سه‌شنبه ۵ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۲:۰۳

در پی تشکیل آکادمی فیلم کوتاه جشن خانه سینما

اعلایی: آکادمی فیلم کوتاه مشکلات داوری این حوزه را حل خواهد کرد

انجمن فیلم کوتاه

دبیر آکادمی فیلم کوتاه جشن سینما گفت: با ادامه فعالیت آکادمی و اجرای آیین نامه به رفع معضلات و مشکلات انتخاب و داوری فیلم ها خواهیم پرداخت و با نگاهی کاملاً مستقل بهترین های فیلم کوتاه سال را در جشن خانه سینما معرفی خواهیم کرد.

به گزارش خبرگزاری سینمای ایران به نقل از روابط عمومی انجمن فیلم کوتاه ایران (ایسفا) امیرعلی اعلایی؛ دبیر آکادمی فیلم کوتاه جشن سینما، گفت: آکادمی ایسفا شیوه داوری تخصصی با استفاده از افراد متخصص در زمینه فیلم کوتاه را دنبال می کند و صرفا در جهت رفع مشکلات داوری و انتخاب آثار فعالیت دارد.

دبیر آکادمی فیلم کوتاه درباره حل آسیب های موجود در حوزه داوری فیلم کوتاه، افزود: با ادامه فعالیت آکادمی و اجرای آیین نامه به رفع معضلات و مشکلات داوری مانند شیوه رای دادن و شمارش آرا اقدام خواهیم کرد.

تکثر سلیقه در داوری و احترام به خرد جمعی داوران از اهداف اصلی آکادمی است

اعلایی با اشاره به تعداد کثیر آثار ارسالی بخش کوتاه جشن خانه سینما، اظهار کرد: عموما داوری فیلم ها در فستیوال های مختلف داخلی با اعمال سلایق روبه رو هستند و از آنجا که گروه داروان از تعداد کمی تشکیل می شوند تکثر سلیقه در مرحله انتخاب و داوری از اهداف اصلی آکادمی محسوب می شود.

به گفته دبیر آکادمی فیلم کوتاه جشن خانه سینما در طول سه روز انجام می شود اما آکادمی فیلم کوتاه در طول سال با برنامه های مختلف به بررسی شیوه های نوین در داوری می پردازد.

اعلایی به دیگر فعالیت های آکادمی فیلم کوتاه اشاره کرد و افزود: اعمال نظرحدوداً 75 نفر (اعضای آکادمی و هیات انتخاب در سال اول) از کارشناسان این حوزه بر فیلم های برتر از ابتدای شرکت در جشن خانه سینما تا انتخاب و داوری، برپایی ورک شاپ های تخصصی برای اعضاء از دیگر برنامه های آکادمی محسوب می شود.

وی ادامه داد: برخلاف دیگر جشنواره ها که تمامی آثار رسیده تنها از سوی تعداد انگشت شماری از افراد انتخاب و در نهایت داوری می شوند آکادمی فیلم کوتاه از کارشناسان بیشتری در انتخاب و داوری استفاده می کند تا داوری آثار با تخصص و کیفیت بهتری انجام شوند.

خرد جمعی تصمیم گیرنده و انتخاب کننده فیلم برتر خواهد بود

دبیر آکادمی فیلم کوتاه معتقد است خرد جمعی تصمیم گیرنده و انتخاب کننده فیلم برتر است و آکادمی به مرور می تواند کاهش نگاه فردی و سلیقه ای را به دنبال داشته باشد.

اعلایی در پاسخ به این سوال که رویکرد آکادمی فیلم کوتاه می تواند در تغییر نگاه هیاتی و یا ریش سفیدی داوری آثار جشنواره های دیگر و حتی سینمای بلند تاثیر گذار باشد، توضیح داد: آکادمی روندی تخصصی را دنبال می کند و در این مسیر به طور حتم بر نحوه داوری فستیوال های دیگر نیز تاثیر می گذارد، زیرا زمانی که این جشن تاثیرش را بر سینمای کوتاه ایران بگذارد در ادامه جشنواره های دیگر فیلم کوتاه برای اعتبار دادن به جشنواره خود سعی خواهند کرد با نگاهی تخصصی و آکادمیک به سینما، جشنواره برگزار کنند.

وی درباره خروجی و ماحصل آکادمی فیلم کوتاه، گفت: برپایی آکادمی با رویکرد مستقل، نگاه ثابت و هم سو میان هیات داوران و انتخاب، با گذشت چند سال به علت داشتن اعضای ثابت به نگاه خواهد رسید فارغ از اینکه نگاه مذکور درست یا غلط است بلکه تنها برآیند نگاه تمامی اعضای آن است.

تعلق جایزه ای اشتباه می تواند سمت و سوی سینمای کوتاه را تغییر دهد

اعلایی با اشاره به رویکرد جشنواره های بزرگی مانند کن، بیان کرد: اگر فیلمی از ایران برای حضور در جشنواره کن انتخاب شود به طورحتم این انتخاب از میان سینمای بدنه نخواهد بود چراکه سلیقه، نگاه و رویکرد جشنوارها در ارسال آثار به آنها تاثیرگذار است و از آنجا که آکادمی نگاه ایدئولوژیک ندارد و صرفاً به سینما می اندیشد می تواند به این نگاه تخصصی دست پیدا کند.

وی گفت: با توجه به اینکه فیلم کوتاه محلی برای نمایش ندارد حضور آنها در جشنواره ها از اهمیت بسیاری برخوردار است و البته تجربه ثابت کرده تعلق جایزه ای به غلط و اشتباه به یک اثر می تواند سمت و سوی سینمای کوتاه را تغییر دهد.

انتهای پیام/س

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.