جمعه ۱۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۳

گپ کارگردان یک نمایشی مذهبی با ما؛

«مهراوه عشق» برای اولین بار از دید ملائک روایت می شود/ استفاده از رنگ، نور و موسیقی بجای گفتار

راشین امامی

سینماپرس: راشین امامی کارگردان نمایش مذهبی «مهراوه عشق» که مدتی است در تالار حافظ روی صحنه است گفت: یکی از خصوصیات مهم این اثر نمایشی این است که برای اولین بار از دید ملائک روایت می شود و ما تاکنون شاهد چنین اتفاقی در عرصه هنرهای نمایشی نبوده ایم.

این مدرس دانشگاه در گفتگو با خبرنگار سینماپرس اظهار داشت: «مهراوه عشق» برگرفته از کتاب «کشتی پهلو گرفته» نوشته سیدمهدی شجاعی است که بر اساس صفات عاشقانه و مهربانی حضرت زهرا (س) دراماتورژی شده و به شیوه بی‌ کلام و با استفاده از فرم و حرکت اجرا می‌ شود و تنها چند جمله برگرفته از کتاب در بین پرده‌ ها پخش می‌ شود. یکی از دلایل کار کردن من در حوزه تئاتر، اجرای آثار آقای شجاعی است؛ چرا که به نظرم این نویسنده توانایی زیادی در بیان روایت‌ های دینی دارد.

این کارگردان تئاتر خاطرنشان کرد: البته اغلب آثار آقای شجاعی به صورت داستانی است و قابلیت نمایشی ندارد و از این رو من سعی می کنم به دلایل دغدغه هایم در حوزه اجرای نمایش های دینی، به شدت روی این پروژه ها کار کنم و بر اساس آموزه های دینی و اتفاقات تاریخی آثار را درام پردازی کرده و آن را به اثری نمایشی بدل می کنم. حضرت زهرا (س) برای پروردگار، پدر و همسرشان صفتی عاشقانه و مهربان داشته اند و ما هم به این مهم توجه جدی داشته ایم.

وی ادامه داد: صفت عاشقانه حضرت زهرا (س) به خصوص در حادثه فدک به شدت به چشم می خورد و از همین رو ما بخشی از این اثر نمایشی را به همین مبحث مهم اختصاص داده ایم.

وی اضافه کرد: «مهراوه عشق» در میان آثار نمایشی و به ویژه نمایش های مذهبی اثری کاملاً متفاوت است و ما برخلاف بسیاری از آثار نمایشی به جای دیالوگ پردازی و دیالوگ نویسیترجیح دادیم که به تصویر، رنگ، نور و... توجه جدی نشان دهیم تا مخاطب بیشتری بتواند از این نمایش استقبال کند.

امامی سپس با بیان اینکه موسیقی در «مهراوه عشق» حرف اصلی را می زند اظهار داشت: مهمترین عنصری که در این اثر نمایشی از آن بهره گرفته شده است موسیقی است و تمامی صحنه های نمایش بر اساس موسیقی ساخته شده اند؛ همچنین اجرای دکور نیز برای ما بسیار مهم بوده و البته در این بین دیدگاه کارگردانی هم نیز بسیار حائز اهمیت بوده است؛ معتقدم مخاطب امروزی از آثار نمایشی کلاسیک استقبال نمی کند و بایستی با فرم جدید او را به تماشای تئاتر ترغیب کرد.

وی ادامه داد: در برخی از مقاطع نیز ما از نریشن استفاده کرده‌ ایم، به کارگیری نریشن تنها به این دلیل است که تماشاگر ممکن است در مقاطعی رشته کلام را از دست بدهد و نریشن به او کمک می‌کند که به روایت بازگردد. البته صحنه‌ ها و حرکات بازیگر به نظرم آنچنان شیواست که نیاز به هیچ کلام اضافی نداشته باشد.

کارگردان «مهراوه عشق» افزود: یکی از خصوصیات مهم این اثر نمایشی این است که برای اولین بار از دید ملائک روایت می شود و ما تاکنون شاهد چنین اتفاقی در عرصه هنرهای نمایشی نبوده ایم.

وی توضیح داد: شادی و غم به عنوان دو مبحث مهم و اساسی این اثر نمایشی از دید فرشتگان روایت می شود و ما سعی کرده ایم که این اثر نمایشی را در ۶ تصویر به صورت موجز برای مخاطب که همه آن‌ ها با داستان نمایش ما آشنا هستند بیان کنیم.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه نشان دادن چهره قدسی و ملکوتی بی بی دو عالم در این اثر نمایشی برایم به شدت مهم بود اظهار داشت: هیچ ارگان، نهاد و سازمانی برای اجرای این اثر نمایشی به ما کمک نکرد و من یک تنه به واسطه عشق بیکران خود به ائمه اطهار (ع) این نمایش را روی صحنه بردم و کل اجراهای خودم را به خانواده های مدافعین حرم حضرت زینب (س) به ویژه تیپ فاطمیون آن تقدیم کرده ام تا حداقل بتوانم شخصاً دین خود را به این بخش مهم از جامعه ادا کرده باشم.

امامی در بخش دیگری از این گفتگو تأکید کرد: متأسفانه اجرای نمایش های مذهبی همیشه ممیزی های خاص خود را دارد و ما دست مان برای اجراهای متفاوت بسته است؛ در هر صورت بنده به عنوان یک مدرس دانشگاه که علاقه جدی به تئاتر فیزیکال دارم سطح سلیقه مخاطب برایم حائز اهمیت است و سعی می کنم با رعایت خطوط قرمز کاری انجام دهم که تماشاگر از نمایشم استقبال کند.

این کارگردان تئاتر در خاتمه این گفتگو با بیان اینکه بنا بر توافق انجام شده «مهراوه عشق» تا ۲۰ اسفندماه سال جاری روی صحنه خواهد بود گفت: ما در حال مذاکره و رایزنی با مسئولان مرکز هنرهای نمایشی هستیم تا بتوانیم این نمایش را حداقل تا ۲۳ اسفندماه که همزمان با شهادت حضرت زهرا (س) است روی صحنه داشته باشیم.

گفتنی است؛ عواملی که در اجرای نمایش مهراوه عشق حضور دارند عبارتند از: دراماتورژ و کارگردان: راشین امامی، دستیارکارگردان و برنامه ریز:میلاد حاجی زاده، طراح لباس:پریدخت عابدین نژاد، طراح حرکت:مهرداد آبجار، طراح صحنه:سعید حسنلو، طراح نور:علی کوزه گر، انتخاب و تنظیم موسیقی: سروش کریمی نژاد، طراحی، ساخت و اجرای تصاویر:نیکزاد عربشاهی، طراح و مجری ماسک:آیدا فرهمند، مشاور ارتباطات و تبلیغات: مصطفی محمودی، مدیر تولید: حامد برزگر، طراح پوستروبروشور:عباس صادق نژاد، روابط عمومی، ارتباطات رسانه ای و فضای مجازی: نساء نیکو، ندا الماسیان طهرانی و لاله محمودی. یاریگران: سروش کریمی نژاد، مهرداد آبجار، مژگان حسین زاده، مجید فاطمی، محسن لطیفی، یونس حمزه لویی، مهشید نوروزی، سید کمال رضوی، سپیده سوهانی، ملیکا سادات حسینی، الهام زارعی، سید مهدی باقری، سمانه(افرا) خادم امام زاده، جیران باریکانی، سعید نوعی، محمد محسن شفیعی، علیرضا گل دهی، هانیه مقدم، محسن جلالی راد، رسول سیفی، شکیلا سماواتی، مریم اعظمیان، فاطمه (مارال) قادری، سوسن بشیر، طهورا زهدی، فتانه احمدپور، محمد نیازی، تهیه‌کننده: راشین امامی.

نمایش مهراوه عشق به مدت زمان ۶۰ دقیقه از روز سه شنبه چهارم اسفندماه به مدت ۱۵ شب، همه روزه ساعت ۱۸ در تالار حافظ، واقع در خیابان حافظ- خیابان استاد شهریار، مقابل تالار وحدت به روی صحنه است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.