شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۳:۴۱

در برنامه «هفت» عنوان شد؛

احسانی: باید بر تعاریف اعمال نظر کنیم نه قوانین/ گام اول در فرآیند نظارت بر عهده خالق اثر است

محمد احسانی معاون آثار و سرپرست فعالیت های سازمان سینمایی  درنشست خبری سی و امین جشنواره فیلم کوتاه تهران

معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی با حضور در برنامه «هفت» در مورد وضعیت نظارت بر فیلم های سینمایی گفت: اگر بر تعریف نظارت اعمال نظر کنیم بهتر است چرا که قوانین به لحاظ مفهومی کاملا روشن است.

به گزارش خبرنگار سینماپرس، در برنامه شب گذشته «هفت» محمد احسانی، معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی در خصوص قوانین نظارتی و مبنا شکل گیری آن  بیان کرد: اگر بر تعریف نظارت اعمال نظر کنیم بهتر است. چرا که  قوانین به لحاظ مفهومی کاملا روشن است. برای مثال فیلم‌های ما نباید مروج مسائل غیراخلاقی باشند، در این موضوع اختلافی وجود ندارد اما راه‌حل ارائه شده برای این نوع نظارت بدین طریق است که پیش از آنکه فیلم به تولید برسد نظارت به گونه یک فرآیند پیش از سوژه در مراحل تولید و در کنار آن حضور داشته باشد.

وی در باب حضور کارشناسان در این فرآیند و تولید بالای فیلم‌ها و سخت بودن دسترسی به تعداد زیاد کارشناس برای این امر گفت: بعضی فیلمسازان احتیاج بیشتری به این کارشناسان دارند و این موضوع بیشتر در خصوص فیلم اولی‌ها صدق می‌کند. بدین صورت که کارگردان‌هایی که کار اول خود را انجام می‌دهند یک استاد راهنما در کنار خود در فرآیند تولید و خلق یک اثر داشته باشند که البته نباید به صورت صوری باشد و این خود یک کمک سینمایی است که می تواند شامل حال یک جامعه شناس هم شود.

احسانی با اشاره به اینکه میان دو سیلقه معتبر و نامعتبر تفاوت وجود دارد: در هر علمی شخص با هر دانشی که صحبت می کند آن گفته را از فیلترهای خود عبور می دهد اما زمانی که من داننده کار نیستم و نظر می دهم سلیقه من در اینجا با انتخاب اول یکسان نیست.

وی اذعان داشت: در فرآیند نظارت گام اول را باید خالق اثر بردارد و اگر کسی دوستانه به شما کمک کند، بدون آنکه احساس کنید فکری تحمیلی شده است هر آدم عاقلی می پذیرد و ما می توانیم این فضا را ایجاد کنیم و کارگردان آن را بپذیرد. جاهایی که کارهای موفق انجام شده است عوامل همدیگر را پیدا کرده اند. نمونه این را می توان در خیلی از کارگردانان مشاهده کرد که پس از سالها همچنان دستیار یک آنها ثابت است.

محمد احسانی در پایان صحبت های خود تاکید کرد: ما نیز در گروه همان مردمانی هستیم که دغدغه آنها با سینما مرتبط است و طبیعی است که برخی ارزش ها بیشتر از ارزش های دیگر مورد توجه باشد اما اینکه دغدغه فرهنگ ایران اسلامی در اولویت باشد بحث روشنی است  و مسئولیت ما نیز همین است و بستگی تام با جذب مخاطب دارد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.