جمعه ۹ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۴

انتظارات اهالی سینما از جشنواره فیلم مقاومت/ ۸

سلیمی: سینمای مقاومت نیاز به بازتعریف دارد/ ای کاش مدیران فرهنگی به جای مسأله محور بودن نگاهی استراتژیک به سینما داشته باشند

سهیل سلیمی*

سینماپرس: سهیل سلیمی کارگردان سینما همزمان با برگزاری جشنواره فیلم مقاومت گفت: متأسفانه نگاه مدیران و مسئولان فرهنگی و سینمایی به مسأله مقاومت همیشه محدود بوده و هیچ گاه سعی بر آن نشده تا به ابعاد گسترده مقاومت در سینما پرداخته شود و از این رو معتقدم سینمای مقاومت برای ارتقای خود نیاز به بازتعریف جدی و اساسی دارد.

وی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: ما در ابتدا باید واژه مقاومت را درست بشناسیم و به تعریف جدی در رابطه با آن برسیم؛ بسیاری از سینماگران و مسئولان به اشتباه تنها فیلم هایی را در حوزه مقاومت می دانند که در رابطه با جنگ باشد و این در حالی است که فیلم های جنگی به واژه مقاومت ارتباط چندانی پیدا نمی کند و مقاومت زمانی شکل می گیرد که چیزی اشغال شده باشد.

سلیمی ادامه داد: امروزه در کشور ما در بسیاری از حوزه ها از جمله حوزه های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، آموزشی و... می توان فیلم هایی در رابطه با واژه مقاومت ساخت چرا که ما در همه این زمینه ها به شدت دچار مشکل هستیم و بیگانگان سعی بر اشغال و کارشکنی در این حوزه ها را داشته اند؛ در اصل مسأله اساسی این است که نباید سینمای مقاومت را با نگاه محدود و معدود خود نحیف و لاغر کنیم و باید در تمامی حوزه ها در این زمینه مبادرت به ساخت فیلم کرده و این سینما را رونق بخشیم.

کارگردان فیلم سینمایی «فرشتگان قصاب» خاطرنشان کرد: وقتی واژه مقاومت به خوبی شناسایی و به مدیران دولتی تفهیم شود دیگر تنها سازمان سینمایی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و یا نهادهای فرهنگی موظف به حمایت از ساخت آثار سینمای مقاومت نیستند و همه دستگاه ها، نهادها و وزارتخانه ها مسئول می شوند تا در حوزه سینمای مقاومت فعالیت کنند و بخشی از بودجه خود را برای صرف کارهای فرهنگی در این زمینه اختصاص دهند.

این فیلمساز در بخش دیگری از این گفتگو با اشاره به برگزاری یک هفته ای جشنواره فیلم مقاومت در طول سال اظهار داشت: برگزاری این جشنواره به تنهایی کافی نیست و سینمای مقاومت در طول سال نیاز به حمایت جدی از سوی سازمان سینمایی و بعد از آن نهادهایی همچون سازمان بسیج مستضعفین، انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس و... دارد؛ برگزارکنندگان جشنواره فیلم مقاومت در طول سال باید از سازمان سینمایی به عنوان متولی اصلی سینمای کشور بخواهند که بخش عمده ای از بودجه خود را به سینمای مقاومت اختصاص دهد.

وی تأکید کرد: متأسفانه وضعیت کنونی سینمای مقاومت در کشور ما به گونه ای است که متولی جدی ندارد؛ از یک سو سازمان سینمایی از این سینمای مهم و استراتژیک حمایت نمی کند و از سوی دیگر سایر دستگاه ها و نهادهای انقلابی هم خود را متولی حمایت از سینما نمی دانند و این امر باعث شده تا دغدغه مندان فعالیت در این حوزه دچار سردرگمی شوند.

سلیمی تصریح کرد: بنده معتقدم تمامی دستگاه ها و نهادهای فرهنگی کشور باید به سینمای مقاومت توجه جدی کنند و عدم توجه آن ها آفتی است که در درازمدت می تواند اثرات منفی برای کل کشور در پی داشته باشد.

برنده لوح افتخار بهترین کارگردانی از پنجمین جشنواره مردمی فیلم عمار  با بیان اینکه ای کاش مدیران فرهنگی به جای مسأله محور بودن نگاهی استراتژیک به سینما داشته باشند اظهار داشت: ما در سینما نیاز به حضور مدیرانی دوراندیش و خردمند داریم؛ ما باید به دکترین فرهنگی دست پیدا کنیم و متأسفانه وضعیت به گونه ای است که ما در کشورمان دکترین فرهنگی نداریم و هر مدیری هر کاری را که دلش بخواهد انجام می دهد و هیچ چارچوب و الگویی در سینمای ما تعریف نشده و همین باعث شده تا ما به شدت دچار ولنگاری فرهنگی شویم.

وی در خاتمه این گفتگو افزود: ما باید آگاه باشیم که تمام کشورهایی که سینمای شان در جهان موفق شده به دلیل داشتن دکترین فرهنگی است؛ ما همانطور که در حوزه نظامی دکترین نظامی داریم باید در حوزه فرهنگی نیز دکترین فرهنگی داشته باشیم تا هیچ مدیری نتواند بر اساس سلیقه شخصی خود سینمای ایران را به سمت و سوی نابودی و اضمحلال بکشاند و سلیقه خود را در سطح کشور اشاعه و گسترش داده و دشمنان ما را شاد کند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.