دوشنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۳ - ۰۰:۵۲

در جدیدترین جلسه سینما روایت عنوان شد

کرباسی: «فاکتور صوری» حرف دل بسیاری از مردم ایران است/ نظام بانکی ما به ساخت چندین مستند نیاز دارد

سید مهدی کرباسی در مراسم رونمایی از مستند فاکتور صوری

سینماپرس: در سینما و تلویزیون کمتر پیش آمده درباره سوژه هایی که مخاطبان در زندگی روزمرده بارها درباره آن پرسش میکنند سوالی پرسیده شود اما مستند "فاکتور صوری" در اقدامی نه چندان معمول بر روی سوژه ای دست گذاشته که حرف دل بسیاری از مردم ایران است.

به گزارش سینماپرس، نمایش مستند «فاکتور صوری» و جلسه نقد و بررسی آن با حضور سید مهدی کرباسی کارگردان و ایزد مهرآفرین منتقد سینما عصر روز یکشنبه در ادامه نشست های سینما روایت در تالار فرهنگی اسوه برگزار شد.

در ابتدای جلسه کرباسی با اشاره به اینکه سعی کرده سوژه اش را از مردم بگیرد گفت:«این مهم بود که بر روی سوژه ای دست بگذارم که حرف دل مردم باشد. برای همین به سراغ سوژه ای به نام مساله کارمزدهای بانکی و تفاوت آن با ربا رفتم.»

ایزد مهرآفرین نیز که به عنوان منتقد در این نشست حضور داشت با بیان اینکه مساله بانکداری در ایران مساله ای است که کمتر به آن پرداخت شده گفت:«نظام بانکداری از آن دست مسائلی است که نیاز دارد چندین فیلم مستند درباره آن ساخته شود تا مشکلات آن طرح شده و سپس برای حل این مشکلات راهکار ارائه شود.»

مهرآفرین از کرباسی خواست درباره میزان مستند بودن فیلمش صحبت کند و کرباسی گفت:«سعی خودم را کردم تا یک سری اسناد و مدارکی که درباره اتفاقات مرتبط با سوژه فیلم در دسترسم بود را وارد اثر کنم اما به هر حال در این رابطه هم محدودیتهایی داشتم مثلا بودند برخی چهره هایی که از بهره های بانکی آسیب دیده بودند اما خوششان نمی آمد مستقیما سند در اختیار من بگذارند.»

کرباسی سپس با اشاره به یکی از معضلات نظام بانکداری که عدم استفاده از سرمایه های بانکها در مسیر تولید است گفت:«این شاید اصلی ترین معضل نظام بانکی ما باشد. به هر حال مشتری که پول در اختیار بانک میگذارد این حق را دارد که بداند پولش برای کدام سرمایه گذاری و چرخاندن کدام بخش تولید هزینه شده است.»

وی ادامه داد:«همین موضوع هم در برخوردهایم با بسیاری از شهروندان مورد سوال قرار گرفت اما واقعیت غیرقابل کتمان این است که متاسفانه در شرایط فعلی کمتر پیش می آید که بانکها سرمایه را در مسیر تولید به کار بیندازند.»

در ادامه نشست یکی از مخاطبان درباره زیبایی شناسی نه چندان قوی "فاکتور صوری" صحبت کرد و اینکه فیلم بیش از حد حالت گزارش گونه پیدا کرده است. این مخاطب این پرسش را هم مطرح کرد که فیلم مشخص نمیکند اصلاح نظام ربوی بانکداری در کجا اعمال شده است.

کرباسی در پاسخ به این مخاطب گفت:«مساله اصلی اینجاست که ما در جاهای مختلف فیلم درباره اصلاح نظام بانکداری ربوی و تبدیل آن به بانکداری اسلامی که در ابتدای دهه ۶۰ و به دستور امام خمینی(ره) رخ داد صحبت کردم و البته که سعی کردم به نوبه خودم درباره آن توضیح بدهم تا مخاطبان درک کنند که تفاوتهای این دو نظام بانکی از کجا نشأت گرفته است.»

وی افزود:«اینکه مستند حالت گزارش گونه پیدا کرده هم نمی تواند نقطه ضعف باشد چون به هر حال هر مستندی یک سبک خاص برای روایت برمی گزیند و "فاکتور صوری" هم سبک خاص خود را دارد.» ایزد مهرآفرین نیز در پاسخ به این مخاطب از این گفت که باید باز هم فیلم با موضوع معضلات نظام بانکی ساخته شود تا شرایط پاسخگویی به این پرسش ها شفاف تر فراهم آید.

در ادامه این جلسه مخاطبی دیگر درباره رعایت نشدن اسلوب فیلمسازی در ساخت این مستند از کرباسی پرسید و اینکه چرا فیلمش نقطه اوج و پایان درستی ندارد. این مخاطب همچنین این را هم گفت که بد نیست در کنار مستندسازان جوان یک سری چهره های باتجربه آکادمیک هم قرار گیرند تا بتوانند آنها را هدایت کنند.

کرباسی در پاسخ به این مخاطب گفت:«اتفاقا فیلمنامه مدون داشتیم و البته که کارمان هم نقطه شروع داشت و هم نقطه اوج و هم نقطه پایان اما شاید تعاریف کلاسیک نقطه اوج در یک مستند مانند این، آن قدرها کاربرد نداشته باشند.»

وی ادامه داد:«اینکه چهره های آکادمیک کنار ما قرار گیرند خیلی هم خوب است ولی باید درنظر داشت که اینها همه تجربیات اول فیلمسازانی مانند من است و حتما که در آینده بهتر کار خواهیم کرد. وقتی حاتمی کیا می گوید از ابتدا کارش خوب نبوده و بسیاری از کارهایش درنیامده من چه بگویم.»

کرباسی با اشاره به سفیرفیلم که "فاکتور صوری" در آنجا تولید شده اظهار داشت:«در این مرکز، نگاه، مبتنی بر تربیت نیروهایی است که بتوانند مستقلا کار کنند. ما به تیم سازی معتقدیم یعنی تربیت نیروی متخصص و سپس استفاده از این نیروها.»

مهدی کرباسی کارگردان فیلم در با اشاره به اینکه استقبال میکند از اینکه دیگران هم درباره بانکداری ربوی مستند بسازند گفت:«گستردگی موضوع بانکداری اسلامی آن قدر هست که از زاویه های مختلف باید به آن پرداخت. در "فاکتور صوری" هم سعی کردیم که فقط از یک زوایه خاص به بانکداری نگاه کنیم و بنایمان این نبود که تمامی معضلات نظام بانکی را به خط کنیم.»

وی ادامه داد:«در هیچ جای دنیا نه این قدر بانک داریم و نه این قدر شعبه چون سرمایه بانکها به صورت سرسام آور زیاد می شود و کمتر کسی است که به فکر استفاده از سرمایه در مسیر تولید باشد. اینها را باید با زبان تصویر نشان داد و طرح مساله کرد برای کمک به حل آنها.»

کرباسی با اشاره به اینکه افزایش بانکها میتواند در آینده خطرناک هم باشد خاطرنشان ساخت:«به هر حال ممکن است این افزایش بانکها و قدرتمند شدن آنها در سالهای آینده به نوعی خطرناک هم باشد و برای همین نیاز است به آسیب شناسی مشکلات نظام بانکی.»

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.