چهارشنبه ۴ تیر ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۳

آئین پايانی گردهمای سالانه فيلمسازان و عكاسان سراسر كشور برگزار شد

آئین پایانی گردهمای سالانه فيلمسازان و عكاسان سراسر كشور

سینماپرس: گردهمايی سالانه فيلمسازان و عكاسان سراسر كشور با تقدير از مدرسان، سرپرستان سابق دفتر تهران و هنرجويان فعلی و سابق انجمن سینمای جوان فصل پايانی خود را تجربه كرد.

به گزارش روابط عمومی انجمن سينمای جوانان نشست اختتاميه ۵۲ گردهمايی سالانه فيلمسازان و عكاسان انجمن سينمای جوان سراسر كشور در تهران (جشن پايانی) با حضور«حبيب ايل بيگی» مديرعامل انجمن سينمای جوان، معاونين وی، هنرجويان، فيمسازان و پيشكسوتان سينماي مستند و كوتاه انجمن همچون، «حسين مسافرآستانه» مديرعامل موسسه رسانه های تصويری، «سيد محمد مهدی طباطبايي نژاد» مديرعامل مركز گسترش سينمای مستند و تجربی، مرتضي رزاق كريمی، رهبر قنبری، نيما عباس‌پور، شهرام مكری، هادی مقدم دوست، لقمان خالدی، هادی آفريده، محسن خان جهانی و «فرشته طائرپور» عضو هيئت امنا انجمن و از تهيه كنندگان سينما و هنرجويان و هنرمندان شامگاه سه شنبه سوم تيرماه در موسسه فرهنگی هنری صبا وابسته به فرهنگستان هنر برگزار شد. 

در ابتدای اين مراسم پس از تلاوت آياتی از كلام الله مجيد، پخش سرود جمهوری اسلامی و تيزر گردهمايی، «محمدرضا بهشتی منفرد» مدير دفاتر انجمن استان تهران و مدير اجرايی اين اختتاميه، گزارشی از گردهمايی سالانه فيلمسازان و عكاسان پايتخت ارائه كرد و ضمن خيرمقدم به مدعوين گفت: افتخار می كنم در كنار افرادی هستم كه هر يك به عنوان هنرمندان نام آشنا در سينمای مستند و كوتاه مطرح شده اند، اين در حالی است كه بودن در كنار هنرجويان جوان بر اين افتخار می افزايد.  اين گردهمايی فرصتی بود تا نسل جوان و پيشكسوت سينمای كوتاه به گرد هم بی آيند.

به گفته وی گردهمايی سالانه فيلمسازان و عكاسان (هفته فيلم و عكس) در سال جاری پس از سال‌ها وقفه مجددا از ارديبهشت ماه آغاز شده و تا ماه مبارك رمضان نيز ادامه دارد.

نمايش ۹۱ اثر براي هنرجويان

مدير اجرايی مراسم در ادامه به ارائه گزارشی از گردهمايی هنرجويان تهراني پرداخت و افزود: در بخش عكس ۵۲ قطعه عكس از۳۳ عكاس به نمايش در آمد كه مقدمه ای برای فعاليت‌های بيشتر در اين زمينه محسوب می شود و در بخش فيلم نيز ۳۹ اثر در اين موسسه روی پرده رفت.

همچنين دو كارگاه تخصصی با موضوع «تاثير سينمای مستند بر سينمای داستانی» و حضور «خسرو سينايی» كارگردان و مستندساز و نشست ديگری با موضوع «مراحل ساخت فيلم مستند از ايده تا اجرا» و تدريس «ارد عطارپور» مستندساز برگزار شد.

مدير دفاتر انجمن استان تهران به برنامه های گردهمايی سالانه فيلمسازان و عكاسان انجمن تهران اشاره كرد و گفت: فيلم در بخش‌های مختلفی همچون، «گام های نخست ويژه توليدات سال‌های اخير»، «يادها و خاطره ها ساخته فيلمسازان سال‌های دورتر انجمن كه شامل آثار قديمی و جديد» به نمايش درآمد. در بخش «گام های نخست....» ۲۱ اثر، در بخش «يادها و خاطره ها» ۱۸ فيلم و در مجموع ۳۹ اثر برای علاقه‌مندان به نمايش ‌رسيد.

بهشتي منفرد بيان كرد: اميدورام بتوانيم در سال های آينده اين گردهمايی را با كيفيت بيشتري برگزار كنيم تا نظاره گر تاثير روند كاری دو نسل جوان و پيشكسوت بر هم باشيم و حاصل اين اتفاق پيشرفت سينمای كشورمان باشد.

برگزاری جشنواره استاني پس از ۲۰ سال

وي در ادامه صحبت هايش به برگزاری جشنواره استانی اشاره كرد و افزود: اين جشنواره از زمان آقای باكيده يعنی حدود سال ۶۹ تاكنون برگزار نشده است و ما در تلاشيم با كمك اداره كل ارشاد جشنواره استانی را پس از بيست و اندی سال دوباره برگزار كنيم تا هنرجويان و فيلمسازان تهرانی ديگر از اين موهبت محروم نباشند.

همچنين مديرعامل انجمن سينماي جوان ضمن خسته نباشيد به مسئولان دفاتر انجمن در سراسر كشور گفت: مديران دفاتر با امكانات محدودی كه در اختيار داشتند نزديك به دو ماه تلاش كردند تا رونق گذشته انجمن باز گردد تا شكافی كه در برخی از شهرستان ها بين نسل جديد و قديم افتاده بود از بين رود و شاهد نزديكی دوباره جوانان فيلمساز و پيشكسوتان باشيم.

وی به سفرهايی كه به استان های مختلف داشته است اشاره كرد و افزود: در طول دو ماه گذشته توانستم به حدود ۳۰ شهر سفر كنم و در مراسم پايانی گردهمايی انجمن اين شهرها حضور داشتم بنابراين می‌توانم بگويم شاهد رونق جريان سينمای كوتاه در دفاتر انجمن بودم.

تجربه  فيلم ديدن روی پرده، تنها در دفاتر انجمن

ایل بیگی ادامه داد: بسياری از دوستان در شهرهای مختلف با ابزار دلتنگی برای هفته های فيلم و عكس مي گفتند «سال‌هاست كه چنين برنامه‌ای در شهرشان برگزار نشده است» و ما اگر كمی از تهران دور شويم متوجه خواهيم شد اين دست برنامه ها به ندرت در ديگر شهرها برگزار می شود. در شهرهای كوچكی كه سينما به طور مرسوم وجود ندارد بچه ها تنها می توانند در چنين محافلی فيلم ديدن بر روی پرده را تجربه كنند.

وي اضافه كرد: در ادامه هم فكري هاي‌مان با صاحب نظران حوزه فيلم كوتاه به اين نتيجه رسيديم كه اين گردهمايی‌ها مي‌توانند هنرجويان و بچه‌ها را دوباره به دور هم جمع كند و امروز شاهد برگزاری اختتاميه گردهمايی های دفاتر انجمن در سراسر كشور تهران هستيم.

مدیرعامل انجمن از كمبود امكانات در دفتر تهران نسبت به برخي از شهرها مانند زاهدان خبر داد و افزود: امكانات هنرجويان تهرانی از شهرستان ها بيشتر نيست، طی صحبت هايی كه با هنرجويان شهرهای ديگر داشتم آنها گمان می‌كنند تمام امكانات در تهران جمع شده است اما واقعا اين طور نيست چراكه برخی از شهرستان ها امكانات بيشتری دارند.مثلا تصور همه ما اين است زاهدان شهر محرومی است. شايد در بسياري از بخش ها محروم باشند اما سينمای جوان آن‌ها قوی است و از آنجا كه سينما ندارند، سينما دوستان در انجمن زاهدان جمع می شوند و فيلم می بينند.

وی با تاكيد بر اينكه انجمن سينمای جوان در اين سال‌ها در جايگاه يك چشمه و پشتيبان سينمای ايران حاضر شده است و فيلمسازان انجمن در موفقيت های سينمای ايران تاثيرگذار بودند افزود: در تلاش هستيم كه رونق آموزش و توليد فيلم كوتاه در دفاتر افزايش يابد كه برگزاری گردهمايی‌ها شروع خوبی برای دستيابی به اين هدف محسوب می شود. ما بايد به سمت توليد حركت كنيم و اميدوارم با امكانات حداقلی كه در انجمن داريم، در كنار امكاناتی كه مراكز فرهنگی و هنری  شهرستان ها در اختيار ما می‌گذرد شاهد رونق توليد در تمامی شهرها باشيم.

ایل بیگی افزود: پس از برگزاری گردهمايی ها جشنواره استانی را برگزار خواهيم كرد كه قصدمان بيشتر ايجاد فرصتی  براي نمايش و ديده شدن آثار هنرمندان جوان است چرا كه بسياری از فيلمسازان می خواهند بازخورد تماشاگران را از آثار خود ببينند و اين برنامه ها می توانند فرصت خوبی برای آن‌ها باشد.

گردهمايی ها با حداقل امكانات در شهرستان ها برگزار شده اند

وی ادامه داد: گردهمايی ها با حداقل امكانات در شهرستان ها برگزار شده اند هر چند در تهران همه چيز گران است و در تنها شهری كه برای برگزاری گردهمايی ها پول پرداخت كرديم تهران بود، البته اداره كل ارشاد قول پرداخت اين بودجه را داده است. اين گردهمايی ها تنها با هزينه ۲ ميليون در هر شهر برگزار شد در حالی كه نمايشگاه، كارگاه و نمايش فيلم و برنامه های جنبی ديگری نيز داشتيم.

مدیرعامل انجمن سینمای جوان با بيان اينكه نياز به برگزاری كارگاه به شكل جدی و حضور مدرسين سينما در اكثر شهرها احساس مي شود افزود: من همين جا از اساتيد و فيلمسازان می خواهم تا هنرجويان ديگر شهرها را از دانش خودشان محروم نكنند.

به گفته وی در سال های گذشته طرح و فيلمنامه فيلمسازان تنها بايد در تهران تصويب می شد اما در دوره جديد بين ستاد مركزی و دفاتر آن اعتماد خوبی ايجاد شده به همين منظور تصويب فيلمنامه ها به عهده خود دفاتر گذاشته شد،

ایل بیگی در پايان افزود: البته تاكيد كرده ايم بهترين فيلمنامه ها فرصت توليد را پيدا كنند تا كيفيت آثار نسبت به گذشته افزايش يابد. اميدوارم بتوانيم شرايط ديده شدن عكاسان و فيلمسازان برتر انجمن را فراهم آوريم.

در ادامه اين برنامه ابراهيم تجدد عليزاده، علی كفراش، آرش رصافی، ناصرعلی باكيده، محمد صوفی، محمدرضا شفا، مجيد اكبرشاهی و رضا فرخ نژاد به عنوان مديران سابق دفتر تهران مورد تقدير و قدردانی قرار گرفتند.

تجدد به نيابت از ديگر مديران تقدير شده و به عنوان پيشكسوت ترين اين جمع پشت تريبون قرار گرفت و برای همه فيلمسازان آرزوی موفقيت كرد.

در ادامه مجری از تجدد، كفراش و باكيده جهت اهدا هدايای مدرسان دعوت كرد تا روی سن حاضر شوند و از مسعود امينی تيراني، رهبر قنبری، نيما عباس پور، شهرام مكری، هادی مقدم دوست، داريوش ياری، مرجان اشرفی زاده و نادره تركمانی تقدير شد.

 

نظرات

  • احمدی ۱۳۹۳/۰۴/۰۴ - ۱۸:۲۹
    3 0
    خدا را شکر ادبیات مدیران سینما جوان تغییر کرده بالاخره خودشان اقرار کردند امکانات در تهران و شهرهای دور از مرکز عادلانه تقسیم شده و انجمن در دوره گذشته نقش مهمی ایفا کرده.اعتراف کردن پس از انکار خوب بود ضمن اینکه فیلمهای بچه ها تولید شده در دو سال قبل را در این برنامه دیدیم که نشان از تولید در انجمن بود.هرگز خورشید پشت ابر نمی ماند.هرگز

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.