دوشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۶

تحلیل وضعیت تولید فیلم کوتاه در کشور/ ۲

ترکمانی: حوزه فیلم کوتاه در کشور آشفته بازار است/ مسئولان با دیدگاهی عمقی به مسأله فیلم کوتاه در کشور نگاه کنند

نادره ترکمانی

سینماپرس: نادره ترکمانی مدرس سابق انجمن سینمای جوانان ایران و کارگردان سینما گفت: حوزه فیلم کوتاه در کشور آشفته بازار است و درست همانطور که هر شخصی در جای جای کشور به دلخواه مبادرت به تأسیس یک «فلافل فروشی» می کند هر کسی این روزها یک دوربین معمولی در دستانش گرفته و خود را فیلمساز فیلم کوتاه می داند که این رویه بسیار غلط و آسیب زننده است.

کارگردان فیلم سینمایی «خاله سوسکه» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: مدیران سینمایی متأسفانه هیچ گونه تدبیری برای چگونگی حضور علاقمندان سینما که در ابتدا با تولید فیلم کوتاه کار خودشان را آغاز می کنند ندارند و همینطور نابخردانه آن ها را ترغیب و تشویق به تولید فیلم حتی با موبایل می کنند که این رویه بسیار غلط است و می تواند در آینده ضربات روحی و روانی زیادی را به علاقمندان این حوزه وارد کند چرا که هیچ گونه بسترسازی برای حضور و ورود آن ها به سینمای حرفه ای فراهم نیست و آن ها نمی توانند در این حوزه حضور داشته باشند.

وی ادامه داد: ما باید بدانیم و آگاه باشیم که کشش و تمایل اغلب فعالان حوزه تولید فیلم کوتاه به سینمای بلند است و با توجه به آنکه علاوه بر دفاتر انجمن سینمای جوانان ایران بسیاری از کلاس های آزاد فیلمسازی و دانشگاه های متعدد نظیر صدا و سیما، سوره، هنر، علمی کاربردی و... سالانه تعداد کثیری فارغ التحصیل سینما را بیرون می دهند و بازار کاری برای آن ها فراهم نیست این امر می تواند منجر به سونامی افسردگی در میان آن ها شود.

ترکمانی سپس با بیان اینکه تعداد معدودی از افرادی که در حوزه فیلم کوتاه فعالیت دارند و از این وضعیت راضی هستند قطعاً شغل دیگری به غیر از سینما دارند و یا از منظر مادی تأمین هستند اظهار داشت:  افرادی که ابراز خوشحالی می کنند به سینمای کوتاه به عنوان حرفه و شغل نگاه نمی کنند و بعضاً از اینکه در جشنواره های متعدد و بی هویت جایزه ای می گیرند و یا فیلمشان حضور پیدا می کند راضی هستند و همین آن ها را اقناع روحی می کند اما مشکل آنجاست که بیش از ۹۰ درصد فیلمسازان حوزه فیلم کوتاه چنین شرایطی را ندارند و من که سال ها به عنوان مدرس انجمن سینمای جوانان تدریس کرده ام این یأس و ناامیدی را در آن ها به خوبی دیده ام.

این فیلمساز تأکید کرد: متأسفانه تعاملی میان مدیران سازمان سینمایی و مدیران صدا و سیما وجود ندارد تا حداقل بخشی از آثار تولید شده توسط فیلم کوتاه سازان کشور توسط تلویزیون خریداری شود و یا از آن ها برای تولید فیلم های بلند و نیمه بلندشان حمایتی صورت بگیرد؛ متأسفانه مدیران سینمایی ما همه چیز را در سطح می بینند و هیچ افقی برای هدف نهایی سینماگران حوزه کوتاه در نظر ندارند.  

وی خاطرنشان کرد: علاقمندانی که برای ورود به سینمای حرفه ای مبادرت به تولید فیلم کوتاه می کنند باید بدانند و آگاه باشند که اگر روابط نداشته باشند نتیجه زحمت های شان سرابی بیش نیست! چرا که بسیاری از فیلم های بلند سینمایی سال های سال است پشت در اکران مانده اند؛ سینمای مستند شرایط مناسبی ندارد و با این حال بسیار بعید است که آن ها بتوانند وارد حوزه تولید فیلم بلند و حرفه ای شوند؛ سینماگران کوتاه بعد از گذشت مقطعی از زندگی شان متوجه می شمند که جایی در سینمای حرفه ای ندارند و در یک محدوده بسته فعالیت می کنند و همین باعث خستگی و آزردگی خاطرشان می شود.

کارگردان فیلم «گورداله» با بیان اینکه برای ساماندهی این سینما نیاز به تأسیس شورای تصویب فیلمنامه کوتاه داریم اظهار داشت: مسئولان سینمایی باید تدبیری بیندیشند تا همانطور که در سینمای بلند هر کسی نمی تواند سرخود مبادرت به تولید فیلم کند توسط انجمن سینمای جوانان ایران شرایطی را مهیا کنند تا شورایی برای تصویب فیلمنامه کوتاه تشکیل شود و این شورا زیر نظر سازمان سینمایی مبادرت به خوانش فیلمنامه های ارسالی کرده و آن ها را رد یا تأیید کند. اگر این اتفاق محقق شود و تمامی جشنواره ها ملزم شوند که تنها فیلم های دارای پروانه نمایش و پروانه ساخت را پذیرش کنند حداقل بخشی از مشکلات سینمای کوتاه حل می شود و حداقل افراد دارای صلاحیت می توانند به این حوزه ورود کنند.

وی در خاتمه افزود: امیدوارم مسئولان کمی کارشناسانه تر و با دیدگاهی عمقی به مسأله فیلم کوتاه در کشور نگاه کنند و فکر نکنند که با برگزاری جشنواره های متعدد و بی هویت می توانند ثمرساز باشند.

اخبار مرتبط

نظرات

  • ۱۳۹۵/۰۵/۲۵ - ۱۴:۰۹
    0 0
    وضعیت فیلم کوتاه بسیار بدتر وآشفته تر وویران تر از توصیفات فوق بوده وعملکرد سلیقه ای ودروغ های مصلحتی ساختارضعیف بی برنامگی ومهتر ازهمه دست های گسترده ووسیع مدیران ارشد در وزارت ارشاد برای لوس کردن جریان فیلم کوتاه با نام وشعار حمایت ونبود مرجع در کشور برای پاسخ گویی به مسایل ومصائب آن فقط دروغ های موجود را فربه کرده است انجمن سینمای جوان ظاهرا بعنوان متولی فیلم کوتاه حیاط خلوت برخی خصوصا وبرخی دیگر در دور زدن قانون ومقررات واتلاف عمر جوانان وعلاقه مندان است
  • احمد ۱۳۹۵/۰۵/۲۸ - ۱۴:۳۰
    0 0
    خانم اشرفی زاده خودش از فیلم کوتاه شروع کرده، فیلمهای درجه یکی هم نساخته، حتی در تولید فیلم بلند سینمایی اش هم ناموفق بود و اثر نسبتا ضعیفی تولید کرد. حالا توقعش از فیلمسار کوتاه بالا رفته و از کیفیت آثار مینالد...شما خانم برای بهبود کیفیت این آثار کوتاه چه کردید؟

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.