شنبه ۲۱ تیر ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۴

اعتراض مصری‌ها به فروش مجسمه تاریخی در کریستی

اعتراض مصری

ایسنا: تلاش‌های سفارت مصر در لندن و کمپین فعالان فرهنگی مصری برای اعمال فشار بر حراجی کریستی برای ممانعت از فروش مجسمه مصری عهد فراعنه به نام «سخم کا» به نتیجه نرسید و این اثر تاریخی مصر باستان در این حراجی حدود 24 میلیون دلار فروخته شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با وجود اعتراض گسترده مصریان و تحصنی که در مقابل ورودی سالن حراجی کریستی روز پنجشنبه همزمان با حراج ترتیب داده شد، در نهایت این مجسمه تاریخی به قیمت ۱۴ میلیون پوند (معادل ۲۴ میلیون دلار) فروخته شد.

به گزارش شبکه الجزیره، داستان این مجسمه تاریخی به حدود سال ۱۸۸۰ میلادی بازمی‌گردد، زمانی که از سوی خانواده «دیوید مکنتوش»، رئیس شورای شهر «نورث همپتون» به موزه این شهر اهدا شد و از آن زمان تاکنون این مجسمه در موزه به عنوان مهم‌ترین اثر در معرض دید بازدیدکنندگان بود.

اما موزه شهر «نورث همپتون» در اقدامی عجیب و ناگهانی تصمیم گرفت این اثر تاریخی را به فروش بگذارد و با تقسیم سود آن میان مالکان و شورای شهر، به توسعه موزه بپردازد.

وزارت حفاظت از آثار تاریخی مصر هم از آغاز این بحث دائما با سفارت مصر در لندن برای توقف این حراج این اثر ۴ هزار ساله تلاش می‌کرد از جمله جمع آوری امضا در تایید غیرقانونی بودن فروش این اثر و انتقال مالکیت عمومی موزه به مالکیت خصوصی. اما موزه و شورای شهر «نورث همپتون» مدعی‌اند مصر هیچ مدرکی دال بر مالکیت این اثر ندارد و در مقابل این موزه است که حق هرگونه تصرفی در حکم مالکیت تاریخی این اثر را دارد.

روز پنجشنبه گذشته در مقابل ورودی اصلی سالن کریستی لندن درگیری‌هایی میان مصری‌های معترض و مسوولان امنیتی رخ داد و شعارهای مخالفان این حراجی همزمان با رسیدن مشتری‌ها و مزایده‌کنندگان بالا گرفت. در میان معترضان تعدادی از فعالان بریتانیایی هم دیده می‌شدند که برای بیان اعتراض و مخالفت خود با این حراجی در محل حاضر شده بودند.

«سوان سدویرز»، یکی از فعالان فرهنگی شهر نورث همپتون که در محل حراجی حاضر شده بود با اعلام مخالفت خود با فروش این اثر تاریخی گفت:مردم شهر این مجسمه را دوست دارند و می‌خواهند که همچنان در موزه باقی بماند.

وی در ادامه گفت: این مجسمه از سال ۱۸۸۰ در موزه این شهر نگهداری می‌شده است، اما چندی پیش مدیر موزه تصمیم به حذف این اثر گرفته است و این اقدام خود را هم با دلایل امنیتی توجیه کرد. هیچ کس آن زمان تصور نمی کرد او تصمیم به فروش این اثر را داشته باشد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.