شنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۵

معاون بنیاد شهید و امور ایثارگران تهران:

آموزش و پرورش از «ناسور» حمایت کند/ تلاشی ثمربخش در انتقال مفاهیم دینی با ابزار هنر

داود نورچه ای

سینماپرس: معاون فرهنگی و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران تهران تاکید کرد: انیمیشن عاشورایی «ناسور» می تواند به خوبی مخاطبان خود به ویژه کودکان و نوجوانان را با اتفاقاتی که در کربلا رخ داده است، آشنا کند.

به گزارش خبرنگار سینماپرس، داود نورچه‌ای معاون فرهنگی و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران تهران بزرگ پس از تماشای انیمیشن عاشورایی «ناسور» که این روزها در سینماهای کشور روی پرده رفته است، بیان کرد: برای نخستین بار صنعت انیمیشن ایران موفق شده با استفاده از توانایی جوانان بااستعداد کشورمان فیلمی بلند با موضوع عاشورا بسازد و سازندگان این فیلم توانسته‌اند مفهوم مدنظر را به خوبی بیان کنند.

وی افزود: باید به آقایان دالوند در مقام کارگردان و تهیه کننده بابت ساخت این اثر تبریک گفت. گرافیک کار خیلی عالی بود، اما در مورد فیلمنامه احساس می‌کنم شاید می‌شد روایت های دیگری را هم مدنظر قرار داد که مردم مسلمان و مخصوصا شیعیان آشنایی بیشتری با آن‌ها دارند. به عنوان مثال شخصیت‌های دیگری هم می‌توانستند در این انیمیشن حضور داشته باشند؛ با این حال کار خوب و ارزشمندی است و در همین حد هم بسیار پسندیده بود.

معاون فرهنگی و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران تهران بزرگ در مورد میزان تاثیرگذاری این اثر بیان کرد: انیمیشن روی کودکان و نوجوانان تاثیر قابل توجهی دارد و از آنجا که این اثر هم کیفیت لازم را دارد، می‌تواند نسل جوان امروز را جذب کند.

وی ادامه داد: ما در بنیاد شهید و امور ایثارگران به دنبال ترویج فرهنگ ایثارگران و شهدا هستیم. ما اعتقاد داریم راهی که امروز شهدا طی می‌کنند، همان راهی است که امام حسین(ع) آغاز کرد و هر کاری در این خصوص صورت می‌گیرد، ناخودآگاه سمت و سوی آن همان ایثارگری و از خودگذشتگی است. «ناسور» هم همین راه را طی می‌کند و بیانگر فرهنگ عاشورایی است

نورچه‌ای با تاکید بر اینکه پیام‌های دینی را می‌توان با ابزار هنر به بهترین نحو اشاعه داد، بیان کرد: «ناسور» می‌تواند درباره راهی که حضرت زینب (س) در آن حرکت کرده بودند، روشنگری کند و چقدر خوب است که ما پیام‌های دینی خود را با کمک انیمیشن، فیلم، تئاتر و دیگر فعالیت‌های فرهنگی و هنری به گوش جهانیان برسانیم.

این مدیر فرهنگی بر لزوم همراهی سازمان‌های مختلف برای حمایت‌ از هنر دینی تاکید کرد و گفت: در حال حاضر نهادهای مختلف سعی دارند در زمینه هنر دینی فعالیت‌هایی داشته باشند و یا حمایت‌هایی انجام دهند ولی به نظرم می‌توان این تلاش‌ها را متمرکزتر کرد تا اثرگذاری آنها بالاتر رود. فکر می‌کنم دولت می‌تواند حمایت از فیلم‌های ارزشی را سازماندهی کرده و در دستور کار بخش‌ها قرار دهد.

معاون فرهنگی و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران تهران بزرگ اظهار کرد: متاسفانه در بعضی امور و کارهایی که انجام می‌شود، متولیان امر موازی یکدیگر حرکت می‌کنند، چه بهتر اگر یک نفر متولی انجام همه این‌ها باشد تا فعالیت‌های همدیگر را تقویت کنند. خود وزارت ارشاد باید این موضوع را پیگیری کند و حمایت‌های جدی داشته باشد و فعالیت‌ها را با توجه به سر خط‌های آن‌ها هماهنگ و برنامه‌ریزی کنند.

وی در بخش دیگر صحبت‌هایش تصریح کرد: باید در حوزه فرهنگ، کارهای محتوایی بیشتری انجام دهیم و در این مسیر موضوع نوجوانان را هم نباید فراموش کرد.

نورچه‌ای تصریح کرد: همه فعالیت‌ها چه از لحاظ شناخت دینی و چه حرکت‌های اعتقادی و فرهنگی باید از مدارس ابتدایی شروع شود تا نسل جوان از همان کودکی با این ادبیات آشنا شوند.

وی در پایان بیان کرد: درست است که کودکان و به ویژه نوجوانانمان را در مراسم و عزاداری‌های محرم می‌بینیم، اما باید از حوزه فرهنگ و هنر هم استفاده کنیم که ساخت فیلم‌هایی همچون «ناسور» نمونه‌ای از این تلاش‌ها است. وزارت آموزش و پرورش باید در مورد کارهایی مثل «ناسور» وارد عمل شود و از این قبیل آثار حمایت کند. باید چنین آثاری را برای اکران به مدارس ببرند و متولی امر آموزش در این زمینه‌ها باشند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.