دوشنبه ۸ تیر ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۹

در جلسه «سینما روایت» عنوان شد

ابراز تأسف از عدم تولید آثار سینمایی درباره حادثه هفتم تیر

نقد و بررسی مستند «نسخه ایرانی»

سینماپرس: محمد تقی فهیم «منتقد» سینما در جلسه سینما روایت با اشاره به هفت تیرماه و شهدای این روز و یاد آوری دلاوری آن ها اظهار داشت: آرامش فعلی ما برگرفته از این بزرگان است جای تاسف دارد که برای چنین روزی فیلمی ساخته نشده است تا امروز در مورد آن حرف بزنیم

به گزارش سینماپرس، مستند «نسخه ایرانی» در چهل و هفتمین جلسه سینما روایت، با حضور کارگردان علی شفیعی و تهیه کننده علی شیرزادگان و منتقد سینما محمد تقی فهیم در سالن اسوه اکران و مورد بررسی قرار گرفت. اجرای این جلسه برعهده رسول شادمانی بود.

راه حل هایی مبتنی بر توانایی داخلی

در ابتدای جلسه علی شفیعی کارگردان فیلم مستند «نسخه ایرانی» در توضیحاتی درباره فیلمش گفت: نکته اصلی که ذهن ما را به خود مشغول کرده بود مبحث مذاکرات انرژی هسته ای بود همه ما می دانیم ماجرای خودش را دارد. ابتدا می خواستیم با همین محور یک فیلم مستند بلند بسازیم. به همین دلیل شروع به تحقیق و پژوهش کردیم در همین مسیر با دوستی آشنا شدیم که بحث دارو ها و تحریم های آن را مطرح کرد و ما متوجه وضعیت بحرانی دارو و کمبود آن شدیم. این بحران در کشورمان به طور کامل بر اثر تحریم ها اتفاق افتاد. راه حل و راه کاری که مسئولین و مدیران برای حل آن در نظر گرفتند تماماً مبتنی بر توانایی داخلی است.

با این اتفاق نکته مورد تاکید رهبری تامین شد

وی در ادامه افزود: مقام معظم رهبری بار ها بر استحکام زیر ساخت های درونی و توجه به ظرفیت های این بخش تاکید داشته اند به همین علت به این نتیجه رسیدیم که موضوع انتخاب شده دارای پتانسیل خوبی است تا نکته ای را که رهبری بر آن تاکید داشته اند به تصویر بکشیم و اعلام کنیم که می توان با توجه بر توانایی های داخلی تحریم ها را در هم شکست. در حقیقت آن مسئله ای که مورد تاکید رهبری بود به شکل مدیریتی در مسئله بحران دارو عملی شد.

هدف از ساخت «نسخه ایرانی» ایجاد قیاس در ذهن مخاطب بود

علی شیرزادگان «تهیه کننده» در ادامه این جلسه گفت: ما در ابتدا به دنبال بیانی می گشتیم تا نشان دهیم که می توان مشکلات کشور را با توجه به توانایی داخلی حل کرد. ابتدا می‌خواستیم به طور مستقیم در مستند «نسخه ایرانی» به مذاکرات هسته ای بپردازیم اما در طی مشورت ها و هم‌فکری هایی که صورت گرفت به این نتیجه رسیدیم که غیر مستقیم تاثیر بهتری خواهد داشت. ما موضوعی را پیدا کردیم تا با پرداخت آن از زوایای مختلف به دولتمردان نشان دهیم که می توان متکی بر توانایی داخلی می‌توان بر تحریم ها پیروز شد. هدف از ساخت این مستند این بود که در مخاطب یک قیاس را به وجود بیاوریم که می توان در سایر حوزه ها بر اتکای توانمندی های داخلی پیروز شد. بحران کمبود دارو با چند نکته مدیریتی ساده و دخالت و هماهنگی بخش های مختلف حل شد چرا نباید در بخش مهمتری همچون اقتصاد این اتفاق رخ دهد.

رهبری بارها تاکید کرد تا هیچ پیامی به هنر تبدیل نشود ماندگار نخواهد شد

محمد تقی فهیم «منتقد» سینما با اشاره به هفت تیرماه و شهدای این روز و یاد آوری دلاوری آن ها اظهار داشت: آرامش فعلی ما برگرفته از این بزرگان است جای تاسف دارد که برای چنین روزی فیلمی ساخته نشده است تا امروز در مورد آن حرف بزنیم. این مستند بیانگر یکی از اتفاقات بحرانی کشور است. شب گذشته مقام معظم رهبری درباره شهدای هفتم تیر صحبت کردند و در میان صحبت های شان یک بار دیگر همچون گذشته به تاثیر گذاری زیاد بیان تصویر اشاره کردند. ایشان بارها اشاره داشته اند که هیچ پیامی تا به هنر تبدیل نشود ماندگار نخواهد شد حتی پیام های باطل ومنفی که غرب خود این کار را انجام می دهد.

وی در ادامه افزود: فیلم نتوانسته بحران را برای ما به نمایش بگذارد این مشکل اصلی و اساسی فیلم است. در ساخت این فیلم از تعداد زیادی گزارش تلویزیونی استفاده شده است که به نظرم نیازی نبوده. در حقیقت نمی توانم بگویم که دوستان ما موفق به ساخت مستند شده اند اما آن ها به یک موضوع بسیار مهم و عظیم اشاره داشته اند اما در بیان تصویری ما را به دهه های قبل می برد اما این بحران همین چند وقت پیش اتفاق افتاده بود.

فهیم در ادامه با اشاره به این که  استفاده از آرشیو های تلویزیونی به خودی خود ایراد نیست اظهار داشت: نوع استفاده تصاویر آرشیوی است که می تواند به پرداخت موضوع فیلم کمک کند. از نکات بسیار خوب فیلم که در سایر آثار مستند کمتر دیده می‌شود این است که دوستان پژوهش زیادی انجام داده اند که دارای اهمیت است و می تواند به یک مقاله خوب نوشتاری تبدیل شود. دوستان جوان ما باید زحمت و خلاقیت بیشتری برای تبدیل کردن این نوشتار به تصویر به خرج می دادند. این مستند به یک گزارش معمولی تلویزیونی تبدیل شده است. اما برای تلاش دوستان به دلیل نشان دادن مشکلات مردم و چنین هدفی باید به این جوانان دغدغه مند آفرین گفت و دست آن ها را فشرد.

او همچنین گفت: فیلم به جای اینکه به بحران بپردازد گویا بیشتر می خواست یک اثر شخصی جلوه کند و به فعالیت های انجام شده توسط وزارت بهداشت و وزیر آن بپردازد زمانی که قرار است از بحرانی صحبت کنیم که تمام کشور را تحت شعاع خود قرار داده دلیلی ندارد به وزیر بپردازیم در چنین حالتی گمان می شود که فیلم حالت تبلیغاتی به خود گرفته است.

برای ساخت «نسخه ایرانی» محدودیت داشتیم

کارگردان علی شفیعی نیز در این جلسه با بیان این مطلب که در نمایش بحران محدودیت داشتیم گفت:  ما نمی‌توانستیم هر آنچه را که اتفاق افتاده است به تصویر بکشیم واقعاً نسبت به آن چیزی که در فیلم مشاهده می شود ابعاد تاثیر گذاری بحران گسترده تر بوده اما در نهایت آن چیزی که ما توانستیم استفاده کنیم، تصاویری بود که مشاهده کردید.

*«نسخه ایرانی» در جهت ستایش شخصی نیست

وی در ادامه گفت: با توجه به این که بحران به پایان رسیده و در شرایط کنونی بحرانی وجود نداشت که ما از آن تصویربرداری کنیم مجبور شدیم از تصاویر آرشیوی استفاده کنیم. در ضمن محدودیت ها در دسترسی به این تصاویر را در نظر باید گرفت. تیمی جدا بحث پژوهش را بر عهده داشت اما بنده و تهیه کننده لحظه به لحظه با دوستان همراه بودیم. در ضمن باید بگویم که بنده ادعایی ندارم در حال آزمون و خطا هستم و از بیان تصویر استفاده می کنم تا حرف ها و دغدغه هایم را عنوان کنم.  در هر صورت از تمام نقد ها استقبال خواهیم کرد.

وی در پایان خاطر نشان کرد:  بنده به هیچ عنوان نمی خواستم فیلمی شخصی در جهت ستایش فردی بسازم و یا اصلاً اعتقادی به مستندهای تلویزیونی ندارم که ایده آل من آن ها باشند. در صورتی که نقدهای جدی هم داریم اما اینکه این فیلم مستند در این بخش ها شبه برانگیز است مسئله ای است که باید به نقد گذاشت و ما هم استقال خواهیم کرد. ما به دنبال روایت ساده از این موضوع بودیم که می توان با توجه به داشته های داخلی بحران را حل کرد بحرانی که کشور های غربی با نیت های شیطانی بر‌طرف کرد.

چهل و هفتمین جلسه سینما روایت عصر روز یکشنبه هفتم تیرماه در مجتمع فرهنگی اسوه برگزار شد

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.