جمعه ۲۵ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۱

انتقاد یک مستندساز از بی اعتنایی به بخش مستند جشنواره فیلم فجر

فجر34

باشگاه خبرنگاران: این مستندساز گفت: بی‌اعتنایی به مستندسازان درجشنواره فجر باعث شده که آنها فکر کنند جایی در آن جا ندارند.

مهدی باقری، مستندساز و کارگردان مستند «اهالی خیابان یکطرفه» که امسال با این فیلم در بخش مستند سی‌وچهارمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد در خصوص مشکلات این بخش سینما در گفتگو با خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  گفت: واقعیت این است که بخش مستند در جشنواره فجر سال‌های قبل نیز سروصدا نکرد و کمتر فیلم‌هایی که جنبه اقتصادی دارند، انتخاب می‌شوند. تحمل بخش سینما حقیقت در خصوص پذیرایی از فیلم‌های مستند به خصوص آنهایی که نگاهی اجتماعی منتقدانه‌تری دارند، نسبت به جشنواره فجر بیشتر است. 
 
وی افزود: نگاه کم‌رنگ به فیلم‌های مستند منتقدانه در تمام جشنواره‌های دولتی وجود دارد و مختص این دولت یا دولت دیگری نیست. 
 
وی ادامه داد: انگار بخش مستند جزو حاشیه جشنواره فجر است و مهم حساب نمی‌شود. چنانچه مستندسازان ما فکر می‌کنند در جشنواره فجر جایی برای آنها نیست و غریبه‌ای بیش نیستند. از طرفی اگر به جوایز بخش مستند از حدود 7 سال پیش تا به امروز نگاه کنید خواهید فهمید در حال کم شدن است. 
 
این کارگردان بیان کرد: در حال حاضر کمیت مستند‌ها نسبت به کیفیت در اولویت قرار دارد و مقصر این جریان خود جشنواره است. زمانی که جشنواره فیلم‌های مستند را بر اساس مدت زمان آنها می‌سنجد فیلمسازان تلاش می‌کنند زمان خود را به حداکثر 60 یا 70 دقیقه برسانند و از کیفیت غافل می‌شوند. 
 
وی عنوان کرد: نباید در جشنواره‌ای ملی مانند فجر از فیلم‌های مستند غافل شوند و کمتر به آنها توجه کنند. به نظرم جدا از این بحث و حمایت باید فیلم‌های کوتاه نیز در جشنواره نمایش داده شوند، شاید چون متولیان فجر فکر می‌کنند که سینما حقیقت به ما بیشتر می‌پردازد باید کمتر به ما توجه کنند! اگر اعتقاد داریم که مستند جزو فیلم‌های ایران است باید به ما فضای بیشتر داده شود تا خودمان را پیدا کنیم و از طرفی اکران بهتری را مانند فیلم‌هایی سینمایی پیدا کنیم. 

باقری درباره عملکرد هیئت انتخاب اظهار داشت: در این سال‌ها ندیدم و نشنیدم که هیئت انتخاب بر اساس روابط و باند بازی فیلمی را انتخاب کرده باشند، هیئت انتخاب امسال نیز منصفانه عمل کرد و از این بابت خوشحالم که منتخبان در فضا مستند افراد معروفی هستند. 
 
این کارگردان در مورد موضوع مستند «اهالی خیابان یکطرفه» و علت ساخت این مستند بیان کرد: موضوع این مستند درباره خیابان قوام‌السلطنه 30 تیر کنونی است که به لحاظ تاریخی جزو مناطق مهم تهران است. از دیگر ویژگی آن وجود نیایشگا‌ه‌های تمام ادیان در این منطقه است مضاف بر اینکه تقاطعی در آنجا با نام چهار راه ادیان وجود دارد که به اهمیت آن می‌افزاید، همه این موارد باعث شد سراغ ساخت اهالی خیابان یکطرفه برویم. 
 
باقری گفت: ما در «اهالی خیابان یکطرفه» به زندگی اجتماعی فرهنگی 8 نفر خیابان قوام‌السلطنه از دهه 20 تا به امروز می‌پردازیم، همه این افراد زنده هستند و سعی کردیم زمان حال آنها را بیشتر مد نظر قرار دهیم چون سندیت زمان‌های قدیم نسبت به الآن کمتر بود و دسترسی ما نیز به اسناد آن زمان نیز پایین‌تر بود. 

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.