دوشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۴

جایگاه هنر انقلاب در سینما/ ۵

آقامحمدیان: هنر انقلاب اسلامی به دلیل بی توجهی مدیران فرهنگی به حاشیه رانده شده است/ نفوذ فرهنگی با سرعت طوفان در حرکت است

شفیع آقامحمدیان در بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات

سینماپرس:شفیع آقامحمدیان مدیرعامل سابق مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در رابطه با جایگاه هنر انقلاب اسلامی در سینمای کشور و ضرورت پرداختن به آن گفت: هنر انقلاب اسلامی به دلیل بی توجهی مدیران فرهنگی به حاشیه رانده شده و کسی به فکر آن نیست و تمامی این اتفاقات به دلیل آن است که در دوره اخیر مدیرانی مسئولیت های بخش های فرهنگی و هنری کشور را در دست گرفته اند که نسبت به اصل اساسی هنر انقلاب اسلامی توجهی ندارند.

کارگردان فیلم سینمایی «مروارید سیاه» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: مدیرانی که طی سال های اخیر مسئولیت های فرهنگی و هنری کشور را در دست گرفته اند سینما را به حاشیه رانده اند و همواره کوشیده اند تا سینمای کشور در حواشی دست و پا بزند.

وی ادامه داد: مدیران نقش مهمی در رشد و نمو فرهنگ هنر انقلاب دارند اما متأسفانه هیچ کاری برای رشد و تعالی این هنر ارزنده انجام نمی دهند و بی توجهی آن ها به اصل اساسی انقلاب اسلامی باعث شده تا ما در این زمینه همواره با کاستی و کوتاهی مواجه باشیم.

آقامحمدیان با بیان اینکه متأسفانه هنر انقلاب اسلامی در هیچ یک از بخش های اجرایی کشور ما مستتر نیست اظهار داشت: همواره تعداد اندکی افراد هستند که به اصلی اساسی انقلاب اسلامی و آرمان های آن پایبند هستند و تلاش می کنند که آن ها را زنده نگاه داشته و به خوبی انقلاب اسلامی را به نسل های بعدی بشناسانند اما بخش عمده ای از افراد به این مهم توجه ندارند. برخی از افراد دغدغه مند نسبت به آرمان های انقلاب اسلامی همواره در حوزه سینما، هنرهای تجسمی، حوزه نشر کتاب و... تلاش می کنند تا اتفاق شایسته ای در این زمینه رخ بدهد اما مشکلات آنقدر جلوی پایشان زیاد است که این هنرمندان دغدغه مند فراموش شده و رنگ می بازند.

این کارشناس فرهنگی خاطرنشان کرد: ما باید آگاه باشیم که مقوله هنر صرفاً به سیاست گذاری نیازمند است؛ ما امروزه کمتر شاهد آن هستیم که مدیری در حوزه های فرهنگی و هنری کشور وجود داشته باشد که علم اداره کردن را داشته باشند؛ قطعاً یکی از دلایل ولنگاری فرهنگی همانطور که رهبر معظم انقلاب اسلامی به آن اشاره کردند همین مدیران هستند که درست بر سر جای خود قرار نگرفته اند.

این تهیه کننده تصریح کرد:  ما باید آگاه باشیم که حضرت آقا زمانی مداخله می کنند که دیگر یک مسأله به نقطه اوج و حساس خود می رسد اما متأسفانه شاهد آن هستیم که مسئولان توجه چندانی به فرمایشات و دغدغه های مقام عظمای ولایت نداشتند و راهگشایی جدی برای آنکه هنر انقلاب اسلامی در حوزه فرهنگ و هنر رشد کند انجام ندادند.

کارگردان فیلم سینمایی «راننده سفیر» در بخش دیگری از این گفتگو با تأکید بر اینکه نفوذ فرهنگی با سرعت طوفان در حرکت است اظهار داشت: متأسفانه امروزه ما در تمامی حوزه ها با چالش و آسیب جدی روبرو هستیم به عنوان نمونه اکثر مدرسان فرهنگی و هنری روشنفکرمآب هستند و ما قطعاً با حضور آن ها نمی توانیم انتظار داشته باشیم که هنر ارزشی در کشورمان رواج پیدا کند و این مسأله ای است که ما از بدو پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی نیز با آن درگیر بوده ایم و دیده ایم که تفکرات چپ گرایانه در میان مدرسان حوزه فرهنگ و هنر زیاد است اما به دلیل عدم ایستادگی جلوی آن ها امروزه شاهد رشد قارچ گونه شان هستیم.

آقامحمدیان سپس با اشاره به وظیفه دستگاه های ناظر بر عملکرد مدیران فرهنگی و هنری و به ویژه اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: متأسفانه گویا ناظران ما قافیه را باخته اند و به همین دلیل است که جلوی عملکرد غلط مدیران فرهنگی را نمی گیرند؛ ما امروزه نیاز به یک دلسوز و سینه چاک داریم که با اراده ولایی خود هنر انقلاب اسلامی را در حوزه فرهنگ و هنر ما زنده سازد.

وی تصریح کرد: مسئولان فرهنگی در کشور ما به نوعی خودباختگی رسیده اند و در میان آشوب طوفان و هجمه دشمنان تنها کاری که انجام می دهند آن است که دست روی دست می گذارند؛ ما باید بدانیم هنر انقلابی اگر بخواهد زنده بماند و به آیندگان تحویل داده شود نیازمند رسیدگی و توجه جدی است و ما باید ۲ نکته را فراموش نکنیم که اولاً مدیران ولایی و انقلابی را در دستگاه های فرهنگی و هنری به کار بگیریم و از سوی دیگر به سرچشمه آموزش بپردازیم و مدرسان روشنفکرمآب و غرب زده را بیرون بیندازیم.

این مدیر فرهنگی در خاتمه این گفتگو افزود: مدارس و سیستم آموزش و پرورش و آموزشگاه های خصوصی امروزه بدل به مکانی شده که در آنجا جنایات فرهنگی رخ می دهد و ما باید بیش از پیش فعالیت کنیم تا بتوانیم به این امر امیدوار باشیم که در سال های نه چندان دور ضمن زنده ساختن مفهوم انقلاب اسلامی در آثار فرهنگی و هنری مان آن را به جهانیان عرضه بداریم و تنها در پی سینمای استراتژیک باشیم و نه آثار ابتر و بی سر و تهی که به کرات شاهد تولید آن هستیم.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.