سه‌شنبه ۳ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۶

انتقاد منتقد سینما از مدیریت سینمای ایران

فهیم: دیپلمات‌ها در حوزه فرهنگی شکست می‌خورند/ دولت در حوزه سینما عملکرد قابل دفاعی ندارد

نقد فیلم گینس با حضور محمد تقی فهیم

سینماپرس: این منتقد گفت: ایوبی رایزن و دیپلمات بسیار خوبی است؛ ولی در حوزه فرهنگ نمی‌توان کار سیاسی کرد و دیپلمات‌ها در حوزه فرهنگی از پیش شکست خورده‌اند.

به گزارش سینماپرس، محمدتقی فهیم درباره وضعیت سینما در سال ۹۴، گفت: سال اولی که حجت الله ایوبی در  سازمان سینمایی حضور یافت امید زیادی میان اهالی سینما برای بهتر شدن وضعیت این حوزه ایجاد شد؛ ولی در عمل اتفاق زیادی برای تغییر وضعیت سینما رخ نداد.

وی با بیان اینکه سازمان سینمایی در سال ۹۴، در دفتر سیاست ها و راهبردهایی که منتشر کرد امیدهای زیادی را برای رونق سینما در گیشه، افزایش تولیدات سینمایی و ایجاد امید در فیلم ها به اهالی سینما و علاقه مندان به این حوزه را داده بود، اظهار داشت: ولی بعد از پایان سال ۹۴، دیدیم که دولت در هیچ کدام از بخش های عنوان شده توفیقی نداشته است؛ چرا که به جز چند فیلم که فروش میلیاردی داشته اند، سینما حتی از لحاظ فروش فیلم ها هم نتوانست به جایگاه خوبی برسد.

منتقد سینما افزود: شاید بتوان اعلام کرد که سال ۹۴ در تولیدات سینمایی افزایش داشته ایم، ولی مسئله اصلی در حوزه سینما بحث تماشاگران و تعداد صندلی های اشغال شده در سینماها است نه فقط بحث افزایش تولیدات؛ از سوی دیگر در بحث سالن سازی که دولت وعده های زیادی در این زمینه داده بود هم به جز ساخت چند پردیس اتفاق ویژه ای نیفتاده است.

دولت نتوانست بحث امید در فیلم‌های سینمایی را به نتیجه برساند

فهیم با اشاره به ایجاد امید در تولیدات سینمایی کشور ادامه داد: ایجاد امید در تولیدات یکی از مسائل مهمی بود که از سوی دولت مطرح شد؛ ولی در این حوزه هم اتفاقی نیفتاد؛ به گونه ای که عبدالحسن داوودی که خود از دوستان دولت به شمار می رفت، نامه ای سرشار از ناامیدی از سینما را خطاب به رئیس سازمان سینمایی نوشت؛ همچنین اعتراض شاهد اعتراض های زیادی هم در سینما بودیم.

وی تصریح کرد: متاسفانه امسال شاهد کم کاری فیلمسازان پیشکسوت سینما بودیم؛ البته از سوی دیگر فیلمسازان جوانی در این عرصه حضور پیدا کردند؛ ولی این مهم تا زمانی خوب خواهد بود که فیلمسازان پیشکسوت جایگاه خوبی داشته باشند؛ چرا که تنها از این راه است که فیلمسازان جوان می توانند در این عرصه حضور جدی و همیشگی داشته باشند و گرنه تنها ۲ یا ۳ فیلم خواهند ساخت.

منتقد سینما با بیان اینکه تنها اتفاق خوب سال گذشته پیوستن چند فیلمساز جوان به حوزه سینما بوده است، گفت: حتی جشنواره فیلم فجر سال گذشته هم از هر لحاظ در سطح نازل و پایینی قرار داشت و علی رغم وعده حمایت از انیمیشن در کشور شاهد بودیم که سازمان سینمایی و فارابی نه تنها تولیدی در این حوزه نداشتند، بلکه از انیمیشن در جشنواره فیلم فجر هم حمایت خاصی صورت نگرفت. از سوی دیگر بیشتر فیلم های جشنواره سال گذشته گرایش اجتماعی داشته اند و این نشان از مدیریت معکوس سازمان سینمایی دارد؛ چرا که ایوبی به جای مدیریت رو به جلو در حقیقت به صورت دنده عقب حرکت می کند و این مهم باعث شده که تنوع گونه ای را در فیلم های تولیدی نداشته باشیم.

نمی‌توان از عملکرد دولت در حوزه سینما برای سال ۹۴ دفاع کرد

فهیم بیان داشت: نمی توانیم از سینما در سال ۹۴ دفاع کرد؛ چرا که اصلا اتفاق و حمایت قابل دفاعی را شاهد نبودیم و حتی شاهد تعطیلی شورای عالی سینما در سال گذشته هم بودیم. به عبارت دیگر سازمان سینمایی کشور سال گذشته نشان داد که در بحث چانه زنی با مراجع بالاتر خود ضعیف عمل کرده و این مهم را می توان در بحث بودجه اختصاص داده شده برای سینما که بیشتر به یک شوخی شبیه است تا بودجه، مشاهده کرد.

منتقد سینما در همین زمینه با بیان اینکه سازمان سینمایی وجهی بین مراجع سینمایی و سازمان های مربوطه در کشور ندارد تا بتواند حمایت های لازم را جذب کند، گفت: ایوبی عنوان کرده که سال گذشته از لحاظ تولیدات سینمایی سال درخشانی را داشتیم که ما جز برخی دوره ها در تمام سال های گذشته شاخص تولیدات فیلم هایمان در جایگاه خوبی قرار داشته است و باید عنوان کرد که دولت در حوزه سینما دستاورد قابل دفاعی نداشته است.

دیپلمات‌ها در حوزه مدیریت فرهنگی از قبل شکست خورده‌اند

وی تصریح کرد: دولت در سراشیبی زمان باقی مانده اش قرار دارد، و ایوبی دوران در سعود بودن خود نشان داد که عملکرد قابل قبولی ندارد و سال گذشته بدترین سال از لحاظ سینمایی بوده است.

فهیم با بیان اینکه تجربه های گذشته نشان داده که دیپلمات ها به درد مدیریت فرهنگی کشور نمی خورند، افزود: حجت الله ایوبی رایزن و دیپلمات بسیار خوبی است؛ ولی در حوزه فرهنگ نمی توان کار سیاسی کرد و دیپلمات ها در حوزه فرهنگی از پیش شکست خورده اند.

این منتقد خاطر نشان کرد: سینماگران میانه خوبی با دیپلمات ها ندارند، شاید در ابتدای کار ایوبی برخی از سینماگران احساس خوبی داشتند، ولی الان قبول کرده اند که نباید یک دیپلمات اساس کار سینما را در دست بگیرد.

منبع: نسیم

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.