چهارشنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۹

تجارت خانه سوپر استارهای سینما در تالار وحدت

نمایش عاشقانه های ناآرام

باشگاه خبرنگاران: متصدیان هنر نمایش به جای حل مشکلات اصلی تئاتر معمولا کار را به حاشیه می‌کشانند اما این روند تئاتر را به زانو درآورده و کاسه صبر هنرمندان را لبریز کرده تا جایی که به جای تولید اثر از هنرمندان مدام اعتراض می‌بینیم.

چند وقتی است فضای تئاتر کشور درگیر حاشیه‌ها و جنجال‌های نمایش «عاشقانه های ناآرام» به کارگردانی مریم جلالیان شده است، نمایشی که سوپراستارهایی مثل نیکی کریمی، محمدرضا فروتن، یکتا ناصر، فریبز عرب نیا، پانته آبهرام  در آن حضور دارند و هرشب بلیت ۱۰۰هزار تومانی  آن در گیشه تالار وحدت به فروش می‌رسد.  حالا اما این حاشیه ها بیشتر دامن‌گیر مدیریت تالار وحدت شده.

بعد از اینکه این نمایش به روی صحنه رفت بلافاصله کانون کارگردانان خانه تئاتر بیانیه شدید الحنی صادر کرد و یکی از بندهای قابل تامل این بیانیه آن است که "تئاتر برای تامین هزینه‌های خود و نیز کشیدن بار هزینه‌های سالن، به کشاندن هرچه بیشتر تماشاگران به سالن رو خواهد کرد و گیشه و فروش هر چه بیشتر آن اصل حیات تئاتر قرار خواهد گرفت. امری که آسیب‌های آن بی‌شمارند و در نهایت از هنر تئاتر چیزی جز یک فعالیت اجرایی پرزرق و برق و درآمدزا باقی نخواهد گذاشت."
مسئله تجارت بازی سالن‌های تئاتر کشور مدت‌هاست مورد اعتراض هنرمندان قرار گرفته و به نظر می‌رسد که این رسم جذب مخاطب به هر قیمتی، توسط مدیریت سالن‌هایی مثل ایرانشهر باب شده باشد البته این موضوع همان موقع مورد اعتراض برخی از هنرمندان قرار گرفت و متاسفانه این گلایه ها با بی‌توجهی مسئولان مواجه شد. حالا هم این رسم را تالار وحدت پیش گرفته و برای جذب مخاطب دست به هر کاری  و به هر قیمتی می‌زند.
به دنبال بیاینه کانون کارگردانان خانه تئاتر، موج انتقادات رسانه‌ها هم شروع شد و بیشتر از همه معاونت هنری وزارت ارشاد زیر سوال قرار گرفت این در حالی است که مدیر مرکز هنرهای نمایشی خودش را کنار کشیده و مسئولیت اجرای این نمایش را بر گردن مسئولان تالار وحدت انداخته، اینکه تالار وحدت باید پاسخگو باشند، درست اما مرکز هنرهای نمایشی هم در راس تئاتر قرار دارد و باید نسبت به اجرای این اثر با  همه‌ی حواشی  آن پاسخگو باشد.
تا کی با وجود یک متولی مثل مرکز هنرهای نمایشی، باز هم  مشکلات تئاتر باید در  سطح کلان سیاست گذاری دولتی مثل اتاق وزیر ارشاد و یا معاونت هنری حل شود، تئاتر هم همچون بخش های دیگر وزارت ارشاد متولی دارد و متولی آن هم مرکز هنرهای نمایشی است پس مرکز هنرهای نمایشی چه کاری می‌کند؟ 
این را دیگر همه فهمیدیم اجرای نمایش «عاشقانه‌های ناآرام» با این همه سوپراستار با کارگردانی تازه کار و اجرا در تالار وحدت پشت پرده هایی دارد و هرچقدر هم اعتراض کنیم فایده ندارد .
اما در کل موضوع اصلی فقط یک نمایش نیست بلکه بازی جدید تجارت سالنها در تئاتر است که باعث شده هنرمندان نسبت به این موضوع واکنش نشان دهند. متاسفانه مسئولان تالار وحدت و مرکز هنرهای نمایشی به جای اینکه مسئولیت خطای خودشان را گردن بگیرند در خصوص تجارت سالن‌ها چاره ای بیاندیشند.
متصدیان هنر نمایش به جای حل مشکلات اصلی تئاتر معمولا کار را به حاشیه می‌کشانند اما این روندی که در پیش گرفته شده ، تئاتر را به زانو درآورده است و کاسه صبر هنرمندان را لبریز کرده تا جایی که به جای تولید اثر از هنرمندان مدام اعتراض می‌بینیم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.