جمعه ۱۳ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۲

«ایرج کریمی» به سوی خانه ابدی تشییع شد/ توحیدی: آقای قالیباف! هنرمندان زینت المجالس نیستند

تشییع جنازه ایرج کریمی

سینماپرس: «ایرج کریمی» منتقد و کارگردان سینما صبح امروز جمعه (13 شهریور) با حضور جمعی از هنرمندان و سینماگران کشور در ساختمان وصال خانه سینما به سمت قطعه هنرمندان بهشت زهرا تشییع شد.

به گزارش خبرنگار سینماپرس، در این مراسم که اجرای آن را کامران ملکی عضو هیأت مدیره خانه سینما بر عهده داشت از برخی از سینماگران و همچنین دوستان «ایرج کریمی» دعوت بعمل آورد تا به سخنرانی در خصوص شخصیت وی بپردازند. 

 مراسم کمال تبریزی در این مراسم طی سخنانی اظهار داشت : آن‌هایی که ایرج کریمی را می‌شناختند، از شخصیت خوب و آرامش وی با خبر بودند‌. آسمان هنر ایران ستاره‌ای را از دست داد که در زمنیه فیلمسازی و نقد بسیار متفاوت بود و من  این ضایعه را به همه اهالی سینما و بازماندگان تسلیت می‌گویم. بخش مهمی از مجموعه هنرمندان را داریم از دست می‌دهیم اما این مسیری است که همه در آن قرار داریم.

مسعود کرامتی نیز با تسلیت خودش و اهالی سینما گفت: افتخار همکاری با ایرج کریمی را در «باغ‌های کندلوس» داشتم و می‌توانم بگویم بهترین خاطره من در حوزه سینما بود، کریمی با ظاهری شیک و دوست‌داشتنی و خنده زیبا و شخصیت زیبا و متین و با سواد بود تاکید می‌کنم روی کلمه با سواد. از نوشته‌هایش مشخص بود. از دست دادن ایرج کریمی رنج بزرگی است که به تمامی کسانی که دوستشان داشتند تسلیت می‌گویم.

هوشنگ گلمکانی که بغض گلویش را گرفته بود، گفت: در کارتون‌ها می‌بینیم وقتی کسی زخمی می‌شود و یا از ارتفاعی سقوط می‌کند، پس از اینکه قطره‌های خون را می‌بیند متوجه درد خود می‌شود. فکر می‌کنم تمام کسانی که اینجا هستند در بهت و ناباوری به سر می‌برند. ایرج کریمی آنقدر زنده و نزدیک است که باید همین الان پیدا شود.

فرشته طائرپور در ادامه این مراسم گفت: خیلی سخت است که آدم فیلمساز و نویسنده باشد و نخواهد خودش دیده شود و این که بخواهد آثارش دیده شود. ایرج کریمی برای همه آشنا است و خیلی آدم رسانه نبود.

وی افزود: رعایت عدل و انصاف در نوشته‌هایش را همه شاهد بودیم و ارتباطش با همکارانش بسیار خوب بود و به کار همه رسیدگی می‌کرد و تلاش برای کمک کردن به همه را داشت. من به مادرش تسلیت می‌گویم که بزرگترین همدم زندگی‌اش را از دست داد.

طائرپور بیان کرد: فکر می‌کنم هیچ نقطه و هیچ اثری در زندگی کریمی وجود نداشته باشد که باعث پشیمانی شده باشد. من تاسف می‌خورم که نتوانسته‌ام در روزهای پایانی زندگی او به ملاقاتش بروم. 


در ادامه مراسم فرهاد توحیدی از فیلمنامه نویسان و رئیس سابق هیأت مدیره خانه سینما خطاب به قالیبافشهردار تهران و اعضای شورای شهر و همچنین احمد مسجد جامعی گفت: هنرمندان زینت المجالس نیستند که در مراسم افتتاحیه و اختتامیه‌ها در صف اول بنشینند و عکس بگیرند. آقای قالیباف به قطعه هنرمندان سر بزنید ببینید چه خبر است. شرم‌آور است که برای تدفین هنرمندان باید از چند روز قبل باید دست به دامان مسئولان و خانواده‌های هنرمندان فوت شده شویم؛ ما قطعه هنرمندان دیگری لازم داریم چون ظاهرا همه هنرمندان مثل برگ خزان دارند می‌روند حالا چرا؟...  بماند.
امیدوارم در آینده به شادی و خوشی در کنار خانواده کریمی باشیم. در پایان کامران ملکی گفت: حرف های پرتو مهتدی از دوستان ایرج بود که قبل از او فوت کرد و حالا به لطف خانواده آن مرحوم قرار است ایرج مهمان او شود و در آرامگاه او قرار بگیرد.
پس از صحبت‌های اهالی سینما پیکر آن مرحوم به سمت قطعه هنرمندان بهشت زهرا تشییع شد. 

در مراسم تشییع این هنرمند سینماگرانی چون بهمن فرمان‌آرا، فرزاد موتمن، محسن امیر یوسفی، مصطفی شایسته، محمد علی سجادی،جواد طوسی، حبیب رضایی، شادمهر راستین، عباس یاری، مانی حقیقی، جعفر پناهی، عباس بهارلو، مازیار میری، منوچهر شاهسواری،همایون اسعدیان، کامبوزیا پرتوی، فرشته صدرعرفایی محمدرضا موئینی، جعفر صانعی‌مقدم، امیرشهاب رضویان و... حضور داشتند.

 

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.