شنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۲

پخش از شبکه مستند

مستندهای «گنجینه تتیس»، «آواز زندگان» و « جاسوسی در...» به تلویزیون می‌آیند

شبکه مستند سیما

سینماپرس: مستندهای «گنجینه تتیس»، «آواز زندگان» و « جاسوسی در...» یکشنبه؛ یکم تیرماه از شبکه مستند سیما پخش خواهند شد.

بر اساس این گزارش، مجموعه «گنجینه تتیس» به تهیه کنندگی سعید نبی که تاکنون موفق به جوایز متعدد داخلی و خارجی شده است از یکشنبه این هفته از شبکه مستند پخش می شود.

این مجموعه مستند را چند فیلمساز شناخته شده حوزه مستند كارگردانی كرده‌اند. فرهاد ورهرام، همایون امامی، روبرت صافاریان، حسن نقاشی، سودابه مجاوری، پیمان نهان قدرتی، فخرالدین سیدی و سعید نبی كارگردانانی بوده‌اند كه بخش‌های مختلف این مجموعه را جلوی دوربین برده‌اند.

 «گنجینه تتیس» پس از دریافت جوایز جشن خانه سینما، جشنواره بین‌المللی سینمای مستند ایران، در جشنواره‌های جهانی الجزیره با چهار اثر، To save and preserve روسیه، جشنواره جهانی محیط زیست با دو اثر، جشنواره تخصی آب، دریا و اقیانوس و فستیوال جاهورینا تحسین شد.  همچنین مستند نیمه بلند «تالاب انزلی» از مجموعه مستند «گنجینه تتیس» با موضوع محیط زیست شمال ایران در دوازدهمین دوره جشنواره بین‌المللی اکو جایزه بهترین تصویربرداری را از آن خود کرد.

رفتارشناسی پرندگان نادری همچون پلیكان، طاووسک، قوهای وحشی، فلامینگو و جانورانی مثل موش جرد و زالو و نیز بررسی وضعیت آبزیان شمال ایران و جنگل‌های شمال از ویژگی‌های این مجموعه است.

بیشترین رویكرد این مجموعه در بخش‌های اجتماعی، اقتصادی و محیط زیست است و در ۱۳ قسمت ساخته شده است. تالاب انزلی، جنگل‌های هیركانی، تالاب استان گلستان، رودخانه‌های شمال ایران، راه‌ها‌، توریسم و صنایع دستی نام قسمت‌هایی از این مجموعه است. این مجموعه با تصویربرداری رضا تیموری، رضا تقوی، حمید اسماعیلی، محمد عاشقی، پیمان نهان‌قدرتی و بابک بهداد به پایان رسیده و كار تدوین اثر نیز توسط همایون امامی، حمید اسماعیلی، وحید زارع‌زاده، مجید عاشقی و جواد یثربی انجام شده است.

گفتنی است، قسمت دوم «گنجینه تتیس» یکشنبه، اول تیرماه ، ساعت ۱۶ و به مدت ۴۰ دقیقه از شبکه مستند پخش می شود.

روایت پرویز پورحسینی از «آواز زندگان»

مستند «آواز زندگان» با موضوع زندگی صاحبان مشاغل خاص همچون مرده شورها، گورکن‌ها، کارگران معدن و... از شبکه مستند پخش می شود.

این  مستند به کارگردانی بیژن شکرریز نگاهی دارد به زندگی شخصیت های که مشاغل سخت و دشواری داشته و مردم نیز با این شخصیت‌ها به دلیل شغلشان تعاملات متفاوتی دارند؛ این برنامه با ورود به زندگی این افراد همچون مرده شورها، گورکن‌ها و.... سعی دارد شناختی دیگر گونه از اینگونه افراد جامعه ارائه کند و این مهم را یادآور شود که حضور این افراد در جامعه تا چه حد می‌تواند موثر و با ارزش باشد.

«آواز زندگان» در هر برنامه به بررسی یکی از شخصیت‌های می‌پردازد و بازگو کننده مشاغلی است که رو به فراموشی است؛ مشاغلی مثل شهر فرنگی، عکاسی های دوره گرد,چرخ و فلکی، نمد مالی، عریضه نویسی، زهتابی (روده پاکنی)، نون خشکی و نمکی و  رفوگری و نقالی و در این قسمت که یکشنبه اول تیر ماه، ساعت ۱۸ و در قالب «فانوس» روی آنتن می رود به دو شغل چرخ و فلکی و نمدمالی خواهد پرداخت.

لازم به ذکر است، گفتار متن این مجموعه مستند را اسماعیل جنتی نوشته است و پرویز پور حسینی به عنوان راوی در این برنامه حضور دارد.

سایر عوامل مستند «آواز زندگان» عبارت اند از: طراح و كارگردان: بيژن شكرريز، تهيه‌كننده: سيدعليرضا حسينی، مدير پژوهش و تحقيق و نگارش: مريم روزبهانه،‌ مديرتصويربرداری: ايرج آشوری، مديرصدابرداری: محمدرضا حسينی، دستيار كارگردان و برنامه‌: علی فخر موسوی، منشی صحنه: ساناز اسبقی، صداگذار: مهرداد جولاخانی و طراح صحنه و لباس: فرزاد حسينی.

جاسوسی در شبکه مستند تمام شد

قسمت آخرمجموعه مستند سه قسمتی «جاسوسی در...» یکشنبه از شبکه مستند پخش می شود. در اين مستند که محصول سال ۲۰۰۳ است دوربين های مخفی به شکار لحظه های ديده نشده از زندگی شيرها خرسها و ببرها می پردازند جاسوس اين گروه دوربين های پيشرفته ای هستند که از نزديک لحظات ديده نشده زندگی جانوران را ثبت می کنند. اين روبات ها که با امواج راديويی کنترل می شوند مجهز به دوربين های اچ دی هستند و خوشبختانه گروه های خانوادگی حیوانات آنها را که با پوششی شبیه خود جانوران و تولید اصوات مشابه به آنها نزدیک شده اند را به عنوان عضوی از خانواده پذيرفته اند.

دوربين های کارگذاشته شده توسط جان دونر فيلم ساز حيات وحش ساخته شده اند. دوربین هایی که به طور سحرآمیزی به جانوران نزدیک می شوند و یکی از دوستان آنها می گردند تا حرکاتی را ثبت کنند که تاکنون دیده نشده اند.

قسمت سوم و پایانی « جاسوسی در...» یکشنبه، اول تیرماه، ساعت ۲۲ و به مدت ۵۰ دقیقه از شبکه مستند پخش می شود.

پنج مستند درباره تهران در یک هفته/ برنامه این هفته «شبهای مستند» اعلام شد

شبکه مستند سیما در این هفته، از ۲ تا ۷ دی ماه،  فیلم هایی از سعید پوراسماعیلی را  با محوریت شهر تهران، پخش و سپس نقد و بررسی خواهد کرد.

این مجموعه که هر شب ساعت ۲۳ به پخش و نقد فیلم های سینمای مستند و آثار شاخص مستندسازان ایران می پردازد، در این هفته آثاری از این مستندساز پخش می کند و این آثار با حضور سعید قطبی زاده، مجری- کارشناس، نقد و بررسی خواهد شد.

طبق برنامه هر شب این آثار از این مستندسازان پخش و سپس نقد خواهد شد. به این ترتیب که شنبه ۳۱ خرداد ماه، مستند «تهران شهری که بود»، یکشنبه اول تیر ماه «تهران روزگار ما» ، دوشنبه ۲ تیر ماه «پایتخت حاکمان پدر سالار » ، سه شنبه ۳ تیرماه « پایتخت مردم سالار » و چهارشنبه ۴ تیرماه «در اندوه شهر بی خاطره و بی رویا» از سعید پوراسماعیلی به روی آنتن شبکه مستند خواهند رفت.

سعید پوراسماعیلی که هم اکنون معاون فرهنگی و آموزشی سینمای جوان است از سال ۱۳۷۰ تا ۱۳۷۶ سرپرست انجمن سینمای جوان نجف آباد بود و سپس سال ها در دفاتر مختلف انجمن سینمای جوان به عنوان مدرس حضور داشته است. وی همچنین چندی است در دانشگاه دروس تخصصی رشته فیلمسازی را تدریس می کند. از فعالیت های سعید پوراسماعیلی می توان به عضویت در هیات مدیره انجمن فیلم کوتاه خانه سینما به مدت ۸ سال و عضویت در کانون فیلمبرداران خانه سینما اشاره کرد. همچنین سالهاست پوراسماعیلی در زمینه ساخت مستند ، فیلم داستانی و مجموعه مستند فعالیت دارد.

« شبهای مستند» به تهیه کنندگی  بابک میزانی از شنبه تا چهارشنبه ساعت ۲۳ از شبکه مستند پخش می شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.