دوشنبه ۱۷ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۹

«سینماروایت» و نقد«خاکستر و برف»

رامتین شهبازی: اهمیت گسترش فرهنگ فیلم خوب دیدن از فروش میلیاردی یک فیلم بیشتر است

جلسه نقد و بررسی فیلم سینمایی«خاکستر و برف»

سینماپرس: رامتین شهبازی منتقد سینما عصر رو گذشته در جلسه نقد و بررسی فیلم «خاکستر و برف» گفت: البته که فروش بالای هر محصول فرهنگی به نیازهای اجتماعی مخاطبان هم بازمی گردد اما باید کوشید با گسترش فرهنگ کتابخوانی، فیلم دیدن و ترویج تئاتر شرایطی را برای رشد فرهنگی جامعه فراهم کرد.

به گزارش سینماپرس پانزدهمین جلسه نمایش فیلم «سینماروایت» با نمایش فیلم «خاکستر و برف» ساخته روح الله سهرابی و به تهیه کنندگی فرهاد گلی عصر دیروز برگزار شد. اولین فیلم بلند سهرابی داستان رزمنده ای است که بعد از نزدیک به دو دهه به زادگاه خود بازگشته تا خبر پیدا شدن پیکر دوست خود و همرزمی که سالها مفقود بوده را به مادر شهید بدهد. او برای اطلاع رسانی با اتفاقاتی از سوی مردم مواجه می شود. 

ایده فیلم را از زندگی ۲ مادر شهید گرفتم  

در نشست گپ و گفت این فیلم محسن یزدی فعال رسانه ای به عنوان مجری، رامتین شهبازی منتقد سینما و روح الله سهرابی کارگردان کار حضور داشتند. سهرابی در پاسخ به عدم اکران فیلم بعد از ۲ سال تولید گفت:«دو سال قبل درست پیش از نمایش فیلم در جشنواره یک سری حاشیه برای فیلم ایجاد شد و بعد از نمایش فیلم در جشنواره نیز به دلیل یک سری حاشیه دیگر فیلم حدودا ۸-۹ ماهی در بلاتکلیفی به سر برد. به دنبال آن نیز تغییر و تحولات مدیریتی به وجود آمد و مرتب دوستان مختلف تعیین وضعیت فیلم را به یکدیگر محول میکردند. با این حال در هفته های اخیر اتفاقات مثبتی رخ داد و بالاخره فیلم، مجوز نمایش گرفت. امیدواریم این اتفاقات مثبت با اعطای زمان مناسبی به اکران فیلم هم ادامه یابد بخصوص که هفته دفاع مقدس هم نزدیک است و می توان اکران خوبی را در این هفته برای این فیلم، تدارک دید.»

وی درباره ایده اولیه ای فیلم افزود:«ایده اولیه را از زندگی دو مادر شهید گرفتم که یکی از آنها مادر شهید داوود منصوری است. این مادر شهید برای ادای احترام به مقام والای تمامی این مادران در فیلم هم حضور یافت و نقش مادری را ایفا کرد که سالها منتظر بازگشت فرزندش به خانه بوده است.»

فیلم در نیمه رها می شود

رامتین شهبازی در باره فیلم سهرابی اظهار داشت:«یکی از نگاههایی که از قدیم نسبت به سینما وجود داشت این بود که باید یک اثر سینمایی ماده خام موردنیاز سینما را داشته باشد که البته امروز خیلی بیشتر از قبل می توان در این باره صحبت کرد. در سینمای آمریکا آدمهایی مثل کلینت ایستودد حتی اگر بخواهند فیلم شخصی بسازند باز هم به اثری که فیلمشان بر کلیت هالیوود می گذارد فکر می کنند اما متاسفانه در سینمای ایران بر اثری که یک فیلم می تواند بر کلیت سینما بگذارد فکر نمی کنند و هر کسی به صرف فراهم بودن شرایط فیلم می سازد، هر کارگردانی برای دل خود فیلم می سازد نه مخاطب.»

شهبازی ادامه داد:«فیلم خیلی خوب شروع می شود و خیلی خوب پیش می رود. در این آغاز، فیلم ماده خام سینمایی لازم را هم دارد یعنی هم شخصیت پردازی خوبی دارد هم ریتم مناسبی دارد و هم نگاه کارگردان به داستانش نگاه جامعی است اما فیلم از نیمه رها و دچار فیلم شتابزدگی می شود و همین شتابزدگی باعث به هم ریختن ساختار فیلم شده است.»

تامین بودجه تولید فیلم در بخش خصوصی بود نه دولتی

سهرابی در مورد توجه خود به مخاطب هنگام تولید فیلم گفت:«سعی کردم بازیگرانی را انتخاب کنم که مخاطب بالقوه داشته باشند و البته در بحث درام داستان سعی کردم فیلمی بسازم که قصه خوبی برای روایت داشته باشد. در کنار اینها سعی کردم موضوعی را دستمایه خلق قصه کنم که موضوع روز باشد و اله مانهای اجتماعی روز در داستان دخیل باشد. بلحاظ قاب بندی، زیبایی بصری را هم در بستن قابها رعایت کردم.»

وی سپس با اشاره به اینکه برخلاف تصور برخی، فیلم را برای بخش خصوصی ساخته است ادامه داد:«فیلم در بخش خصوصی تولید شده است و غیر از ۱۰ تا ۱۵ درصد کمک انجمن دفاع مقدس بقیه سرمایه فیلم از بخش خصوصی تامین شد. بودجه لازم برای تولید فیلم نزدیک به ۸۰۰ میلیون بود که تنها ۱۵۰ میلیون آن را انجمن تامین کرد. البته بعد که فیلم ساخته شد انجمن حدودا ۱۰۰ میلیون دیگر هم کمک کرد.»

ترجیحم بر این بود فیلم در همان دولت قبل اکران می شد

سهرابی با گلایه افزود:«فیلم دو سال قبل تولید شد آن هم در دولت دهم و ترجیحم این بود که در همان دولت هم روی پرده برود چراکه هر فیلمی فرزند زمان خود است.»

وی ادامه داد:«فیلمهایی برای اکران سرگروه می گیرند که آدم تعجب می کند. از آن طرف فیلمهای دفاع مقدسی به زحمت روی پرده می روند و متاسفم که فیلمهایی مهمتر از فیلم من در سالهای اخیر پشت خط اکران مانده اند. انگار در ایران زندگی نمی کنیم که فیلمهای دفاع مقدسی پشت خط اکران می مانند و به هیچ کس هم برنمی خورد!»

وضعیت اکران فیلم ها در ایران قابل پیش بینی نیست

رامتین شهبازی در ادامه افزود:«قطعا مخاطب عنصری مهم در پیشرفت سینما است. در هالیوود به لحاظ وجه صنعتی سینما این ویژگی وجود دارد که خواسته های مخاطب را پیش بینی می کنند و براساس همین خواسته ها پیش می روند اما در ایران چون کار پژوهشی چندانی انجام نمی شود هیچ برنامه هایی برای پیش بینی خواسته های مخاطب وجود ندارد و برای همین است که نمی توانیم پیش بینی کنیم کدام فیلم در گیشه با مخاطب روبرو می شود و کدام فیلم بدون مخاطب می ماند!»

شهبازی افزود:«فیلمی که سهرابی ساخته یک فیلم کُنش محور است بدان معنا که به اندازه قطب مثبت داستان، قطب منفی اثرگذاری هم دارد؛ آنتاگونیستی (ابهام زدایی) که گفتمان خاص خودش را دارد و خیلی خوب به کمک مفصل بندی داستان می آید. این تقابل قطب مثبت و منفی می تواند به نوعی در جذب مخاطب عام کمک کند.»

فیلم های میلیاردی آسیب بزرگ فرهنگی جامعه هستند

شهبازی در ادامه گفت:«اینکه فیلمی ۱۰ میلیارد فروخته هرچند به ظاهر زمینه ای است برای رونق اقتصادی اما از آن طرف هم همین فیلمهای سطحی ۱۰ میلیاردی هستند که میلیاردها تومان فرهنگ ما را عقب می برند و باید سال ها وقت و میلیاردها تومان هزینه خرج کرد تا فرهنگ آسیب دیده را ترمیم کنیم.»

این موضوع که با تایید سهرابی هم مواجه شد اعتراض یکی از مخاطبین حاضر در نشست را سبب شد. این مخاطب اظهار داشت:«این بدنه اجتماع است که فرهنگ را می سازد و همین بدنه فرهنگساز است پس اینکه فلان فیلم ده میلیارد می فروشد کاملا برآمده از خواسته همین بدنه و اجتماع است که احساس نیاز به چنین فیلمی را با رونق به سالنهای آن تولید می کنند.»

این مهمان ادامه داد:«فرهنگ چیزی نیست که بتوان از بالا آن را به بدنه اجتماع حقنه کرد که اگر این گونه بود آنچه در دهه ۶۰ به عنوان سینمای گلخانه ای مرسوم شد می توانست باعث تغییر فرهنگی جامعه بشود که نشد.»

شهبازی با تایید صحبتهای این مهمان افزود:«البته که فروش بالای هر محصول فرهنگی به نیازهای اجتماعی مخاطبان هم بازمی گردد اما باید کوشید با گسترش فرهنگ کتابخوانی، فیلم دیدن و ترویج تئاتر شرایطی را برای رشد فرهنگی جامعه فراهم کرد. باید شرایطی را فراهم کنیم که مردم هر کجای ایران که هستند بتوانند کتاب بخوانند و فیلم ببینند.»

فیلم های میلیاردی سبب رونق سینماهای مخروبه می شود

محسن یزدی در ادامه صحبتهای شهبازی گفت:«اینکه فیلمی بد است یا خوب بحث کارشناسی می طلبد اما وقتی فیلمی خوب می فروشد اسباب رونق سینماها را موجب می شود و مانع از تخریب و تعطیل شدن چند سینمای مخروبه می شود. بد نیست در کنار شمردن آسیبهای فرهنگی از این بگوییم که چطور می شود فیلمی ساخت که همه استانداردهای فرهنگی را ارتقا دهد و هم مخاطب داشته باشد.»

 

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.