یکشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۴

پیش بینی از گیشه سینماها در سال جدید

کاسه ساز: سال آینده با بحران مخاطب در سینمای ایران روبرو خواهیم بود/ فیلم‌های پرفروشی در راه نیست

حبیب‌الله كاسه ساز*

سینماپرس: حبيب الله كاسه ساز تهیه کننده و کارگردان سینمای ایران در گفتگو با سينماپرس اظهار داشت: امسال از سالهايي است كه بخش اعظمي از فيلم هاي جشنواره را دنبال كردم و فكر مي كنم سال آينده سال بحران مخاطب براي سينماي ايران خواهد بود.

اين تهيه كننده سينما اظهار داشت: با توجه به فيلم هايي كه در جشنواره ديدم به غير از تعداد انگشت شماري از آنها، بقیه فيلم ها را مي توان جزو سينماي هنر و تجربه دانست و فكر مي كنم بجای گیشه سینماهای عمومی کشور، بخش هنر و تجربه در سال آينده بخش فعال سينماي ايران باشد.

وي افزود: همه چيز دست به دست هم داده تا اكثر فيلم هاي ما به فيلم هاي تجربي تبديل شوند. دليل اصلي اين مسئله هم به شوراي پروانه ساخت بازمي گردد كه به اين فيلم ها در حد بي رويه اي مجوز مي دهد و مسير سينماي ايران را در سال آينده به اين سمت كشانده است.

کاسه ساز در ادامه اين بحث افزود: ما بايد حداكثر ۲۰ درصد توليداتمان در بخش هنر و تجربه باشد اما متأسفانه در سال جاري شاهد بخش اعظمي از فيلم هايی از این دست هستيم كه بالاي ۸۰ درصد فيلم ها را شامل مي شود؛ فیلمهایی که مردمی نبوده و از فروش مطلوبی برخوردار نواهند بود.

وی افزود: از طرفی با وجود اینکه فیلم های سینمایی ما اکثراً در ژانر اجتماعی ساخته می شوند ما شاهد فیلم های خانوادگی نیستیم و اکثر فیلم ها به گونه ای هستند که مناسب دیده شدن در جمع خانواده نیستند؛ از آن مهمتر نبودِ فیلم های مربوط به دفاع مقدس است، ما فیلم هایی مثل «چ» و «شیار ۱۴۳» که به طور خالص به مسأله دفاع مقدس بپردازند را در سال آتی نداریم. پرداختن به جنگ، دفاع و شهدا از لازمه های سینمای ارزشمند ایران است و انتقاد من به مسئولان سینمایی کشور این است که چرا تدبیر، حمایت و پیگیری برای ساخت اینگونه فیلم ها به اندازه کافی صورت نگرفته است.

تهيه كننده فيلم سینمایی «اخراجي ها» با اشاره به نقش فيلمنامه در ساختار يك فيلم اظهار داشت: فيلمنامه هايي كه با قصه شان بتوانند مخاطبان بسياري را به خود جلب كنند در سينماي ايران بسيار كم نوشته مي شود. فيلمنامه بخش مهمي از يك فيلم است كه اگر فيلمسازان و مسئولان به آن بيشتر توجه كنند فيلم هاي بهتري را در سينماي ايران شاهد خواهيم بود. اگر يك فيلم داراي فيلمنامه خوبي باشد بخش اعظمي از راه را براي جذب مخاطب رفته است.

كاسه ساز خاطرنشان كرد: همه كساني كه مي خواهند فيلم بسازند با خواندن يا نوشتن فيلمنامه تصوري از يك فيلم خوب در ذهنشان تداعي مي شود كه به سراغ ساخت آن مي روند اما متأسفانه نتيجه پاياني، معمولاً آن چيزي كه انتظارش را داشتند نمي شود.

كارگردان فيلم سينمايي «كارناوال مرگ» اظهار داشت: سياستگذاري هاي سال آينده بايد هوشمندانه تر باشد تا ما شاهد ساخت بي رويه فيلم هاي بي مخاطب نباشيم و تولید اینگونه فیلم ها که فاقد اهمیت برای مخاطب عام هستند را محدود كنند. بهتر است مسئولان سينمايي با توجه به فیلم هایی که مورد استقبال مردم قرار می گیرند به ساخت فيلم هاي پرمخاطب و پرفروش اهميت بيشتري دهند.

این تهیه کننده سینما خاطرنشان کرد: در بین حدود ۸۰ تا ۹۰ فیلمی که امسال ساخته شده اند و اکثر آنها در جشنواره فیلم فجر نیز حضور داشتند گستردگی موضوعات و ژانرها دیده نمی شود و گونه های سینمایی ارزشمندی چون سینمای دفاع مقدس در بین آنها از همه مهجورتر واقع شده است.

کاسه ساز در ادامه تصریح کرد: مسئولان باید توجه داشته باشند که اگر قرار است گیشه سینما را رونق بخشند به ساخت فیلم در ژانرهای مختلف اهمیت دهند. به این مسئله که فیلم های دفاع مقدس دیگر مخاطبی ندارند معتقد نیستم. فیلم های «لیلی با من است»، «آژانس شیشه ای» و فیلم های جدیدی چون «چ» و «شیار ۱۴۳» علاوه بر اینکه رونق بخش جشنواره ها بوده فروش خوبی داشتند؛ من اعتقاد دارم که مردم هنوز هم برای دیدن فیلم های دفاع مقدس وقت و پولشان را هزینه می کنند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.