چهارشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۷

کارگردان«من میخوام شاه بشم» در مصاحبه با ما:

ای‌کاش برای نمایش فیلم های مستند در جشنواره فیلم فجر سالن های مناسب تری در نظر گرفته شود

مستند من می خوام شاه بشم

سینماپرس: مهدی گنجی مستندساز سینمای ایران در گفتگو با خبرنگار سینماپرس از فیلم «من می خوام شاه بشم» و حضورش در جشنواره فیلم فجر سخن گفت.

وی در ابتدای این گفتگو اظهار داشت: فیلم «من می خوام شاه بشم» راجع به یک کارآفرین روستایی در اطراف شهر شیراز است که آرزویی در سر دارد و برای رسیدن به آن تلاش می کند. این فیلم محصول مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی است که تا امروز در جشنواره های داخلی و خارجی بسیاری شرکت کرده است.

وی با اشاره به نحوه اکران فیلم های مستند در جشنواره فیلم فجر گفت: در همه جای دنیا فیلم های مستندی که در جشنواره ها اکران می شوند معمولاً نسبت به فیلم های داستانی استقبال کمتری از آن ها می شود و این مسئله را نمی توان از عیب های جشنواره فیلم فجر دانست اما با توجه به تجربیات گذشته همچون خانه هنرمندان، موزه سینما و... بهتر است برای فیلم های مستند سالن های بهتری در نظر بگیرند تا مخاطبان فیلم های مستند نیز بتوانند از دیدن فیلم ها لذت و بهره کافی را ببرند.

وی افزود: ارزش فیلم های مستند به هیچ وجه از فیلم های داستانی کمتر نیست و در سالهای اخیر فیلم های مستند به اندازه فیلم های داستانی و یا حتی بیشتر از آن ها برای سینمای ایران افتخار کسب کرده اند.

این کارگردان با اشاره به مبحث پژوهش در فیلم های مستند اظهار داشت: به نظر من درکی که ما از پژوهش در فیلم های مستند داریم بسیار بی ربط  است. در هیچ جای دنیا تصوری که ایرانی ها از پژوهش دارند وجود ندارد. برای من عجیب است که در برخی جشنواره ها از جمله جشنواره سینما حقیقت جایزه ای با عنوان بهترین پژوهش وجود دارد در حالیکه در هیچ جای دنیا این اتفاق رخ نمی دهد.

وی در ادامه این بحث افزود: پژوهش مسئله بسیار مهمی در فیلم های مستند است اما آن را نمی توان جدا از فیلم دانست و به آن جایزه داد چرا که این مبحث به روش زندگی فیلمساز برمی گردد و این جایزه ارتباطی با هنر فیلمساز ندارد و بیشتر مربوط به دانش او می شود. به عنوان نمونه اگر من بخواهم فیلمی راجع به محیط زیست بسازم و اطلاعات خوبی به مخاطب بدهم ارتباطی به پژوهش ندارد و نمی توان آن را دلیلی بر پژوهش خوب فیلمساز دانست، ارائه اطلاعات به هنر فیلمساز برمی گردد و همین اطلاعات به خودی خود ماحصل پژوهش و دانش و مطالعه فیلمساز است.

وی توضیح داد: پژوهش محصول زندگی فیلمساز است و به تجربیات اجتماعی کارگردان برمی گردد؛ به عبارتی بستگی به کتابهایی که فیلمساز در زندگی اش درباره موضوع مورد نظر خوانده و نگاهی که به آن موضوع پیدا کرده دارد. رفتن به کتابخانه اولین قدم برای کسب اطلاعات و همان پژوهش است. بهتر است به جای توجه به نوع اطلاعات به نحوه ارائه اطلاعات در فیلم اهمیت داد.

گنجی در پایان از ساخت فیلم جدیدی خبر داد: در حال حاضر مشغول ساخت مستندی هستم که حدود دو سال از پیش تولید و تحقیق آن می گذرد و فکر می کنم در چند سال آینده بتوانم ساخت آن را به پایان برسانم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.