شد فکر کردم که برای شروع سنگین است و من اصرار ندارم به هر قیمتی فیلم بسازم در نتیجه فیلمنامه را به آقای افخمی برگرداندم و وی نیز این فیلم را کارگردانی کرد.

وی همچنین در رابطه با طراحی صحنه و لباس در «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران» گفت: من قبلا هم تجربه همکاری به عنوان طراح با بهروز افخمی را داشتم اما شاید یکی از دلایلی که طراحی این کار را انجام دادم آگاه بودن نسبت به فضای داستان بود و من با تصویر ذهنی خودم این کار را انجام دادم.


گوهر خیراندیش از بازیگر این فیلم نیز در رابطه با حضور در این نشست، گفت: موقعی که با مرجان شیرمحمدی به آبادان برای دیدن خانواده شهدا رفته بودیم، او گفت برای فیلم من بازی می کنی، خوشحال بودم که وی قرار است که به عنوان کارگردان کاری  را شروع می کنند و من هم پذیرفتم، که پس از اینکه فهمیدم افخمی قرار است این فیلم را کارگردانی کند باز هم با خوشحالی پذیرفتم و پس از صحبت هایی که داشتیم قرار بر این شد که در این فیلم در دو نقش حضور داشته باشم که متاسفانه سر یکی از صحنه های فیلم بر اثر یک تصادف آسیب دیدم و با وجود همه مشکلات باز هم در کار باقی ماندم و سعی کردن نقشی را که افخمی از من انتظار دارد به خوبی انجام بدهم.


امیرعلی دانایی بازیگر فیلم نیز گفت: «من بعد از هشت سالی که درگیر کلاه پهلوی بودم نکته ای که برایم اهمیت داشت این بود که با کارگردان بزرگی کار کنم که این افتخار را به دست آوردم و در کار بهروز افخمی بازی کردم و بعد هم در کار داریوش مهرجویی حضور داشتم.

نعیمه نظام دوست نیز بیان کرد: این سومین همکاری من با بهروز افخمی است و خوشحالم که در این کار همکارشان بودم و بازهم مانند همیشه تجربیات جدیدی به دست آوردم و چیزهای زیادی را آموخنم..

آرمان موسی پور ؛اهنگساز این فیلم نیز بیان کرد: این فیلم دومین تجربه همکاری من با بهروز افخمی است، من امسال سه فیلم در جشنواره دارم اما باید بگویم که این فیلم را بیش از همه دوست دارم، در آهنگسازی «آذر، شهدخت؛ پرویز و دیگران» تصمیم داشتم که موسیقی شخصیت پرداز باشد اما بنا به تصمیاتی که گرفته شد این اتفاق نیافتاد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.