چهارشنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۴

حسن قهرمانی در گفتگو با سینماپرس:

زندگی و ارتباط یک بیمار جذامی با مادرش در مستند بلند «اتاق های دلگیر» روایت می‌شود

آسایشگاه بابا باغی

سینماپرس: حسن قهرمانی کارگردان مستند اظهار داشت: ساخت مستندی بلند با عنوان «اتاق های دلگیر» را در دست دارم که به تازگی وارد مرحله تدوین شده است. این مستند به زندگی یک بیمار جذامی و ارتباطش با مادرش می پردازد.

این کارگردان در گفتگو با سینماپرس اظهار داشت: این مستند به یک بیمار جذامی در آسایشگاه باباباغی تبریز می پردازد. این بیمار به دلیل مشکلی که دارد ارتباطش با مادرش قطع شده و خیلی کمتر او را ملاقات می کند. ما در این مستند به دوری این دو و دلتنگی هایشان پرداخته ایم و تا زمان مرگ مادر قصه این فیلم دنبال می شود. پیش از این فروغ فرخزاد مستند «خانه تاریک است» را در این آسایشگاه ساخته است.

قهرمانی اظهار داشت: ساخت این مستند ۳ سال به طول انجامید و در حال حاضر در مرحله پایانی تدوین قرار دارد. زمان این مستند بین ۶۰ تا ۶۵ دقیقه است. نکته جالب در موضوع مستند «اتاق های دلگیر» این است که همه خانواده این فرد به بیماری جذام مبتلا هستند و به این دلیل که وضعیت وی بسیار وخیم تر است در آسایشگاه باباباغی زندگی خود را سپری می کند و خانواده آن نیز برای دوری از جامعه در دره ای تنها زندگی خود را سپری می کنند که متأسفانه گرفتار مشکلات مالی فراوانی است و همین مشکل باعث شده است که فاصله بسیاری بین دیدارهای این مادر و فرزند رخ دهد.

وی در پایان عوامل ساخت این مستند را معرفی کرد و گفت: عبدالله شکری به عنوان تصویربردار، حسن قهرمانی و عبدالله شکری به عنوان تدوینگر، امین صبور در مقام دستیار کارگردان و صدابردار، سجاد پاداش به عنوان عکاس و مدیرتولید، زهره علی اکبری در مقام صداگذار با ما همکاری کردند. ضمن اینکه تحقیق و پژوهش این اثر را خودم با همکاری علی درازی انجام دادم. این مستند با سرمایه گذاری شخصی ساخته می شود.

این کارگردان که پیش از این ساخت مستند «ویلکیج» را بر عهده داشت از پایان تصویربرداری آن خبر داد و اظهار داشت: ساخت مستند «ویلکیج» را در مرحله تدوین دارم. این مستند بحران های زیست محیطی جنگلهای فندقلو را به تصویر می کشد. «ویلکیج» در زبان ایران باستان به معنای شهر کوهستانی مقدس است.

قهرمانی افزود: این مستند در ۴ فصل روایت می شود و در آن به تخریب اراضی جنگلی توسط مردم منطقه می پردازد. مردم این منطقه به دلیل ناتوانی اقتصادی درختان را قطع کرده و به زمین های کشت گندم تبدیل می کنند. از طرفی برخی از افراد با دریافت مجوزهای فاقد کارشناسی جنگل را نابود کرده و ویلاهای تفریحی برای خود می سازند.

وی در ادامه این بحث اظهار داشت: یکی دیگر از نکات مهمی که در این مستند به آن پرداخته ایم آبهای زیرزمینی است. اهالی این منطقه با حفر چاههای عمیق سطح آبهای زیرزمینی منطقه را کاهش داده و باعث شده اند که ریشه درختان به آب دسترسی نداشته باشد و به مرور خشک شوند.

این کارگردان افزود: از طرفی قاچاق چوب به صورت الوار دیگر دلیل نابودی جنگلهای فندقلو است. مبحث دیگر بحث ذغال سازی درختان منطقه است که توسط کوره های مختلف به صورت قاچاق ذغالسازی انجام می شود. ما این مباحث را در ۴ فصل دنبال کردیم و تا امروز فصل های تابستان، پاییز و زمستان را تصویربرداری کرده و طی روزهای آینده تصویربرداری بهار نیز انجام خواهد شد.

قهرمانی در ادامه خاطرنشان کرد: امیدوارم این مستند به افرادی که جنگل را نابود می کنند تلنگر زده و دست از کارشان بردارند. با توجه به اتفاقاتی که برای این جنگلها رخ می دهد تا ۳۰ سال آینده اثری از آنها نخواهیم دید.

وی در ادامه عوامل ساخت این مستند را معرفی کرد و گفت: نویسندگی و کارگردانی این اثر را خودم بر عهده داشتم و عبدالله اسکندری به عنوان مدیرتصویربرداری، امین صبور به عنوان تصویربردار، رضا عیسی پور در مقام عکاس، محسن آزادی دستیار تصویربردار، عبدالله شکری در مقام تدوینگر، هنگامه مظاهری نوربخش مسئول تحقیق و پژوهش، زهره علی اکبری به عنوان صداگذار، سجاد دادپور در مقام مدیرتولید و امین صبور به عنوان صدابردار در ساخت این مستند با ما همکاری داشتند. ضمن اینکه این مستند به تهیه کنندگی و سفارش مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی ساخته می شود. قرارداد ما برای این فیلم ۳۰ دقیقه است اما فکر می کنم پس از تدوین نهایی به ۴۰ دقیقه نزدیک شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.