شنبه ۲۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۲

بررسی جایگاه هنر انقلاب اسلامی در سینما؛

نشر هنر انقلاب اسلامی در ارکان جامعه موجبی بر اقتدار فرهنگی و سدی در مقابل نفوذ/ سیاسی کاری، سیاه نمایی، مدیریت های غرب زده و بی توجهی به هنرمندان انقلابی دلایل انفعال سینما

اطیابی-مسجدجامعی-توکلی-قهرمانی-حقیقی-خسروی-آقا محمدیان-عظیمی میرآبادی-سربخش-گبرلو

سینماپرس: تعدادی از هنرمندان و فعالان عرصه فرهنگی با بیان اینکه برخی مدیران سینمایی با نگاه غرب زده، عامل تضعیف هنر انقلاب اسلامی در طول سال های گذشته شده اند معتقدند دوری از دیدگاه های روشنفکرانه غربی مدیران سینمایی و به کارگیری مسئولان و هنرمندان متعهد و انقلابی راهکاری برای برون رفت از شرایط فعلی و احیای ابعاد هنر انقلاب اسلامی در سینمای کشور است.

به گزارش خبرنگار سینماپرس، هنر انقلاب اسلامی اگرچه مانند سایر عرصه های هنری مدت زمان زیادی از ظهورش نگذشته است اما توانسته زمینه ساز طرح مباحث بنیادین و موثری در حوزه هنر گردد.

هنر انقلاب هنری است که از انقلاب اسلامی متأثر بوده و همراه با فضای فرهنگی آن انقلاب شکوهمند متولد شد و شاید در ظاهر امر در دوران ۸ سال دفاع مقدس به اوج خود رسید؛ اما جامعیت این هنر ارزشی و مردمی به حدی گسترده است که با گذشت دهه ها، همچنان قابلیت بروز و پرورش هنرمندان و جوانان علاقمند به خود را داراست؛ هر چند که متأسفانه در سالیان مختلف با فراز و نشیب های زیادی همراه بوده و گاه به دلیل نوع نگاه و اندیشه های حاکم بر مدیران دولتهای مختلف به فراموشی سپرده شد و به جای آن هنر متأثر از فرهنگ غرب در کشور جولان داده است!

فرهنگ و هنر امروزه جایگاهی کلیدی و اساسی در تمامی دولت ها و حکومت ها پیدا کرده است؛ بسیاری از کشورهای پیشرفته جهان بودجه های فراوانی را برای رشد و تعالی این بخش اختصاص می دهند و معتقدند که با انجام کارهای فرهنگی در کشورشان می توانند به اهداف سیاسی، نظامی، اقتصادی و... خود دست پیدا کنند و ملت های شان را با خود همدل، همراه و همسو سازند.

اما متأسفانه در کشور ما کمتر به بخش فرهنگ و هنر توجه می شود؛ به ویژه از بدو روی کار آمدن دولت یازدهم آنقدر بی توجهی به عرصه فرهنگ و هنر صورت گرفته که گلایه های زیادی توسط هنرمندان و فرهگیان به رئیس جمهور و  وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و سایر معاونت های مربوط به این وزارتخانه مهم صورت گرفته است اما غافل از آنکه گوش شنوایی برای شنیدن دردمندی هنرمندان و فرهنگیان وجود داشته باشد و دولتمردان بخواهند گامی کوچک در صدد حل بحران های به وجود آمده در زندگی آن ها و عرصه فرهنگ و هنر بردارند.

در همین رابطه با ۱۰ تن از سینماگران و کارشناسان حوزه فرهنگ و هنر آقایان: سید مسعود اطیابی (کارگردان)، احمد مسجدجامعی (عضو شورای اسلامی شهر تهران و وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی)، هوشنگ توکلی (بازیگر و کارگردان)، محمد قهرمانی (تهیه کننده)، سیاوش حقیقی (تهیه کننده سینما و کارشناس فرهنگی)، علی اصغر خسروی (دبیر سوگواره خمسه)، شفیع آقا محمدیان (مدیرعامل سابق مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و تهیه کننده و کارگردان سینما)، مهدی عظیمی میرآبادی (معاون اسبق نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی)، علیرضا سربخش (جانباز روشندل و کارشناس فرهنگی) و محمود گبرلو (رئیس پیشین انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران و تهیه کننده و مجری برنامه سینمای «هفت») گفتگو کردیم که ماحصل آن برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل نقل شده است.

اطیابی: سینمای جمهوری اسلامی باید برآیند اندیشه های اسلامی و انقلابی باشد/ سیاه نمایی آسیب جدی به سینما وارد ساخته است

سیدمسعود اطیابی کارگردان سینما در رابطه با جایگاه هنر انقلاب اسلامی در سینمای کشور و ضرورت پرداختن به این هنر گفت: سینمای جمهوری اسلامی باید تماماً برآیند اندیشه های اسلامی و انقلابی باشد تا بتوان مفهوم هنر انقلاب را در آن احیا کرد و اگر ما تنها در سینما بخواهیم شکل هنرمندانه را متجلی کنیم نمی توانیم آن را سینمای اسلامی بنامیم. قطعاً هنر به موضوع و صفت خاص تفکیک نمی شود و مهم این است که هنر در اختیار چه رویکرد و دیدگاهی قرار می گیرد؛ نکته ای که هنر هنرمندان را از هم تفکیک می کند این است که آن هنر برآمده از چه اندیشه و ذاتی است. اگر ما بخواهیم در جمهوری اسلامی ایران تنها به جنبه های هنری توجه داشته باشیم رسماً شبیه به سینمای هالیوود می شویم که سینمایی هنرمندانه است اما ما باید بعد از ساخت آثار سینمایی در کشورمان این سوأل را از خودمان بپرسیم که هنر ما در خدمت کدام نوع نگاه است؟ سینمای جمهوری اسلامی ایران در مجموع کلان خود باید برآیند تفکر و اندیشه نظام اجتماعی اش باشد که مبتنی بر اسلام است.

مسجدجامعی: انقلاب وارد تمامی ارکان زندگی ما شده و باید از آن حراست کنیم/ باید هنر انقلاب اسلامی را در تمامی ارکان کشورمان مستتر سازیم

احمد مسجدجامعی عضو شورای اسلامی شهر تهران و وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی در رابطه با جایگاه هنر انقلاب اسلامی در سینمای کشور و ضرورت پرداختن به این هنر گفت: انقلاب اسلامی مسأله ای است که از بدو شکل گیری اش وارد تمامی ارکان زندگی ما شده و باید از آن حراست کنیم. انقلاب اسلامی قراردادی نیست که بتوان برای آن قانون تدوین کرد؛ این انقلاب تحولی است که خوشبختانه در همه ارکان جامعه پیش آمد و منجر به پیروزی اش شد. همه مردم پا پیش گذاشتند و به یک تجربه مشترکی رسیدند و انقلاب اسلامی وارد ذره ذره زندگی آن ها شد و بعد از اینکه انقلاب در تمامی خانواده ها وارد شد پای خود را به حوزه های مختلف از جمله سینما نیز باز کرد.

توکلی: سینمای ایران در مقطع انفعالی بسیار بدی قرار گرفته است/ امروزه سیاست های کلان سینما مورد نقد اکثر صاحب نظران، کارشناسان و اهالی فرهنگ است

هوشنگ توکلی بازیگر و کارگردان سینما و تلویزیون در رابطه با جایگاه هنر انقلاب اسلامی در سینمای کشور و ضرورت پرداختن به این هنر گفت: سینمای ایران در مقطع انفعالی بسیار بدی قرار گرفته است و ما باید هرچه سریعتر از این مرحله بیرون بیاییم تا بیش از این به فرهنگ و هنر کشورمان آسیب وارد نشود. مدیران بالادستی آقای ایوبی سیاست شان در تعویض نگرش فرهنگی و اقتصادی سینمای جمهوری اسلامی ایران بوده است. هرآنچه آقای ایوبی در طول دوران مدیریت اش در سازمان سینمایی انجام داده خواسته مدیران بالادستی اش بوده است. بنده معتقدم تمامی اعمال و رفتار ایشان پیروی تصمیم گیری هایی بوده است که در پشت صحنه انجام می شده و وی فقط به عنوان یک مجری آن ها را اجرا می کرده و از این رو فعلاً رفتن وی از سازمان سینمایی در پایان دوران دولت تدبیر و امید صلاح نیست چرا که ایشان باید کار خود را خاتمه دهند تا نفر بعدی که مدیریت سینما را بر عهده می گیرد بتواند تحولی شگرف در آن ایجاد کند.

    

قهرمانی: انقلاب اسلامی انقلابی فرهنگی بود اما متأسفانه هنر انقلاب آنچنان که باید در آثار فرهنگی و هنری ما نمود پیدا نکرده است

محمد قهرمانی تهیه کننده سینما در رابطه با جایگاه هنر انقلاب اسلامی در سینمای کشور و ضرورت پرداختن به این هنر گفت: انقلاب اسلامی فرهنگی بود اما متأسفانه هنر انقلاب آنچنان که باید در آثار فرهنگی و هنری ما نمود پیدا نکرده است و این در حالی است که انقلاب اسلامی باعث شد تحولی عظیم نه تنها در مردم ایران و منطقه که در مردم اقصی نقاط دنیا ایجاد شود و آن ها را به سمت آزادی و آزادی خواهی سوق دهد. انقلاب اسلامی یک انقلاب فرهنگی بود. انقلاب ما انقلابی نرم بود. تعداد شهدایی که در دوران انقلاب اسلامی به شهادت رسیدند به استناد مدارک بنیاد شهید نزدیک به ۳ هزار نفر بوده  و اگر مقایسه ای با انقلاب های شوروی یا فرانسه داشته باشیم می بینیم که آن انقلاب ها میلیون ها نفر کشته داده اند. پس این انقلاب نرم با خودش حاوی پیام هایی بوده است؛ پیام هایی که حضرت امام خمینی (ره) برای انقلاب تعریف کردند همگی خاستگاه بشریت است. استقلال و آزادی و جمهوری اسلامی به عنوان شعارهای اصلی انقلاب اسلامی متعلق به همه مردم جهان است. مردم سرنوشت خود را بر مبنای اسلام تعیین کردند. هنر انقلاب در به وجود آوردن این خاستگاه و نیاز جامعه به تحول در حوزه اسلام و انقلاب رسید.

  

آقامحمدیان: هنر انقلاب اسلامی به دلیل بی توجهی مدیران فرهنگی به حاشیه رانده شده است/ نفوذ فرهنگی با سرعت طوفان در حرکت است

شفیع آقامحمدیان مدیرعامل سابق مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در رابطه با جایگاه هنر انقلاب اسلامی در سینمای کشور و ضرورت پرداختن به این هنر گفت: هنر انقلاب اسلامی به دلیل بی توجهی مدیران فرهنگی به حاشیه رانده شده و کسی به فکر آن نیست و تمامی این اتفاقات به دلیل آن است که در دوره اخیر مدیرانی مسئولیت های بخش های فرهنگی و هنری کشور را در دست گرفته اند که نسبت به اصل اساسی هنر انقلاب اسلامی توجهی ندارند. دیرانی که طی سال های اخیر مسئولیت های فرهنگی و هنری کشور را در دست گرفته اند سینما را به حاشیه رانده اند و همواره کوشیده اند تا سینمای کشور در حواشی دست و پا بزند. مدیران نقش مهمی در رشد و نمو فرهنگ هنر انقلاب دارند اما متأسفانه هیچ کاری برای رشد و تعالی این هنر ارزنده انجام نمی دهند و بی توجهی آن ها به اصل اساسی انقلاب اسلامی باعث شده تا ما در این زمینه همواره با کاستی و کوتاهی مواجه باشیم.

  

عظیمی میرآبادی: بی توجهی به هنر انقلاب اسلامی در حال حاضر تنها به دلایل سیاسی است/ جریان زر و زور و تزویر نمی خواهد مفهوم ارزشمند انقلاب اسلامی در آثار ما مستتر باشد

مهدی عظیمی میرآبادی معاون اسبق نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی در رابطه با جایگاه هنر انقلاب اسلامی در سینمای کشور و ضرورت پرداختن به این هنر گفت: بی توجهی به هنر انقلاب اسلامی در حال حاضر تنها به دلایل سیاسی است ولاغیر و اگر ما بخواهیم ماجرای چرایی عدم پرداخت به مفهوم هنر انقلاب اسلامی را سیاسی ندانیم ظلم به بحث است! مروزه غریبی زیادی در حوزه آثار ارزشی و مبتنی بر فرهنگ و مرام انقلاب اسلامی دیده می شود؛ عدم توجه به هنر انقلاب اسلامی علیرغم حمایت های بی شائبه و جدی مسئولان اول نظام چه حضرت امام خمینی (ره) و چه مقام معظم رهبری مسأله ای نیست که بتوان به آسانی از کنار آن عبور کرد و برای این بی توجهی باید مدیران فرهنگی کشور را بازخواست نمود. در ارتباط با هنر انقلابی اسلامی و دینی و مفاهیمی از این دست بارها سازمان ها و موسسات متعددی ایجاد شده اند تا این هنر پر و پال بگیرد و پیش برود و در کنار آن بودجه هایی هم تدارک دیده شده است اما هیچ گاه ما به نتیجه مطلوب در این زمینه دست پیدا نکرده ایم و شاهد آن بوده ایم که فقر زیادی در این حوزه دیده می شود و تمامی این ها به دلیل آن است که سیاسی کاری برخی افراد پشت پرده باعث می شود تا هنر انقلاب اسلامی در کشور ما جان نگیرد.

  

حقیقی: دغدغه رشد و احیای هنر انقلاب اسلامی در کشور ما وجود ندارد/ از اواسط دهه ۷۰ هنر انقلاب دچار نزول و افول شد

سیاوش حقیقی تهیه کننده سینما و کارشناس فرهنگی در رابطه با جایگاه هنر انقلاب اسلامی در سینمای کشور و ضرورت پرداختن به این هنر گفت: دغدغه رشد و احیای هنر انقلاب اسلامی در کشور ما وجود ندارد و متأسفانه هیچ یک از مسئولان حوزه فرهنگ و هنر کار شایسته ای در این راستا انجام نداده اند. ایران اسلامی طی سال های اخیر تحت تحریم کشورهای غربی و در رأس آن ها آمریکا قرار گرفت. ما در عین تحریم هستیم، تحریم ظالمانه ای که می توانستیم تاکنون در رابطه با آن ده ها اثر فرهنگی و هنری شاخص تولید کنیم و برای جهانیان دست غربی های مستکبر را رو کنیم اما متأسفانه این کار را نکردیم. ما مسلمانیم و همگی شیعه اثنی عشری هستیم اما با کمال تأسف این فیلمساز آمریکایی است که همراه با گروه ۵۰۰ نفره اش به کربلای معلی می رود تا در رابطه با پیاده روی عظیم اربعین حسینی (ع) مبادرت به ساخت فیلم کند اما مسئولان حوزه فرهنگ و هنر کشور ما دست روی دست گذاشته اند و نه تنها هیچ تحرکی در این زمینه ها ندارند بلکه گویا اصلاً پرداختن به این موضوعات را مهم نمی دانند.

  

سربخش: انقلاب اسلامی هیچ گاه نباید به فراموشی سپرده شود/ فضای کار برای سینماگران ولایتمدار باید بیش از گذشته باشد

علیرضا سربخش جانباز روشندل و کارشناس فرهنگی در رابطه با جایگاه هنر انقلاب اسلامی در سینمای کشور و ضرورت پرداختن به این هنر گفت: انقلاب اسلامی یکی از مقاطع بسیار مهم، حساس و تاریخی در کشور ما است که همواره در تولید آثار فرهنگی و هنری باید به آن توجه شود و اگر ما دلسوز نظام اسلامی هستیم هیچ گاه نباید بگذاریم که این اتفاق به فراموشی سپرده شود. برای اینکه سینما بتواند نیازهای واقعی مردم را برآورده سازد بایست سیاست گذاری صحیحی توسط مدیران کلان فرهنگی کشور برای آن صورت گیرد تا بعد از آن، فیلم ها بر اساس آن سیاست گذاری های کلان تولید شوند. از طرف دیگر این مسئله را نباید از یاد برد که نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران احتیاج به فیلم هایی دارد تا بتوانند انتظارات و نیازهای نظام را برآورده سازند. شایسته است مدیران و سیاست گذاران ارشد فرهنگی، فیلمسازان ارزشی و متعهد را مورد شناسایی قرار دهند تا این فیلمسازان بتوانند نیازهای آتی سینما را تأمین کرده و بر اساس آن نیازها فیلم های خود را تولید کنند.

   

خسروی: هنر انقلاب هیچ گاه کهنه نمی شود و همیشه حرف های تازه ای برای گفتن دارد/ مسئولان فرهنگی باید بدانند که فردا دیر است و از همین امروز باید به داد هنر انقلاب برسند

علی اصغر خسروی دبیر سوگواره خمسه در رابطه با جایگاه هنر انقلاب اسلامی در سینمای کشور و ضرورت پرداختن به این هنر گفت: هنر انقلاب هیچ گاه کهنه نمی شود و همیشه حرف های تازه ای برای گفتن دارد و از این رو ما باید در تمامی حوزه های فرهنگی و هنری مکرراً در صدد ترویج انقلاب اسلامی باشیم. جوشش و حرکت و نو شدن و تازگی همگی از ویژگی های بارز هنر انقلاب اسلامی است. همه این ویژگی ها نشان می دهد هنر انقلاب، هنری شجاع و جسور است. هنر انقلاب باید در زمان های مختلف حرف تازه ای برای گفتن داشته باشد و بتواند به عنوان هنری که صاحب سبک و ایده است از این ارزش ها دفاع کند.

گبرلو: سینمای ایران با هنر انقلاب اسلامی فاصله بسیار زیادی دارد/ همانطور که در حوزه نظامی قدرتمند هستیم باید در حوزه فرهنگ هم با اقتدار عمل کنیم

محمود گبرلو رئیس پیشین انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران در رابطه با جایگاه هنر انقلاب اسلامی در سینمای کشور و ضرورت پرداختن به این هنر گفت: سینمای ایران با هنر انقلاب اسلامی فاصله بسیار زیادی دارد و در مسیر خودش دچار عقب ماندگی های زیادی از منظر سیاست گذاری و برنامه ریزی است که باید به آن ها توجه شود. ما پس از وقوع انقلاب اسلامی در عرصه های مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و... برنامه های نوینی را طراحی کرده و بر اساس آن ها حرکت کردیم و طبیعتاً در حوزه هنر هم این گونه بوده چرا که حرف های زیادی را برای گفتن داشتیم و هنر انقلاب اسلامی نشأت گرفته از تفکرات و اندیشه های دینی است و بنابراین می شود آثار خوبی در این زمینه خلق کرد.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.