جمعه ۶ آذر ۱۳۹۴ - ۱۹:۲۵

تصویری وهم انگیز و وارونه از جنگ تحمیلی در فیلم «زیر سایه» هالیوود

زیر سایه

سراج ۲۴: فیلم «زیر سایه»، نگاهی خلاف عرف و حقیقت جامعه ایرانی داشته و به دنبال این است که تصویری متفاوت از داخل ایران به جهانیان ارائه دهد و از این رو در سیاستی کاملا جهت دار از سوی برگزارکنندگان به عنوان یکی از ۱۰ فیلم برگزیده جشنواره امسال ساندنس جهت نمایش انتخاب شده است

گویی مهم ترین وجه از برگزاری هر جشنواره خارجی، اختصاص دادن به فیلمی ضد اسلامی و نیز ضد ایرانی است و انگار بدون وجود این گونه آثار جشنواره اعتبار خود را نزد سیاستمداران سینما و سینماداران سیاست پیشه از میان می برد.

با بررسی رویه مرسوم برخی از جشنواره ها در طی سال های متمادی به این تحلیل می رسیم که این جشنواره ها جدا از برپایی در مقام تولید کننده هم حضور می یابند و با برنامه هایی پشت پرده و با نگاهی کاملا برنامه ریزی شده از طریق بنگاه های فیلمسازی کوچک و گاه ناشناخته و فیلمسازان گمنام که معمولا ایرانی های دورگه شاغل در غرب هستند، به دنبال نمایش چهان توهم زده خود از ایران اسلامی می باشند.

جشنواره ساندنس که ملقب به کشف استعدادهای جوان است و برخلاف آب و تاب رسانه ای معمولا آثاری به دور از هرگونه خلاقیت گرایی و تجربه نمایی را نمایش می دهد، یکی از سردمداران نگاه و برخورد با چنین رویه ای می باشد و در سال های اخیر با حمایت های بی دریغ از آثار مغرضان با نظام ایران سعی کرده به طور مداوم این دشمنی خود را علنی سازد. برای نمونه فیلم سطحی و به هم ریخته فنی «دختری در شب تنها به خانه می رود» می رسیم که ساخته لیلی امیرپور، کارگردان ایرانی آمریکایی است و تمرکز به دختری چادری دارد که فیلمساز برای انحراف مخاطب خارجی از این نوع حجاب برتر، شغل خون شامی هم به وی چسبانده است! و این ترکیب مضحکانه کارگردان در چرخه ای کاملا برنامه ریزی شده حکایت از جریان های شوم ترویج بی حجابی و در راستای برگزاری کمپین های زنجیره وار غرب گرایان در راستای بی هویت سازی زن ایرانی است.

براساس اطلاعات واصله قرار است در جشنواره آینده ساندنس جدیدترین اثر رونمایی شده در ضدیت با ایران اسلامی و تفکر اسلام گرایانه مردمان آن در جشنواره فیلم ساندنس به نمایش درآید. فیلمی مغایر با حقیقت و با روایتی دروغ پردازانه به نام «زیر سایه» که توسط بابک انوری ساخته خواهد شد که در تابلوی فیلمسازی، چهره ای ناشناخته بوده و غیر از فیلم هایی کوتاه و گمنام، اثر قابل ذکری ندارد. ادامه ای بر همان نگاه مرسوم غربی ها مبنی بر حمایت از فیلمسازان ناشناخته و جوان و آثار زاویه دار با ایران که معمولا هم در همان اثر اول فیلمساز سوخت می شود و بعد از آن هیچ حمایتی از آن فیلمساز نمی شود.

فیلم ساخته شده توسط بابک انوری نگاهی خلاف عرف و حقیقت جامعه ایرانی داشته و به دنبال این است که تصویری متفاوت از داخل ایران به جهانیان ارائه دهد و از این رو در سیاستی کاملا جهت دار از سوی برگزارکنندگان به عنوان یکی از ۱۰ فیلم برگزیده جشنواره امسال ساندنس جهت نمایش انتخاب شده است. جشنواره ای که چند روزی است در شهر پارک سیتی ایالت یوتا آمریکا آغاز شده و زیر پوشش جعلی حمایت از فیلمسازان مستقل به دنبال تثبیت موضوعات مورد علاقه سردمداران غربی است و بهترین گزینه برای همراهی با این مسیر بیراه به طور حتم فیلمسازان جوان و گمنامی خواهد بود که علاقه و اراده لازم را برای پاسخ مثبت دادن به خواسته های شوم ورزانه سران جشنواره و حامیان آن داردند. این موضوع وقتی جدی می شود که چند سالی است آثار برگزیده ساندنس در فهرست نامزدهای اسکار هم قرار می گیرند که از جمله آن ها می توان به سال ۲۰۱۵ و فیلم های «پسربچگی» و «ضربه شلاق» اشاره کرد. مساله مهم دیگر انتخاب ژانر مهیج وحشت برای آثار ایرانی است و در ادامه فیلم تاریک و جنون زده «دختری در شب تنها به خانه می رود» در دوره پیشین همین جشنواره، در دوره جدید هم با فیلم ترسناک دیگری با نام «زیر سایه» مواجه هستیم.

نگاهی به ترکیب بازیگران این فیلم هم جالب توجه می باشد و نقش اصلی فیلم را نرگس رشیدی ایفا می کند که در فیلم «گوسفندهای خوشحال» با تصویری نیمه عریان حضور داشت و در شبکه ملحد فارسی وان هم به عنوان میهمان حاضر بود. بازیگری دورگه و ایرانی- آلمانی که یکی دیگر از دست پرورده های سوء استفاده شده هالیوود است. از دیگر بازیگران فیلم جدید «زیر سایه» می توان به «بابی نادری» (بازیگر فیلم ضد ایرانی آرگو) و و «آرش مرندی» (بازیگر فیلم ضد ایرانی «دختری در شب تنها به خانه می ‌رود») اشاره کرد و این ترکیب، گویای نوشتار فوق در خصوص برنامه های چیده شده سران غربی با مهره هایی آماده در قماری دروغین علیه کشوری مستقل و آزاده خواه است و عوامل فیلم های کاملا فریبنده چون «آرگو» و «دختری در شب تنها به خانه می‌ رود») به تولید مثل جدید و خزنده ای در برابر کشوری پُر افتخار چون ایران دست زدند و البته با وجود صرف هزینه های بسیار آرزوی خود را مبنی بر ضربه زدن به ایران اسلامی به گور می برند.

شخصبت اصلی فیلم «زیر سایه» با بازی نرگس رشیدی کاراکتری با نام «شیده» است و زمان وقوع روایت هم در دوران پس از انقلاب و در میان تهاجم ناجوانمردانه دشمن بعثی و همراهان غربی به ایران می باشد و فیلمساز این بار برای نخستین بار جنگ تحمیلی را سوژه خود برمی گزیند تا با نگاهی مغایر با اصل دفاع ایران در برابر تهاجم روی داده، تصویری دروغین از ایثار و شهادت و مقاومت را به نمایش درآورد. زنی مانده در هیاهوی جنگ که به دلیل پرونده ضدیت با نظام از دانشکده اخراج شده و همسری که به جنگ رفته و به دور از هرگونه نشان از رزمنده دلیر ایرانی سیر می کند. فیلمساز سعی داشته با تصویری دروغین از دوران دفاع مقدس، وضعیت زن را با دخترش «درسا» به عنوان وضعیتی بغرنج نشان دهد و از موشک نشسته در خانه شان تا دردهای بسیار تصویری تاریک از دورانی ارزشمند بسازد. بعد از این حادثه محرک، فیلم وارد ژانر متمایز وحشت! می شود تا معجون فیلمساز سردرگم از مبارزه، تصویری رو به شیاطین بسازد! دختر دچار مشکلات روحی می شود و آن ها در خانه ای ارواحی گرفتار می شوند. بابک انوری که فیلمنامه پروژه سینمایی «زیر سایه» را نیز خودش نوشته است، پیش از این سال ۲۰۱۲ میلادی برای ساخت فیلم کوتاه «دو با دو» نامزد جایزه آکادمی فیلم بریتانیا شده است. نکته دیگر قابل تامل در این میان، ساخت فیلم به زبان فارسی بوده که در سال ۲۰۱۶ و بعد از رونمایی در جشنواره ساندنس، اکران عمومی آن در آمریکا شروع می شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.