شنبه ۳۰ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۴:۰۸

در پی تشکیل آکادمی فیلم کوتاه جشن خانه سینما؛

سعید قطبی زاده: تعدد آراء از هر گونه ابراز سلیقه شخصی جلوگیری می کند

سعید قطبی زاده:

عضو هیئت داوران میهمان آکادمی فیلم کوتاه جشن خانه سینما معتقد است تعدد آراء از هر گونه ابراز سلیقه شخصی و اغزاض جلوگیری می کند ضمن آنکه افزایش داوران و دیگاه های مختلف دمکراسی را به همراه دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری سینمای ایران به نقل از روابط عمومی انجمن فیلم کوتاه ایران سعید قطبی زاده، گفت: هیئت داوری آکادمی فیلم کوتاه جشن خانه سینما از دو گروه تشکیل شده که گروه اول شامل فیلم سازان اعضاء انجمن فیلم کوتاه است و گروه دوم نیز با عنوان داوران مهمان در رشته های دیگر سینما مانند تدوین، تصویر، صدابرداری و... فعالیت کردند. دو گروه داوری مذکور فیلم های کوتاه منتخب جشن خانه سینما را به طور کامل مشاهده کرده اند که به عقیده بنده نتایج خوشایندی را به همراه خواهد داشت.

این منتقد سینما با اشاره به نحوه برنامه ریزی برای داوری آثار از سوی آکادمی ایسفا، افزود: شیوه برنامه ریزی متولیان این امر برای رسیدن به داوری تخصصی بسیار منظم و در نوع خود نمونه است زیرا در کنار اقدامات منسجم دو دفترچه نیز در اختیار داوران قرار دادند.

وی ادامه داد: یکی از دفترچه های ذکر شده شامل اطلاعات کامل تمامی فیلم ها مانند نام کارگردان، عوامل، خلاصه داستان و.. بود و در دفترچه دیگر که هر برگ آن به یک فیلم اختصاص داشت داوران باید به کارگردانی، بازیگری، تدوین، و ... هر فیلمی امتیاز می دادند.

قطبی زاده با بیان اینکه معیار هر فرد در داوری بر اساس دانش و تخصص است، گفت: افرادی که به عنوان داور انتخاب شده اند به طورحتم از صلاحیتی نسبی برخوردار بوده اند بنابراین مسائل شخصی و غیرحرفه ای را در نحوه داوری خود دخیل نخواهند کرد.
افزایش داوران و دیگاه های مختلف دمکراسی را به همراه دارد

به گفته وی هر اندازه تعداد داوران جشن کوتاه خانه سینما بیشتر باشد نتیجه مساعدتری از داوری حاصل می شود زیرا تعدد آراء از هر گونه ابراز سلیقه شخصی و اغزاض جلوگیری می کند ضمن آنکه افزایش داوران و دیگاه های مختلف دمکراسی را به همراه دارد.

عضو هیئت داوران میهمان آکادمی فیلم کوتاه در پاسخ به این سوال که نحوه داوری آثار با ممیزی ساختاری همراه بوده است یا خیر؟ توضیح داد: هیچ گونه ممیزی ساختاری و غیرساختاری بر آثار بخش کوتاه جشن خانه سینما اعمال نشده و البته حتی اگر دو داور تکنیک را دلیل برتریت یک اثر بدانند بازهم در میزان و چکونگی آن اختلاف خواهند داشت.

این منتقد سینما با طرح مثالی دراین باره ادامه داد: ممکن است یک داور فیلمی را دارای تکنیک فاخر و دیگری فاقد آن ببینند و یا حداقل ارزشی نسبی برایش قائل شود اما در نهایت اجماع آراء نتیجه را مشخص خواهد کرد.

وی با تمجید از عملکرد آکادمی فیلم کوتاه جشن خانه سینما، گفت: تا زمانی که حس مسوولیت و هوش مدیریتی در میان متولیان و اعضا این آکادمی باشد هرگز مشکلی برای آکادمی و برنامه های این گونه به وجود نمی آید.

قطبی زاده در پایان صحبت های خود بیان کرد: رویکرد آکادمی با جشنواره های دیگر مانند فجر متفاوت است زیرا تعداد داوران این جشنواره ها محدود است و از افراد که ذی نفع نیستند دعوت می شود که در میان تجربه و سنداوران از اهمیت بالاتری برخوردار است در حالی که در داوری از نوع آکادمی از صنوف درگیر سینما در رشته های مختلف دعوت به همکاری می شود که عملا نتیجه نهایی تخصصی تر و اغراق شخصصی از بین می رود .

انتهای پیام/م.الف/ش

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.