یکشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۳:۲۸

چرا فیلم‌های مد نظر ایوبی اسم ندارند؟

تأکیدات رهبر انقلاب و اظهارات رئیس سازمان سینمایی مبنی بر تولید ۱۴ فیلم با موضوع دفاع مقدس!

حجت الله ایوبی در جمع خبرنگاران

سینماپرس: حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی در پی انتشار امروز تأکیدات مقام معظم رهبری بر تبیین دفاع مقدس با تکیه بر ابزار هنری تا ۵۰ سال دیگر، امشب در استودیو شبکه دو حاضر شد و بدون ذکر اسامی آثار سینمایی ادعا کرد در طول مدیریتی وی ۱۴ فیلم با موضوع دفاع مقدس ساخته شده و یا در حال ساخت است. این در حالیست که در جشنواره فیلم فجر امسال تنها فیلمهای تا آمدن احمد، حکایت عاشقی و تگرگ و آفتاب از تولیدات سالجاری با موضوع دفاع مقدس بوده اند. فیلم بدون مرز نیز محصول موسسه شهید آوینی است.

به گزارش سینماپرس، حجت الله ایوبی، رئیس سازمان سینمایی امشب در گفتگوی ویژه خبری و در گفتگو با کامران نجف زاده پیرامون سینمای دفاع مقدس گفت: دفاع مقدس یک ظریفت و گنجینه است ولی اما هنوز نتوانستیم استفاده کنیم با اینکه سینمای ایران کارنامه قابل قبولی دارد.

ایوبی: بنیاد فارابی تنها 20 میلیارد تومان بودجه دارد

وی ادامه داد: ساخت فیلمهای دفاع مقدس و دینی سخت و پرهزینه است و دردسرهای فراوانی دارد. کل بودجه فیلمسازی سازمان سینمایی که به فارابی تعلق میگیرد۲۰ میلیارد تومان است درحالیکه یک فیلم دفاع مقدسی خوب را زیر ۱۰میلیارد نمیتوان ساخت. بنابراین فیلم جنگی هزینه بر است با اینکه کل بودجه ما شاید کفاف یک فیلم جنگی را ندهد.

وی خاطر نشان ساخت: فیلمسازان ایرانی علی رغم نبودن بودجه ولی از هوش و زکاوتشان استفاده میکنند و فیلم جنگی میسازند. در این مدت حضور من ۱۴ فیلم دفاع مقدسی ساخته شده یا درحال ساخت است. با توجه به بودجه فعلی من این تعداد راضیم.

رئیس سازمان سینمایی افزود: برخی فیلمهای دفاع مقدسی نیاز به بودجه کلان هم ندارد. ساخته میشود مثل "شیار ۱۴۳"و میفروشد. ما باید فیلمهای قوی بسازیم که از استاندارها برخودار باشند. اگر فیلم خوب نسازیم دیده هم نخواهد شد.

وی تصریح کرد: در حوزه بودجه هم بی مشکل نیستیم. در این حوزه نیاز به یک اراده داریم و باید دستگاه های مختلف کمک کنند و اراده سیاسی شکل گیرد چرا که ما فیلمنامه خوب کم نداریم.

متولی سینمای کشور گفت: یکی از مشکلات بزرگ سینمای دفاع مقدس همین تلقی سفارشی کارکردن است. برخی هم میخواستند سینمای دفاع مقدس را از کلیت سینما جدا کنند که هرکس نتواند وارد آن شود درحالیکه باید اجازه داد افراد مختلف با سلیق مختلف وارد سینمای دفاع مقدس شوند. گاه کسی هم که وارد این سینما میشود ذره بین روی او میگذاریم و فشار وارد می آوریم.

حجت الله ایوبی در خاتمه اظهار داشت: امیدوارم اراده ملی و سیاسی در حوزه دفاع مقدس شکل گیرد و از ظرفیت بزرگ دفاع مقدس استفاده شود. این همه درباره جنگ جهانی ساخته اند اما بررسی کنید چه کسی پول آنان را میدهد. از تلویزیون تا دولت و شهرداری و نهادهای مختلف باید پای کار باشند.

حجت اله ایوبی در برنامه گفتگوی ویژه خبری

طالب زاده: نتوانستیم فیلم هایمان را جهانی کنیم

بنا بر این گزارش در این گفتگو نادر طالب‌زاده فیلمساز کشورمان نیز در تماسی تلفنی با گفتگوی ویژه خبری تأکید داشت: سوژه‌های زیادی در حوزه دفاع مقدس داریم که می‌تواند به درد عرصه بین‌الملل بخورد.

وی گفت: ما فیلم ساختیم اما نتوانسته‌ایم آن را وارد بازارجهانی کنیم لذا باید به فکر بودجه هم بود .

وی همچنین بیان داشت: ما از اول جنگ دنبال فیلم دفاع مقدسی ساختن بودیم چنانکه از همان زمان رسول ملاقلی پور نیز به صحنه آمد و بعد از جنگ این سینما قوت کرد. در تمام ادوار مختلف سینمایی در این زمینه کار شده و همه تلاش کردند. اما بودجه بحث مهمی است.

وی اضافه کرد: سوژه هایی در حوزه دفاع مقدس داریم که میتواند به درد عرصه بین الملل بخورد. ما فیلم ساختیم اما نتوانسته‌ایم آن را وارد بازارجهانی کنیم. مهمترین موضوع بانک سوژه است. ما کار خاصی نکرده ایم در عرصه بین الملل. سوژه های مهم بین المللی در بحث جنگ داریم اما اقدامی نیفتاده است.

 این فیلمساز تأکید کرد: باید در حوزه دفاع مقدس اثری بسازیم که خود را به غرب تحمیل و حقیقت جنگ را معرفی کنیم. پررویی کردند که امروز ما را تحریم می‌کنند اینها همانهایی هستند که در جنگ تحمیلی، پشت صدام بودند.

بازیگر مارمولک: سینما را گاه به لودگی کشاندیم

در ادامه این گفتگو  پرویز پرستویی بازیگر سینمای ایران نیز در تماس تلفنی درباره سینمای دفاع مقدس  یادآور شد: یادم نمی‌رود سال ۷۴ که "لیلی با من است" را کار کردیم به ما میگفتند حق ندارید با بچه های جبهه شوخی کنید! درحالیکه ساخته شد و خود بچه های جبهه نیز از اثر استقبال کردند. کسانی که امروز خود را سردمدار سینمای دفاع مقدس می‌دانند آن زمان نمی‌گذاشتند که ما کار کنیم.

وی گفت: نمیخواهند از دوره جدید تعریف بیخود کرده باشم با اینکه اینکه آدمهای شایسته ای روی کار هستند. ما منابع غنی در حوزه دفاع مقدس داریم مثل "بابانظر" که می تواند خیلی جلوتر از "سرباز رایان" باشد.

بازیگر فیلم آدم برفی اظهار داشت: واقعیت این است که ما می دانیم همه آدمهایی دوران دفاع مقدس همه عارف و دانشمند نبودند بلکه اهل کوچه و بازار بودند اما رفتند و متحول شدند. اما در دنیای سینمایی یک آلودگی هم بوجود آمد و حربه هایی هم استفاده کردیم و متأسفانه گاه آن را هم به لودگی کشاندیم.

این بازیگر اعلام کرد؛ ما از دفاع مقدس غافل هستیم. این ژانر نیاز به بودجه ندارد؛ خیلی از این آثار و یک مروری بر  ادبیات دفاع مقدس بکنیم خیلی سوژه ها را برای فیلمسازی خواهیم دید.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.