یکشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۴

در کفتگو با سینماپرس مطرح شد

کنسرت همایون شجریان و کیفیت نامطلوب نور و صدا در تالار وزارت کشور/ نوازنده دف: اجازه جابجایی بر صحنه را نداشتیم!؟

کنسرت موسیقی همایون شجریان

سینماپرس: عدم کیفیت مناسب نور و صدا هنگام اجرای کنسرت«چرا رفتی» همایون شجریان در تالار بزرگ وزارت کشور ظرف چند شب گذشته اعتراض بسیاری از حاضرین را همراه داشت.

 حسین رضایی نیا نوازنده دف کنسرت «چرا رفتی؟» همایون شجریان که با گروه «شمس» نیز همکاری می کند در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: «سالن های بزرگ موجود، مخصوص کنسرت ساخته نشده اند. اما چون چنین کنسرت های متقاضی زیادی وجود دارند گروههای موسیقی مجبور هستند این سالن های بزرگ را انتخاب کنند؛ اگرچه مشکلی که این سالن ها دارند، رنج بردن از عدم وجود صدای آگوستیک است.»

وی تصریح کرد: «هم احترام به مردم برای ما مهم است و هم کیفیت خوب کار؛ اما در عین حال باید توجه داشت که اگر بخواهیم در سالن استانداردی مثل تالار وحدت کنسرت برگزار کنیم، باید ۱۰ شب اجرا داشته باشیم که این امر سبب خستگی اعضای گروه می شود و به طبع از کیفیت کار در شب های پایانی کاسته می شود.»

رضایی نیا افزود: «این در حالی است که عده ای فکر می کنند ما برای گرفتن پول بیشتر در چنین سالن هایی کنسرت برگزار می کنیم در حالی که اگر تمام هزینه های گروه را حساب کنیم با آن چیزی که در ذهن عده ای است برابری نمی کند. مگر یک خواننده چند شب با کیفیت خوب می تواند اجرا داشته باشد؟»

رضایی نیا نوازنده و استاد دف در خصوص رفع مشکل صدا در سالن های بزرگ افزود: «باید فضای سالن های بزرگ آگوستیک شوند. باندهایی که در این سالن ها وجود دارد، از کیفیت پائینی برخوردارند. این سالن ها به باندهایی با قیمت پائین مجهز شده اند و این سبب می شود که کیفیت صدا در اجرای یک کنسرت به شدت افت کند.»

وی خاطرنشان ساخت: ««سالنی که کنسرت در آن برگزار شد کیفیت آکوستیک صدا را ندارد. فضای سالن به گونه ای است که در هر قسمت از آن صدا به گونه ای متفاوت شنیده می شود. صدا در تمام فضای سالن یکسان نیست و در تمام سالن های بزرگ تهران این مشکل وجود دارد.»

وی تصریح کرد: «این سالن ها برای اجرای همایش ها در نظر گرفته شده است نه اجرای کنسرت و حتی برنامه هایی مثل جُنگ های شادی که بعد از آن یک گروه پاپ شروع به اجرا می کنند. این فضاها خاص برنامه هایی هستند که مردم می خواهند زمانی را شاد بگذرانند اما برنامه ای مثل کنسرت ما که مردم برای تماشای آن هزینه پرداخت کرده اند و شاید در مواقعی نیاز بیشتری به سکوت هنگام اجرا نیازمند است با برنامه های مذکور فرق می کند چرا که توقع دارند.»

رضایی نیا در خصوص سیستم ضعیف نور کنسرت نیز اظهار داشت: «امکانات نور این سالن به شدت کم بود. حتی به ما تذکر می دادند که خیلی روی استیج رفت و آمد نداشته باشیم. در هر حال کار به صورت قطعه ای (تراک) اجرا می شد و در این مدل کار عده ای از نوازنده ها مجبورند استیج را ترک کنند و عده دیگری وارد شوند. در حالی که به ما می گفتند نوازنده هایی که در تراک نمی نوازند، استیج را ترک نکنند و آن ها را با نور تیره می کنیم!»

رضایی نیا در پایان افزود: «سالن تالار وحدت گنجایش جمعیتی نزدیک به ۷۰۰-۸۰۰ نفر را دارد اما تالار وزارت کشور گنجایش جمعیتی نزدیک به ۳ هزار نفر و این یعنی ۴ شب اجرا در تالار وحدت معادل یک شب اجرا در تالار وزارت کشور خواهد بود؛ این به آن معنی است که خواننده و نوازنده در صورت تعدد اجراها خسته می شوند و کشش اجرای چند شب متوالی را ندارند.»

شایان ذکر است کنسرت همایون شجریان از پنجشنبه هفته گذشته تا شنبه شب در تالار وزارت کشور به همراه سهراب و تهمورث پورناظری بروی صحنه رفته است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.