شنبه ۱۳ دی ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۹

همزمان با آغاز اکران «زیباتر از زندگی»

انسیه شاه حسینی: عدم مهندسی فرهنگی صحیح، مردم را از سینمای دفاع مقدس دور کرده است

انسیه شاه حسینی*

سینماپرس: انسیه شاه حسینی کارگردان سینمای ایران که این روزها فیلم «زیباتراز زندگی» به کارگردانی وی به اکران عمومی رسیده است با اشاره به کمبود ساخت فیلم های مربوط به دفاع مقدس و استقبال کم مردم از اینگونه فیلم ها اظهار داشت: نداشتن مهندسی فرهنگی در سطح کلان ممکلت باعث شده تا این اتفاق بیافتد.

وی در ابتدای گفتگو با خبرنگار سینماپرس با صرف نظر از بحث درباره زمان اکران فیلمش و برخی گله ها اظهار داشت: اصولاً هر کسی که تریبونی به دست می‌آورد راجع به آن چیزی که برایش ارزشمند است صحبت می کند و فیلم می سازد. من ضمن احترام و ارج نهادن به همه شهدای ایران اسلامی با توجه به شناختی که نسبت به شهید علم الهدی داشتم قصه شهادت و مظلومیت ایشان را می دانستم و تصمیم گرفتم فیلم «زیباتر از زندگی» را با محوریت زندگی، رشادت ها و شهادت وی بسازم.

کارگردان فیلم سینمایی «غروب شد بیا» در ادامه افزود: من قصه شهادت و مظلومیت ایشان را می دانستم که چگونه دو ماه از مردم مرزنشین خوزستان دفاع کرد، چرا که در آن زمان بنی صدر هیچ عکس العملی نسبت به حملات دشمن نشان نمی داد و در عین حال مردم اجازه دفاع از خود را نداشتند. این ایدئولوژی بنی صدرباعث شده بود تا همه چیز به نفع رژیم بعثی عراق باشد تا به مردم مرزنشین ما آسیب برساند. در این میان یک سری از انسان های فهیم و مسئولیت پذیر بودند که به کمک مردم خوزستان رفتند و یک تنه در برابر حملات دشمن ایستادگی کردند که شهید علم الهدی یکی از آن ها بود.

شاه حسینی در ادامه با اشاره به کمبود ساخت فیلم های مربوط به دفاع مقدس و استقبال کم مردم از اینگونه فیلم ها اظهار داشت: نداشتن مهندسی فرهنگی در سطح کلان ممکلت باعث شده تا این اتفاق بیفتد. متأسفانه کسانی که در مسندهای فرهنگی کشور حاضر بودند دورنگری لازم را نداشتند و فقط چهار سال پیش روی خود را می دیدند و از لحاظ هدایت های فرهنگی، تربیت نیروهای انسانی و بکارگیری آن ها قدرت و یا دانش کافی را نداشتند که همین مسائل باعث شد تا خلأ ایجاد شود و وقتی این اتفاق رخ دهد عطش و گرسنگی فرهنگی به وجود می آید و در نتیجه مردم به هر خوراکی رو می آورند و به سمت و سوی دیگری می روند.

این کارگردان در ادامه این بحث اظهار داشت: نتیجه این اشتباهات این است که ذائقه مردم تغییر کرده و همین مسائل باعث شده تا مقام معظم رهبری که این خطر را احساس می کنند آشکار و نهان تأکید و گاهی تهدید و یا خواهش کنند تا مسئولان از این خطر فرهنگی جلوگیری کنند که البته اتفاقاتی می افتد اما همه آن ها در سطح است و تا زمانی که ما در سطح حرکت می کنیم نتیجه این است که اتفاق خاصی رخ نمی دهد و اگر کسی بخواهد تماشاگر را به عمق بکشاند، تماشاگر ناخودآگاه در سطح می ماند و این نشان دهنده میزان عقب افتادگی تماشاگر است که ماحصل آن خالی بودن گیشه ها می شود.

گفتنی است انسیه شاه حسینی کارگردان سینمای ایران است که در حوزه دفاع مقدس فعالیت دارد و از جمله فیلم های سینمایی وی می توان به «پنالتی» و «شب بخیرفرمانده» اشاره کرد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.