جمعه ۱۹ دی ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۵

علیرضا قاسم خان در گفتگو با ما خبر داد:

وعده رئیس سازمان سینمایی برای حمایت از تولید سالانه چند مستند با موضوع باستان شناسی

علیرضا قاسم خان*

سینماپرس: علیرضا قاسم خان دبیر نخستین گردهمایی بین المللی سینمای مستند و باستان شناسی ایران در گفتگو با خبرنگار سینماپرس از اهداف برگزاری این گردهمایی سخن گفت و اظهار داشت: از رئیس سازمان سینمایی قول گرفتیم که هر سال چند فیلم مستند در این موضوع با حمایت سازمان سینمایی ساخته شود.

قاسم خان در ابتدای این گفتگو اظهار داشت: علم باستان شناسی ایران به خاطر قدمت دیرینه ای که دارد لازم بود با سینمای مستند که مدیومی جدید است ارتباط برقرار کند و این دو در کنار هم قرار گیرند. از همین رو این گردهمایی برای رابطه بیشترمستندسازان و باستان شناسی و گفتگوی بین این دو برگزار شد.

کارگردان فیلم مستند «نواهای گمشده» در ادامه افزود: استقبالی که از این گردهمایی صورت گرفت بسیار بیشتر از حد انتظار ما بود و سالن اصلی موزه ملی ایران در اکثر مواقع مملو از تماشاگر بود؛ فکر می کنم لزوم برقراری این ارتباط بین مستندسازان و کارشناسان باستان شناسی دلیل بر این علت است.

وی در ادامه افزود: در این گردهمایی ۱۳ مقاله معرفی، خوانده و مورد بررسی قرار گرفت و ۱۹ فیلم ایرانی نیز نمایش داده شد. خانم باربارا هلوینگ نیز از پژوهشگرانی بودند که مقاله خود را به این گردهمایی ارائه دادند.

این کارگردان با اشاره به حضور حجت الله ایوبی در اختتامیه این گردهمایی خاطرنشان کرد: آقای ایوبی که در اختتامیه این گردهمایی حضور داشتند قول گرفتیم که هر سال چند فیلم مستند در این موضوع با حمایت سازمان سینمایی ساخته شود.

قاسم خان در ادامه افزود: در تیر ماه سال جاری ما یک فراخوان برای مستندسازان و مقاله نویسان ارائه دادیم که فیلم های بسیاری به ما ارائه شد و پس از بررسی آثار ۱۳ فیلم برای نمایش در این سه روز انتخاب شد. لازم به ذکر است که مطمئناً این ۱۳ فیلم آثار کمی نسبت به بضاعت سینمای مستند ایران هستند و ما به دلیل کمبود وقت مجبور به انتخاب محدود بر ۱۳ اثر شدیم.

وی در پایان اظهار داشت: مسئولان این گردهمایی در اختتامیه نخستین گردهمایی بین المللی سینمای مستند و باستان شناسی ایران طی بیانیه ای خواستار برگزاری این گردهمایی در موزه ملی کشور به عنوان مکانی مهم در این عرصه به صورت دوسالانه شدند و قصد داریم که نشست های تخصصی را هر ساله در این موزه برگزار کنیم.  

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.