سه‌شنبه ۲۵ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۶

شاهپور محمدی به سینماپرس توضیح داد

ساخت مستند زندگی «نیما یوشیج» چرا متوقف شد؟

نیما یوشیج

سینماپرس: شاهپور محمدی کارگردان مستند در گفتگو با سینماپرس اظهار داشت: ساخت «شاعر طبیعت»، مستند راجع به نیما یوشیج پس از ده سال فعالیت پژوهشی و عملیاتی به دلیل کمبود بودجه در حال حاضر متوقف شده است.

محمدی افزود: این مستند قرار است در۲۰ قسمت ساخته شود و در نهایت در نظر داریم نسخه ای سینمایی نیز از این ۲۰ قسمت تولید کنیم.

وی اضافه کرد: تا امروز با بودجه شخصی ۷۰ درصد از ساخت این مستند را به سرانجام رسانده ایم ولی به دلیل عدم حمایت مسئولان ساخت آن را در حال حاضر متوقف کرده ایم.

این کارگردان درباره شکل گیری این ایده در ذهنش اظهار داشت: من نقش کوتاهی در سریال «شهریار» ایفا کردم که در آن با توجه به رابطه نیما و شهریار این سوال در ذهنم شکل گرفت که چرا برای ساخت یک مستند به شخصیت نیما یوشیج پرداخته نشده و به همین دلیل تصمیم گرفتم مستندی با موضوع زندگی این شخصیت بسازم.

وی خاطرنشان کرد: متأسفانه مسئولان دولتی به ما هیچ کمکی در راستای ساخت این مستند نکردند ولی با همه این کم لطفی ها تا امروز تصویربرداری های مستند اعم از منزل این شاعر و جمع آوری همه عکس های وی انجام شده است.

محمدی در ادامه افزود: از آنجا که «شاعر طبیعت» یک مستند بازسازی است نیازمند هزینه های بسیاری برای ساخت صحنه های مورد نیاز است؛ لذا در شرایط فعلی تنها تصویربرداری سکانس های بازسازی بلاتکلیف مانده است، از جمله تصویربرداری صحنه های بازسازی شده از زندگی این شاعر نیازمند طراحی پرهزینه صحنه و لباس و حضور برخی بازیگران است که امیدوارم دولت برای ساخت این مستند با ما همکاری کند.

این کارگردان در ادامه از ساخت مستندی دیگر خبر داد و گفت: اخیراً ساخت مستندی را به پایان رسانده ام که درباره پسماندهای تهران است. این مستند به سفارش سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران در ۶ قسمت ساخته شده که در آن بار آموزشی بالایی دیده می شود و شهروندان را به تفکیک زباله ها و ... دعوت می کند.

وی با توضیح بیشتر درباره این مستند گفت: این مستند به نخاله های ساختمانی، پسماندهای بیمارستانی و عفونی، پسماندهای خانگی، نحوه جمع آوری و انتقال زباله ها به کهریزک و نحوه تغذیه مردم می پردازد.

محمدی همچنین در ادامه از ساخت مستندی با موضوع صنایع دستی خبر داد و اظهار داشت: مجموعه ای مستند در ۱۵ قسمت ۳۰ دقیقه ای به سفارش معاونت صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی را در دست ساخت دارم. این مستند یک سفرنامه درباره صنایع دستی است که به این مسأله در استان های اصفهان، فارس و کهگیلویه و بویراحمد می پردازد.

این کارگردان در پایان افزود: این مستند با فرمت تلویزیون به همت دکتر بهمن نامور مطلق ساخته می شود که دغدغه های حفظ و احیاء هنرهای دستی و سنتی را دنبال می کند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.