سه‌شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۳

روایتی جدید از زندگی سهراب سپهری در قاب تلویزیون/ خالدی: «و من مسافرم» از دید مردم عادی به سهراب نگاه می کند

لقمان خالدی

سینماپرس: مستند «و من مسافرم» به کارگردانی لقمان خالدی که به گفته وی روایتی جدید از زندگی سهراب سپهری است و سادگی شعر سهراب را در قاب تصاویر به نمایش درآورده است، امروز؛ سه شنبه ۲۷ خردادماه از شبکه مستند سیما پخش می‌شود.

بر اساس این گزارش، مستند «و من مسافرم» ساخته لقمان خالدی و برنده‌ ديپلم افتخار بهترين تحقيق و پژوهش سی امین جشنواره‌ بين‌المللی فيلم كوتاه تهران درباره‌ مستندسازی علاقه‌مند به شعر سهراب سپهری است كه در زمان گذشته به زادگاه شاعر می رود و تأثير شعرهای شاعر را بر مردم زادگاهش مشاهده می كند.

خالدی با اشاره بر اینکه در این فیلم سعی کرده توسط چند شخصیت که در کاشان زندگی می‌کنند، سهراب را بازشناسی کند و میزان تاثیر شعر و فکر سهراب را بر زندگی آنها نشان دهد، گفت: «به سراغ کتابی در کتابخانه کاشان رفته و سه نفر از کسانی که این کتاب را به امانت گرفته بودند، پیدا کرده و با آنها صحبت کردیم. در واقع این فیلم سعی دارد از نگاه آدم های عادی سهراب را بشناساند.»

وی افزود: «ایده این فیلم از هشت کتاب سهراب سپهری گرفته شد. در لیست امانت گیرنده های کتاب در یکی از کتابخانه های کاشان دنبال آدمهایی می گشتم که این کتاب را امانت گرفتند و از یک لیست دو سه نفر را انتخاب کردم برای مصاحبه؛ یکی از آنها نابینا بود یکی معمار و یکی از آنها نقاش فرش. من از زاویه دید آنها سهراب را نشان دادم و تأثیراتی که شعرهای سهراب در زندگی آنها داشته را به تصویر کشیدم.»
خالدی بر این باور است که با نگاه ساده ای به این فیلم پرداخته است و سعی بر آن داشته که سادگی شعر سهراب در قاب تصاویر را به نمایش درآورد و با تصاویر ساده ای در کنار تابلوهای سهراب، این شاعر خودش را نشان دهد.

کارگردان مستند «سطرهای سفید» که در بخشی از این مستند به زندگی قیصر امین پور نیز پرداخته بود، گفت: «تلاش کردم سادگی تصاویر با سادگی سهراب گره بخورد. تابلوها را نگاه کردم، بعد شعرهایش را خواندم و سعی کردم تصاویر را با ساده‌ترین حالت ممکن قاب‌بندی کنم. دوست داشتم سادگی نگاه سهراب خودش را بیشتر نشان دهد.»

شایان ذکر است؛ این مستند بیشتر به زندگی سهراب سپهری در نوجوانی و جوانی می پردازد تا روایت جدیدی از زندگی سهراب به مخاطب عرضه کند.

 

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.