یکشنبه ۱۴ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۳

انحصارطلبی در سینمای ایران از منظر اهالی سینما/۲

قنبری: انحصارطلبان می خواهند سینماگران علیه رفتار دیکتاتورمآبانه شان اتحادی برقرار نکنند/ برخی در تمامی امور سینماگران، حتی حرف زدن های شان تعیین تکلیف می کنند!

رهبر قنبری

سینماپرس: رهبر قنبری کارگردان سینمای ایران در رابطه با وجود انحصارطلبی در سینمای ایران و تأثیر آن بر بدنه فرهنگ و هنر اظهار داشت: متأسفانه در کشور ما حوزه فرهنگی و به خصوص سینما تحت اختیار باندهای مافیایی است و این باندها طی تمامی این سال ها هنجارهای فرهنگی را تبدیل به ناهنجاری کرده اند و تنها در فکر چپاول و غارت هستند.

کارگردان فیلم سینمایی «فصل بلوغ» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: نکته مهمی که وجود دارد این است که چون عنوان «مافیا» واژه ای مهاجر است و از فیلم های گنگستری ایتالیایی وارد فرهنگ ما شده فوراً این تصور را به وجود می آورد که ما باید در سینمای ایران به دنبال یک «پدر خوانده» باشیم که ریاست این باند مافیایی را بر عهده دارد این در حالی است که مافیای سینمای ایران توسط یک شخص خاص اداره نمی شود و افراد زیادی با هم تنیده شده اند و باندهای مافیایی را تشکیل داده اند و حضور آن ها در همه جای سینمای ایران ملموس است و در هر مراسم و جشن و جشنواره ای حاضرند.

وی ادامه داد: تشکیل دهندگان باندهای مافیایی در سینمای ایران به خصوص در میان تهیه کنندگان بسیارند و متأسفانه اغلب شان هم فاقد سواد و دانش سینمایی هستند و تنها به فکر درآمد زایی و غارت سینمای ایران هستند و به هیچ عنوان دغدغه اعتلای هنر و سینما را ندارند.

قنبری در بخش دیگری از این گفتگو با بیان اینکه اغلب دست اندرکاران سینما و برگزارکنندگان جشن ها و مراسم های سینمایی فلسفه هنر را نمی دانند اظهار داشت: برای من آکادمی خانه سینما هم یک عنوان تمسخرآمیز است چرا که این افراد از محتوای هنر هیچ نمی دانند و تنها کارهای شان بر پایه آمار استوار است و از اصل هنر و سینما هیچ شناختی ندارند.

این فیلمساز خاطرنشان کرد: از آنجا که تشکیل دهندگان باندهای مافیایی در سینمای ایران در رأس قدرت نشسته اند و امکانات و پول و ثروت در دست آن ها است متأسفانه توانسته اند تحصیل کردگان و فرهیختگان سینما را نیز به سمت خود جذب کنند و به نوعی آن ها را بخرند تا بیشتر به اهداف شوم شان در سینما دست پیدا کنند؛ آن ها در واقع یک کاری کرده اند تا سینماگران نتوانند علیه رفتار دیکتاتورمآبانه شان اتحادی برقرار کنند و یک بار برای همیشه جلوی آن ها بایستند و نگذارند که این مافیاها که تعدادشان هم محدود و اندک است برای آن ها تصمیم گیری کنند.

کارگردان فیلم سینمایی «روییدن در باد» تأکید کرد: متأسفانه بسیاری از سینماگران ما آلوده و جیره خوار این باندهای مافیایی شده اند و بارها دیده شده که با دریافت اندک پولی از آن ها خود را به این باندها می فروشند و در واقع انسانیت و هنر را زیر پا می گذارند.

وی در بخش دیگری از این گفتگو تصریح کرد: مافیاهای سینما همان افرادی هستند که ماشین های شاسی بلند و خانه های لوکس دارند و مرتب به سفرها و جشنواره های خارجی می روند و در تمامی شوراها و جشنواره ها حضور پررنگ و مستمر دارند و به نوعی کلیت سینما را در اختیار خود گرفته اند و قطعاً با یک نیم نگاهی به لیست های شوراها و جشنواره ها می توان به خوبی آنان را شناخت!

قنبری تأکید کرد: جالب این است که برخی از این افراد پا را بسیار فراتر از حد معمول دراز کرده و می خواهند در زندگی سایر سینماگران که هیچ وقعی به آن ها نمی گذارند دخالت کرده و در تمامی امور زندگی آن ها حتی حرف زدن های شان تعیین تکلیف کنند که به نظرم این عمل بسیار شرم آور است اما متأسفانه مرتباً گردن کلفتی می کنند و برای سینماگرانی که در باندشان نیستند خط و نشان می کشند.

وی در خاتمه این گفتگو افزود: من شخصاً مفتخرم که تا به امروز حتی ریالی پول توسط تأیید این باندهای مافیایی برای ساخت فیلم هایم دریافت نکرده ام و هیچ گاه جیره خوار نبوده ام و با افتخار در سینمای کشورم حضور داشته ام و برای هنر و سینما و مردم فیلمسازی کرده ام.

اخبار مرتبط

نظرات

  • ۱۳۹۵/۰۶/۱۴ - ۱۴:۰۴
    0 0
    هیچ امیدی نیست

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.