شنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۲

امنیت شغلی در سینمای ایران/۳

آزادی: صنوف با داشتن رسمیت می توانند برای تامین امنیت شغلی به دولت کمک کنند

غلامرضا آزادی**

سینماپرس: غلامرضا آزادی تهیه‌کننده،کارگردان و فیلمبردار سینمای ایران درباره تامین امنیت شغلی گفت: اگر صنوف رسمیت پیدا کنند می‌توانند برای تأمین مسائل رفاهی سینماگران کمک حال دولت باشند.

بر پایه همین گزارش، غلامرضا آزادی در گفتگو با سینماپرس همچنین گفت: اهالی سینما به عنوان دربرگیرنده مجموعه‌ای از صنوف می توانند تدابیری داشته باشند که برای ورود افراد به صنف مقرراتی را تعیین کنند تا این مسائل هر چه سریعتر قانونمند شود.

 وی ادامه داد :بعد از قانونی شدن صنوف، وزارت ارشاد به منظور تأمین امنیت شغلی سینماگران باید برای فیلم هایی پروانه ساخت صادر کند که همه عوامل آن دارای کارت صنفی باشند.

آزادی با تاکید بر رسمیت داشتن صنوف ادامه داد: البته در بحث مسائل رفاهی مثل صندوق بیکاری و بیمه باید دولت وارد شود چرا حمایت از اهالی فرهنگ و هنر تا زمان رسیدن به یک وضعیت کاملآ ایده آل ضروری است.

کارگردان «قبیله من» یادآور شد: از آنجا که سینما هنری است که به فرهنگ کشور وابستگی دارد، دولت برای امنیت شغلی فعالان سینمایی کشور، باید هر نوع کار قانونی را جلوی راه سینماگران قرار دهد تا صنوف سینمایی علاوه بر قانونمند شدن از برخی امتیازات لازم برخوردار شوند.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت:سینما هنر و صنعت است و متاسفانه از سوی مردم ورود به سینما اینگونه تلقی می شود که کار در آن آسان است در حالی که به این شکل نیست و هر رشته کاری در سینما احتیاج به آگاهی، تحصیلات و تجربه دارد.

وی با تاکید بر اینکه سینما نباید بازیچه مسائل سیاسی قرار گیرد، اظهار داشت: اگرچه دولت در این مدت سعی کرده است تا صنوف قانونی شوند ولی مسائل رفاهی باید با مساعدت دولت انجام شود، چون یک مسئله منحصر به فردی بوده و در فرهنگ تاثیر گذار خواهد بود، مانند تاسیس مرکزی مثل خانه سالمندان هنرمندان که از برنامه‌های موثر در فضای هنری کشور است.

آزادی یادآور شد: در تشکیلات سینمایی برخی کشورها که صاحب یک اتحادیه بزرگ سینمایی هستند تمام تشکیلات در خود آن مراکز وجود دارد که به بهترین شکل هم فعالیت می کنند. برای مثال وقتی فیلمبرداری به سنی رسید که باید از آن نگهداری شود چند نویسنده را استخدام می‌کنند که تجربه‌هایی که در طول کارش به دست آورده است را به صورت کتاب منتشر کنند.

تهیه کننده «شور زندگی» در پایان خاطرنشان کرد: هنرمند ممکن است با کهولت سن وضعیت جسمی‌اش دچار مشکل می‌شود اما فکر او که آسیبی نمی‌بیند و افکار او می‌تواند برای علاقه‌مندانش مفید باشد.

 

برچسب‌ها

نظرات

  • رضا ۱۳۹۳/۰۱/۳۰ - ۱۵:۴۸
    0 0
    متاسفانه یکی از مشکلات سالهای اخیر همین ورود به صنوف خانه سینما بوده که گاه شامل باند بازی گردیده وگاه چنان سنگ اندازی شده که عدم پیگیری عضو جدید از حضور در یک انجمن یا کانون را سبب شده است ... اعمال سلیقه شخصی شوراهای صنوف تنظیم آیین نامه های داخلی و شرایط سخت ورود به داخل یک انجمن و اینکه پس از ورود عضو جدید از چه مزایایی استفاده میکند و بسیاری از مشکلات حاشیه ای هر صنف باعث عدم موفقیت آنها شده و در بسیاری از موارد همین تقسیم شدن ها و تفکیک انجمن هایی با موضوع کاری یکسان نشان از نوعی عدم توافق و همزیستی مسالمت آمیز است که نتوانسته ماهیت کار صنفی را به شکل جدی پیش ببرد ... اساسا مشکل از آنجا ناشی میشود که تمامی شوراهای صنفی سعی دارند تا ورود افراد را با ممیزی سخت انجام دهند درحالیکه ورود افراد به یک صنف با معقول ترین شرایط امکان پذیر است بدون اینکه لطمه وارد کند اما تقسیم بندی اعضا مهم است و نحوه ارایه خدمات به آنها و از همه مهمتر کنترل وضعیت کاری هریک از آنها که می بایست در بخش کنترل و نظارت کار سختگیری نمود و مانع هرج و مرج کاری شد وگرنه عضویت به تنهایی نباید مانع از تجمع افراد هم شغل گردد. در این بیست سال گذشته بوده اند افرادی که شرایط عضویت یک صنف را کسب کرده اما در ادامه موفق به انجام کارنشده اما همچنان عضو هستند و یا یک عضو با عملکرد غلط تغییر شغل داده اما باز هم عضو انجمن یا کانون بوده و ارتقا مقام هم پیدا کرده و یا اساسا از لحاظ اخلاق کاری نتوانسته همسو با گروها باشد اما اکنون خانه سینما و انجمن را پناهگاه خود میداند و همچنان به عنوان عضو فعال فقط در حوزه خانه سنیما دیده میشوند... راه کار اصلی حل این مشکلات آسیب شناسی جدی داشتن صنف و شناخت پارامترهای تشکیلاتی هر صنف می باشد که متاسفانه دراین سالها در بسیاری از موارد از اهمیت برخوردار نبوده و نوعی کار دم دستی صورت گرفته و گاه قاطی بازی های سیاسی هم شده است.... حرف آخر اینکه ثبت صنوف در ارشاد حل مشکل نیست می بایست نگاه اعضا شوراهاعلی الخصوص روسا و شورای مرکزی صنوف دچار تحول گردد تا از بن بست خارج شوند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.