جمعه ۲۸ آبان ۱۳۹۵ - ۰۲:۳۲

تهیه کننده «شاهزاده روم» در گفتگو با سینماپرس:

از ساخت و توزیع آثار انیمیشن حمایت خوبی صورت نمی گیرد/ شعار ما «فرزندانتان را آسوده خاطر به سینما ببرید» است

حامد جعفری

سینماپرس: حامد جعفری تهیه کننده آثار انیمیشن در خصوص چگونگی حمایت از تولیدات این حوزه گفت: از ساخت و توزیع آثار انیمیشن حمایت خوبی صورت نمی گیرد اما این فضا با تلاش دست اندرکاران حوزه انیمیشن که با تمامی دغدغه و توانایی شان پای کار ایستاده اند رو به بهبود است.

تهیه کننده انیمیشن سینمایی «شاهزاده روم» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: در سال ۱۳۹۲ مؤسسات فرهنگی هنری «هفت سنگ» و «سلوک» در کنار هم قرار گرفتند و گروهی را با عنوان «هنر پویا» تشکیل شد و دلیل اینکه این ۲ موسسه در کنار یکدیگر قرار گرفتند این بود که ما بتوانیم یک کمپانی قوی داشته باشیم چرا که در سینمای انیمیشن اشخاص مطرح نیستند و دولت و حوزه های مرتبط با این رشته تخصصی بیشتر کمپانی ها را می شناسند و به افراد و اسامی توجهی ندارند.

وی سپس با بیان اینکه شعار کمپانی خصوصی ما «فرزندانتان را آسوده خاطر به سینما ببرید» است اظهار داشت: نکته ای که در اهداف ما گنجانده شده این است که ما یک کمپانی داشته باشیم که بتوانیم در آن انیمیشن های خوبی برای کودکان و نوجوانان بسازیم و فضایی جدید را در سینمای کودک به وجود آوریم.

جعفری خاطرنشان کرد: من از سال ۱۳۸۷ وارد عرصه تهیه کنندگی شده ام و در گروه هنری «هنر پویا» نیز کار تهیه کنندگی به من واگذار شده است. مطمئناً اگر کمپانی نباشد تولید انیمیشن شکل نمی گیرد و خواسته های تهیه کننده ها و کارگردان ها عملی نمی شوند؛ ما مدیون مجموعه ای هستیم که به تازگی راه افتاده، فعالیت می کند و برنامه ریزی بلند مدتی دارد تا در عرصه انیمیشن تأثیرگذار باشد.

تهیه کننده سریال تلویزیونی «نوروز آن سال ها» ادامه داد: در سینمای انیمیشن یک نگرانی جدی وجود دارد و آن کارهایی است که برای مخاطب بزرگسال ساخته می شوند. طبیعی است که در حوزه تولید دقت های بسیاری داریم تا مخاطب شناسی کنیم و سعی داریم هرچقدر جلوتر می رویم بتوانیم نقاط قوت خود را افزایش و نقاط ضعف خود را کاهش دهیم.

این تهیه کننده تأکید کرد: آنچه که نگرانی اصلی ما است این است که چرا آثار انیمیشن کم ساخته می شوند؛ خوشبختانه با موفقیت «شاهزاده روم» خبرهایی را می شنویم که هر سال آثار انیمیشن سینمایی بیشتر می شود و از طرفی کارهایی که بی هدف و صرفاً با سرمایه گذاری نهادهای دولتی ساخته می شوند نگران کننده هستند چرا که هدف مشخصی ندارند و مخاطبانشان بزرگسال هستند و با شکست اینگونه فیلم ها ممکن است سرمایه گذارها از ساخت این آثار کناره گیری کنند.

وی در بخش دیگری از این گفتگو با بیان اینکه مخاطبان انیمیشن جهانی هستند اظهار داشت: در اکران «شاهزاده روم» نیز ما این مسأله را تجربه کردیم. ما در اکران های محدودی که در کشورهای دیگر از جمله:  آلمان، کویت، لبنان و تک اکران هایی در کانادا داشتیم تجربیاتی کسب کردیم تا برنامه ریزی درست و بلند مدتی برای اکران جهانی آثارمان داشته باشیم که این اکران را برای اثر جدیدمان که «فیل شاه» نام دارد در نظر گرفته ایم.

جعفری افزود: امیدوارم از این انیمیشن سینمایی در اکران جهانی حمایت شود؛ مطمئنناً زمانی که صحبت از سینمای کودک می شود مخاطبان آن جهانی هستند اما اینکه ما چقدر در اکران جهانی موفق باشیم مشخص نیست چرا که این اولین تجربه ما محسوب می شود و مطمئناً آزمون و خطاهایی در این زمینه برای ما وجود دارد و از این رو نیاز است تا سازمان سینمایی و دولت از ما حمایت هایی جدی داشته باشند.

این تهیه کننده در پاسخ به این سوأل که آیا دولت حمایتی از تولید این انیمیشن داشته است گفت: در ساخت «شاهزاده روم» در لحظات پایانی کار توانستیم حمایت بنیاد سینمایی فارابی را داشته باشیم و همین اتفاق زمینه ای شد که با موفقیت «شاهزاده روم» زمینه همکاری بنیاد سینمایی فارابی با ما در ساخت «فیل شاه» فراهم شود. ما با نهادهای دیگر نیز مذاکره کردیم که متأسفانه شرط های عجیبی برای همکاری داشتند که ما به دلیل اینکه استقلال مجموعه برایمان بسیار مهم است این شرط ها را نتوانستیم بپذیریم ولی با چند مجموعه در حال مذاکره برای همکاری هستیم.

تهیه کننده سریال «درنگ» یادآور شد: فیلم سینمایی «شاهزاده روم» با فروشی که داشت توانست چهارمین فیلم پر فروش و سومین فیلم پر مخاطب سال ۱۳۹۴ باشد که قریب بر یک میلیون و دویست هزار نفر این فیلم را در سینماها دیدند و علاوه بر اینکه توانستیم با بازگشت سرمایه روبرو باشیم «شاهزاده روم» به سوددهی نیز رسید و در شبکه نمایش خانگی نیز با فروش قابل قبولی همراه بود. مهمترین موفقیت ما مخاطبان گسترده ای هستند که این اثر را دیدند.

جعفری تأکید کرد: از این جهت نیاز است تا نهادها و دستگاه های دولتی از انیمیشن حمایت جدی و ویژه ای داشته باشند و به این آگاهی برسند که توجه به انیمیشن بسیار مهم است و می تواند سودآوری های زیادی را برای سینمای ایران به همراه داشته باشد و در آینده ای نه چندان دور در سطح بین الملل برای کشور ایران افتخارات زیادی را کسب نماید.

وی در خاتمه خطاب به گروه های تولید انیمیشن که جدیداً کار در این زمینه را آغاز کرده اند گفت: گروه هایی که فعالیت خود را به تازگی شروع کرده اند نباید توقع داشته باشند که با آن ها نیز همکاری های بسیاری شود چرا که ما با پیش زمینه موفقیت در اثر اولمان توانستیم این حمایت ها را داشته باشیم. مطمئناً با نهادهایی که معمولاً وابسته به حاکمیت هستند و شروط های خاصی دارند نمی توانیم همکاری داشته باشیم؛ من به تمامی این گروه ها توصیه می کنم که با صبر و شکیبایی در این راه گام بگذارند و اگر دغدغه انیمیشن و رشد و اعتلای این هنر-صنعت را ندارند وارد این مسیر نشوند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.