یکشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۰

انتقاد و راهکار یک نماینده مجلس

غفلت استراتژیک مسئولان از اثرات تبلیغات در دوران کودکی/ تأکید بر ساخت بازی‌های رایانه‌ای بومی

قاسم جعفری نماینده مجلس

سینماپرس: رئیس فراکسیون کودک در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از بی‌توجهی مسئولان به خطرات بازی‌های رایانه‌ای بر کودکان گفت: باید نگاه امام خمینی(ره) به کودکان را الگوی خود قرار دهیم. ایشان پایه پیروزی انقلاب اسلامی را بر نوجوانان و جوانان بنا نهاد. بنابراین باید به فرهنگسازی از دوران کودکی توجه ویژه‌ای داشت.

قاسم جعفری در گفتگویی با بیان اینکه امروز عرصه فرهنگ و فعالیت‌های فرهنگی اثر گذارترین بخش جامعه پیچیده و بزرگ مدنی است گفت: در واقع فرهنگ عاملی است که امروز می‌تواند تمدن و ملت‌ها را دوام ببخشد و استمرار  دهد

نماینده مردم بجنورد و مانه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این عرصه ابزارهایی چون رسانه و تکنولوژی را در اختیار دارد و دیگر با جنگ‌های نظامی و فشارهای  که در گذشته اعمال می‌شد نمی‌توان این حوزه را تحت تاثیر قرار داد. بنابراین مثل روز روشن است که بحث فرهنگی را باید بسیار جدی گرفت. یکی از راه‌های که می‌توان سایر فرهنگ‌ها را  مغلوب کرد این است که افراد و ملت‌ها را نسبت به فرهنگی دچار شک و تردید کرد

وی با بیان اینکه بازی‌های رایانه‌ای از خطرناک‌ترین ابزار‌ها برای ایجاد تردید فرهنگی در دوران کودکی است اظهار داشت: بهترین زمان برای مغلوب فرهنگی،   زمان کودکی است. زیرا در دوران کودکی می‌توان با تکنولوژی برتر و جلوه‌های بسیار جذاب و اثرگذار، در ناخودآگاه کودک تاثیر گذاشت. به این صورت که کودک فرهنگ بومی خود را مورد تمسخر قرار دهد و فرهنگ ارائه کننده تکنولوژی برتر را آمال و آروزی خود بداند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نهم شورای اسلامی افزود:  تصور می‌کنم، بزرگترین اشتباه استراتژیک حاکمان در عرصه‌های  بی توجهی به اثرگذاری تبلیغات و به ویژه انیمیشن بر ذهن کودکان است.

وی راه مقابله با این اثرگذاری  و تخریب فرهنگ را راهی جز ارائه فرهنگ بومی و ایرانی از طریق همین تکنولوژی‌ها و بازی‌ها رایانه‌ای نمی‌داند.

جعفری با تاکید بر اینکه باید تلاش کنیم فرهنگ ایرانی را با همین ابزار عرضه کنیم گفت: البته تا امروز بازی‌های ساخته شده که به‌خوبی به ارزش‌های بومی و دینی پرداخته است. اما باید افراد با تجربه وارد ساخت بازی‌های رایانه‌ای شوند. متاسفانه افراد توانمند خیلی تمایلی به فعالیت در عرصه کودکان ندارند.

نماینده مردم بجنورد در مجلس با بیان این سوال که چند درصد مسئولان به کودکان ونیاز‌های آنها توجه می‌کنند عنوان کرد: مسئولان همیشه در جمع ورزشکاران حاضر می‌شود و مشکلات آنها را از نزدیک مورد بررسی قرار می‌دهند اما تا امروز شاهد حضور دولتمردان در جمع فعالان کودکان نبودیم تا نیاز آنها مشخص و نسبت به هجمه‌های فرهنگی راه حلی پیدا کرد.

وی افزود: انقلاب اسلامی ایران برپایه نوجوانان و جوانان شکل گرفت، امام خمینی(ره) از سال ۴۲ توجه ویژه ای به نقش آفرینی این قشر در پیروزی انقلاب اسلامی داشتند. باید از این نگاه الگوبگیریم و در همه دوران‌ها توجه به کودکان را در اولویت قرار دهیم.

رئیس فراکسیون کودک در مجلس تاکید کرد که باید سرمایه‌ زیادی در ساخت بازی‌های رایانه‌ای متناسب با ارزش‌ها و فرهنگ‌ها و ارزش‌های ایرانی اسلامی تهیه شود. این سرمایه گذاری در آینده ثمرات شیرینی خواهدداشت.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.