سه‌شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۱

«محمد کارت» سینماپرس توضیح داد

حکایت نامه فیلمسازان بخش مستند جشنواره فیلم فجر به رضاداد چیست؟

محمد کارت مستندساز

سینماپرس: «محمد کارت» که با فیلم مستند بلند «بختک» به تهیه‌کنندگی رامبد جوان در بخش رقابتی جشنواره فیلم فجر حضور دارد در گفتگو با سینماپرس از ارائه نامه ای به دبیر جشنواره توسط شرکت کنندگان بخش مستند در مورد نحوه اکران فیلمهای این بخش خبر داد.

این کارگردان در ادامه  پیرامون این موضوع گفت: من و دیگر فیلمسازان مستندی که فیلمشان در بخش رقابتی این جشنواره حضور دارد برای مساعد شدن اکران فیلم های مستند در سی و سومین جشنواره فیلم فجر نامه‌ای به دبیر جشنواره نوشتیم و در آن نامه با علم بر اینکه جشنواره فیلم فجر در اصل به فیلم های بلند داستانی می‌پردازد و با توجه به اینکه همه یازده فیلم مستندی که در این بخش حاضرند از کیفیت لازم برای جذب مخاطب برخوردار هستند خواستار اکران در فضای بهتری شدیم و از دبیر جشنواره خواستیم که  هر فیلم یک سانس در سالن اصلی برج میلاد به نمایش در آید و از آنجا که امسال تعداد فیلم‌های کمتری  به جشنواره راه یافته و اکران می شوند احساس کردیم این درخواست کاملاً معقولانه و امکان پذیر باشد.وی همچنین در مورد فیلمش گفت: «بختک» دارای مضمونی اجتماعی است که موضوع آن خانواده است و با محوریت زن روایت می‌شود.

وی همچنین  عوامل ساخت این فیلم را معرفی کرد و گفت: در ساخت این فیلم سعید کشاورزی در سمت تصویربردار، اسماعیل علیزاده در سمت تدوینگر، مهدی کارت به عنوان صدابردار، آرش قاسمی به عنوان صداگذار، فرهاد قدسی به عنوان تصحیح نور و رنگ و اشکان فتحی به عنوان دستیار تولید همکاری کردند.

کارگردان فیلم مستند «خون مردگی» درادامه افزود: تلویزیون بهترین راه برای نمایش یک فیلم مستند است اما از آنجا که تلویزیون دارای یک نگرش ثابت است نمی تواند فیلم ها را با ابعاد مختلف پذیرا باشد. یکی از اصلی ترین چالش ها این است که تلویزیون به عنوان یک رسانه مهم نتوانسته مخاطبی برای سینمای مستند تربیت کند.

وی تصریح کرد: فیلم های نمایش داده شده در تلویزیون معمولاً خنثی و بدون درام تأثیرگذار اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و غیره است. وقتی مخاطب در تلویزیون شاهد فیلم های مستندی باشد که به شدت خسته کننده و کند است به یقین ذهنیت خوبی از مستند در ذهنش شکل نمی گیرد و به سمت این گونه سینمایی نمی آید. طبیعی است که تلویزیون فضای بسته ای دارد، چرا که مردم ما برخی مسائل اجتماعی را برنمی تابند و این باعث می شود که تلویزیون نیز بیش از هر چیز به سمت کلیشه‌ها پیش برود.

 

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.