دوشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۰

محمد مهدی طباطبایی نژاد در نشست خبری اعلام کرد

رقابت ۲۲۷ فیلم در جشنواره «سینما حقیقت»/ هیچ ملاحظه ویژه‌ای درباره آثار مستند نداشته‌ایم!

نشست خبری سینماحقیقت

سینماپرس: محمدمهدی طباطبایی نژاد مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی گفت: ما ذاتاً محافظه کار نیستیم و انتخاب فیلم های این دوره از جشنواره سینماحقیقت بدون دخالت و ممیزی بخش های مختلف به جشنواره راه پیدا کرده و ما هیچ ملاحظه ویژه ای روی آثار نداشته ایم!

به گزارش خبرنگار سینماپرس نشست خبری نهمین جشنواره بین المللی سینماحقیقت صبح امروز با حضور سید محمدمهدی طباطبایی نژاد (مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی)، شهنام صفاجو (مدیر روابط عمومی) و اصحاب رسانه در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی برگزار شد.

در ابتدای این نشست خبری صفاجو با اعلام اینکه این دوره از جشنواره از ۲۲ تا ۲۸ آذر ماه سال جاری در دو سینمای «فلسطین» و «سپیده» برگزار خواهد شد گفت: امیدوارم رسانه ها همچون دوره های گذشته ما را در انعکاس رویدادها و اخبار این دوره از جشنواره یاری کنند.

طباطبایی نژاد نیز در ابتدای سخنان خود اظهار داشت: به لحاظ ثبت نام ها این دوره از جشنواره یکی از بهترین دوره ها بود به نحوی که نزدیک به ۱۱۵۰ فرم در سایت جشنواره توسط فیلمسازان و متقاضیان حضور در جشنواره پر گردید و در نهایت ۸۰۰ عنوان فیلم تا زمان شروع انتخاب آثار توسط هیأت انتخاب به دبیرخانه جشنواره ارسال شد.

وی ادامه داد: این فیلم ها در ۳ بخش کوتاه، نیمه بلند و بلند مورد قضاوت قرار گرفتند و در نهایت ۷۴ فیلم به بخش مسابقه ملی راه پیدا کرد که از میان این آثار ۲۸ فیلم بلند، ۲۴ فیلم نیمه بلند و ۲۲ فیلم کوتاه بودند.

مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی سپس به بخش ویژه جایزه شهید آوینی اشاره کرد و گفت: در این بخش نیز ۲۷ فیلم حضور دارند که ۴ فیلم با بخش بین الملل و ۷ فیلم با بخش ملی مشترک هستند؛ از سوی دیگر بخش ویژه ای با عنوان «بحران آب» با توجه به اهمیت این موضوع به لحاظ زیست محیطی در این دوره از جشنواره تعریف شده است که ۷ فیلم در آن بخش به نمایش گذاشته می شوند.

وی ادامه داد: همچنین در بخش بزرگداشت های این دوره از جشنواره از مرحومین مرتضی ندایی و محمدرضا مقدسیان تجلیل به عمل خواهد آمد؛ در بخش بین الملل نیز شاهد نمایش ۲۷ عنوان فیلم خواهیم بود و ۱۶ فیلم نیز در بخش «روزگار ما» که اختصاص به سینمای مستند و اجتماعی دارد برای عموم مخاطبان به نمایش گذاشته خواهند شد.

طباطبایی نژاد سپس با تأکید بر اینکه بخش ویژه ای در این دوره از جشنواره با نگاهی منتقدانه به جامعه امروز آمریکا وجود دارد اظهار داشت: در این بخش با عنوان «آمریکا؛ واقعیت تا رویا» فیلم های بسیار خوبی وجود دارد که ۵ فیلم حاضر در این بخش را مستندسازان آمریکایی ساخته اند؛ از سوی دیگر در این دوره از جشنواره ۷ فیلم پرتره که به چهره های مطرح دنیا پرداخته اند نیز حضور دارند و همچنین در بخش مجزایی مرور آثار جشنواره «لاگزیک» با عنوان «در آیینه یک جشنواره» ۶ فیلم مطرح آن به نمایش درخواهند آمد.

وی افزود: مجموعاً در نهمین دوره جشنواره سینماحقیقت ۱۱۳ فیلم خارجی، ۱۲۴ فیلم ملی وجود دارند که به طور کلی ۲۳۷ فیلم به رقابت خواهند پرداخت؛ از سوی دیگر امسال بخش ویژه جایزه شهید آوینی در کنار بخش مسابقه ملی و به صورت هم شأن و هم طراز برگزار می شود و داوری آثار حاضر در این بخش به صورت مستقل از مسابقه ملی انجام خواهد شد؛ در این بخش جوایزی به بهترین فیلم کوتاه، نیمه بلند و بلند اهدا خواهد شد که شبکه مستند سیما جایزه بهترین فیلم بلند را تقبل کرده است.

مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در ادامه این نشست خبری با بیان اینکه در این دوره از جشنواره ۲ بخش کارگاهی نیز وجود خواهد داشت گفت: کارگاه های تخصصی نظیر از انتخاب دوربین تا تصحیح رنگ به مدیریت رضا مختاری، مستندسازی بدون فیلمنامه به مدیریت سیف الله صمدیان، کارگاه تولید مشترک «ای ان دی» و... در نهمین جشنواره بین المللی سینماحقیقت برگزار می شوند.

دبیر این دوره از جشنواره همچنین از رونمایی ۴ کتاب خبر داد و اظهار داشت: کتاب های مجموعه مقالات سینمای مستند و باستان شناسی ایران به قلم علیرضا قاسم خان، دگرخوانی سینمای مستند به قلم محمدرضا اصلانی، هنر دقت با ترجمه احمد الستی و تاریخ نوین سینمای مستند با ترجمه گروهی در نهمین جشنواره بین المللی سینماحقیقت رونمایی خواهند شد.  

طباطبایی نژاد سپس ادامه داد: همچنین جلسات نقد و بررسی آثار به نمایش درآمده در جشنواره در سالن شماره ۳ سینما فلسطین طبق روال سال های قبل انجام می شود که امسال به صورت ویژه آثار سینمای بین الملل که کارگردانان آن ها نیز در جشنواره حضور دارند مورد نقد و بررسی قرار خواهد گرفت؛ از سوی دیگر یک شب با عنوان نشستی با مدیران جشنواره بین المللی سینماحققیت برگزار می شود و در کنار مجموعه نمایش آثار بازار فیلم نیز ۳ روز در مجموعه لرزاده فرهنگسرای صبا برپا خواهد شد.

وی در ادامه این نشست خبری به صورت مستقیم با اصحاب رسانه به پرسش و پاسخ نشست و در پاسخ به این سوأل که آیا در این دوره از جشنواره مجبور به محافظه کاری شده یا خیر اظهار داشت: ما ذاتاً محافظه کار نیستیم و انتخاب فیلم های این دوره از جشنواره سینماحقیقت بدون دخالت و ممیزی بخش های مختلف به جشنواره راه پیدا کرده و ما هیچ ملاحظه ویژه ای روی آثار نداشتیم!

طباطبایی نژاد ادامه داد: من همیشه بر روی اعمال نظرات دیگران مقاومت می کنم و اعتقاد دارم که سینمای مستند سینمایی جدی است و باید وجهه منتقدگونه خود را حفظ کند و هیچ گاه نباید بدل به یک سینمای خنثی شود.

مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در رابطه با وضعیت اکران آثار مستند پس از برگزاری جشنواره نیز گفت: متأسفانه فضای سینما برای اکران آثار مستند متداول و مرسوم نیست؛ البته راه اندازی بخش «هنر و تجربه» برای اکران آثار سینمای مستند بسیار خوب بود و من امیدوارم که به زودی با راه اندازی «وی او دی» و فضای اینترنت و اینترانت بتوانیم فیلم های مستند را در سطح وسیع تری عرضه کنیم.

طباطبایی‌نژاد در خصوص برگزاری برنامه بزرگداشت شهرستان‌ها در جشنواره امسال سینما حقیقت گفت: طبق برنامه‌ریزی‌ها قرار بود سینما مستند سیستان و بلوچستان را انتخاب کنیم، اما با تاخیری که از طرف آن‌ها در همکاری با ما سر زد، این برنامه لغو شد و ترجیح دادیم امسال به بزرگداشت شهرستان‌ها نپردازیم.

وی در پاسخ به این سوأل که برای اکران آثار مستند در جشنواره فیلم فجر چه تدبیری شده است اظهار داشت: خوشبختانه شرایط حضور امسال ما در جشنواره فیلم فجر به دلیل حضور محمد حیدری و مصطفی رزاق کریمی مساعدتر شده که از این بابت اظهار رضایت می‌کنیم. از سوی دیگر نیز من در جلسات سیاست گذاری جشنواره فجر حضور دارم و تعامل بسیار خوبی میان مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی با این جشنواره فراهم است.

 

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.