شنبه ۲۲ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۷

در برنامه هفت عنوان شد؛

ایوبی: مشکلات حضور در جشنواره‌های خارجی مربوط به بخش دولتی است/ کیانیان: وظیفه دولت تامین امنیت سرمایه در سینماست نه فیلمسازی

حجت الله ایوبی

سینماپرس: حجت الله ایوبی، رییس سازمان سینمایی و رضا کیانیان بازیگر مطرح سینما کشور مهمان دویست و بیست وچهارمین برنامه هفت در آخرین ماه فصل تابستان بودند.

بنا بر این گزارش حجت الله ایوبی، رییس سازمان سینمایی و رضا کیانیان بازیگر مطرح سینما کشور مهمان دویست و بیست وچهارمین برنامه هفت در آخرین ماه فصل تابستان بودند.

ایوبی در ابتدای صحبت های خود با بیان اینکه سینما نه تنها به تقویم برگشته بلکه سینما در حال ورود دوباره به زندگی مردم است اذعان داشت: در میان این اتفاق نیازمندیم مرز بین سینما و بیان مشکلات را وارد کنیم.

وی با طرح سوالی مبنی بر این که «آیا بیان مشکلات یک جامعه بر معنای سیاه نمایی است؟» اذعان داشت: فیلم هایی هستند که اگر در داخل و خارج از کشور اجازه اکران یابند سوال های بسیاری را برای مخاطبان خود در خصوص فرهنگ و اصالت کشور ایجاد خواهد کرد اما در مقابل اگر فیلمی ساخته شود که نشان دهد مردم  در درون جامعه خود چگونه با مشکلات برخورد می کنند این دیگر سیاه نمایی محسوب نمی شود. چنانکه بچه های آسمان و به رنگ خدای مجید مجیدی نیز در درون خود تصویری از فقر را به نمایش می گذارد که هرگز معنایی از سیاه نمایی را با خود به همراه ندارد.

رییس سازمان سینمایی در ادامه داد: بیاموزیم که زود قضاوت نکنیم و جشنواره هایی در خارج از کشور وجود دارد که برخی از آنها نیز جشنواره هایی سیاسی هستند  اما بدین معنا نیست که هر فیلمی که به جشنواره خارجی راه پیدا می کند به معنایی سیاسی رفته است .

وی در پاسخ به چرایی عدم حضور بین المللی فیلم های دفاع مقدس اظهار داشت: ما در خارج از کشور دو نوع حضور داریم. حضور در جشنواره ها و دیگری حضور در خارج از کشور به مناسبت دعوت های سینمایی و خارجی که اگر این دعوت ها را بررسی کنیم به رقم و عدد قابل توجهی می رسیم. بنابراین این فیلم ها در بخش دولتی ساخته می شود که شاید مشکل را باید در بخش دولتی ارزیابی کرد.

ایوبی در تشریح عملکرد خود در ۳۸۰ روز گذشته  گفت: برای ارزیابی باید به  ۳۸۰ روز گذشته برگردیم. زمانی که التهاب و بحران در سینما موج می زد و زخم های کهنه ای در سینما بود. در لابه لای بی اعتمادی که نسبت به دولت وجود داشت بحران هایی در میان سالن داران سینما موجود بود اما اکنون ۲۰ سالن سینمایی در بخش خصوصی افتتاح شده است و ۸۰ سالن در دست ساخت است که علاوه بر این ها نیز موجی به سمت سالن سازی به وجود آمده است.

وی ادامه داد: مشکل دیگر سینما ایران در مدت زمان گذشته، بی عدالتی در اکران بود. آن گونه که شهرستان ها در سبد اکران معنا نداشتند. اما بعد از نهضت دیجیتال کردن سالن های سینما تصمیم گرفتیم و کل سالن های سینما دیجیتال شد و عدالت فرهنگی به دنبال آن رعایت شد چرا که با دیجیتال شدن کیفیت خوب را برای تماشاچی به ارمغان آوردیم که در کنار آن نیز فروش خوب و صرفه جویی ارزی بسیار خوبی انجام شد.

ایوبی در پایان صحبت های خود بیان کرد : باید سینمایی وجود داشته باشد تا بر سر آن نیز کشمکش صورت گیرد. در ۳۸۰ روز گذشته نیز ۱۰ ها کار گروه تشکیل شده اند و حرف ها شنیده شد و براساس آن سازماندهی کردیم و پس از آن دیدگاه هایمان را انسجام دادیم و اعلام کردیم.

رضا کیانیان بازیگر ۶۳ ساله سینماي ایران که تا کنون در آثار مختلفی چون آژانس شیشه ای و خانه ای روی آب به ایفای نقش پرداخته است مهمان آخرین بخش گفتگویی مجله تصویری هفت بود.

وی در آغاز صحبت های خود ضمن اشاره به بازگشایی دوباره خانه سینما و سرعت مطمئنه آن، در خصوص رابطه مردم وسینما گفت: مردم سینما را دوست دارند و هیچ وقت با سینما قهر نکرده اند واکنون نیز دلایل متعددی برای نرفتن مردم به سینما وجود دارد اما آنها همچنان در خانه هایشان فیلم های ما را روی سی دی به طور مرتب تماشا می کنند اما برای این نیز آمار درستی وجود ندارد که چه میزان از فیلم ها را در داخل و چه میزان را در خارج از خانه تماشا می کنند.

وی ادامه داد: سیاست گذاران سیاست های مختلفی دارند اما توقع همیشگی آنها از سینما این گونه بوده است که جهان را تغییر دهد که البته سینما، جهان را تغییر نمیدهد اما می تواند در نگاه تماشاگر تاثیر گذارد. بنابراین با چنین تفکری، سیاست گذاران در ابتدا به سراغ سینماگران می آیند بر این مبنا که همه چیز ها زیر سر سینماگران است.

بازیگر فیلم آژانس شیشه ای افزود: در چنین حالتی باید گفت که این سیاست گذاران هستند که چرخه سینما و ارتباط میان مردم و سینما را کند و یا تند می کنند.

کیانیان با بیان اینکه بخش خصوصی سینما در مقایسه با دولتی مهم است اذعان داشت: خیلی از کشور ها چون چین و شوروی  در سال های گذشته همه چیزشان دولتی بود و خود در آمد و نحوه کار را مشخص می کردند که در نهایت  نتیجه ای جز شکست نداشت که حداقل فایده چنین نمونه هایی این است که یاد می گیریم و می آموزیم که در تمام جهان، سینمایی زنده است که تماشاچی برای دیدن فیلم پول پرداخت می کند و بلیط می خرد. بدین معنا که ارتباط ارگانیکی بین تماشاچی و سینماگر به وجود می آید.

بازیگر فیلم یه حبه قند در باب فیلم های فاخر بیان داشت:  بحث فیلم هایی فاخری دردولت به راه افتاد که با بودجه هر کدام از آنها می توان چند فیلم ساخت. در این میان باید توجه داشت فیلم های فاخر متناسب با هزینه و انرژی که صرف ساخت آنها شده است به چه میزان از سوی مردم و منتقدین مورد استقبال قرار گرفته اند که به طور مسلم با استقبال کمتری مواجه شده است.

وی گفت: من به اقتصاد آزاد معتقدم که باید همه شرایط آن فراهم باشد که دولت نیز در این سیستم می تواند فیلم بسازد و حضور داشته باشد  اما در هر حال سینما روی سرمایه خصوصی می چرخد. چرا که وظیفه دولت فیلمسازی نیست بلکه تامین امنیت برای مردم و بخش های مختلفی است که در این حوزه فعالند.

 کیانیان با بیان اینکه سینماگران و مردم بیشترین التزام به قانون را دارند و آنهایی که قانون را زیر پا می گذارند از این طیف نیستند تاکید کرد: اگر قانونی تعیین شود که حد و حدود و مرزها مشخص شود نیز سرمایه امنیت پیدا می کند و در صورتی که دولت از آن حمایت کند، این امنیت منجر به رونق سینمای ایرانی می شود. چرا که سال هاست سینما آمریکا به سینما جهان غالب شده است و سینماهای مستقل با کارگردانان بزرگ را نیز مجبور ساخته است هم چون سینمای آمریکایی باشند و امریکا نیز فرمول نگاه و صنعت شدن را به این سینما ها تحمیل کرده است اما در برابر سینما آمریکا سینما دیگری چون سینمای ایران قرار دارد که با فرمول خود فیلم می سازد که بخشی از آن نیز به حمایت دولتی بر می گردد و تا جایی پیش رفتیم که اسکار نیز مجبور شد فیلم ایرانی را بپذیرد.

وی افزود: سیاست های جهانی را نادیده نمی گیریم و اگرچه که سیاست ها تاثیر گذارند اما آن فیلم نیز باید فیلم خوبی باشد و ارزش های درست و دقیقی داشته باشد تا در اسکار دیده شوند.

کیانیان در پایان گفته های خود در خصوص بازی در آژانس شیشه ای و ماندگاری این فیلم در ذهن مخاطبان آن گفت: سینما فقط پیام نیست بلکه مجموعه ای از تکنیک و پیام است. اگرچه در طی سالیان تنها پیام نقد شده است اما باید توجه داشت خوب یابد بودن فیلم به تکنیک بر می گردد. فیلم آژانس شیشه ای نیز در این میان از همه لحاظ خوب و فرزند زمان خود بود و حرف خود را در قالب زمانی ارائه داد که مردم بدان احتیاج داشتند.


 

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.