یکشنبه ۱۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۶

جایگاه هنر انقلاب در سینما/ ۱۰

گبرلو: سینمای ایران با هنر انقلاب اسلامی فاصله بسیار زیادی دارد/ همانطور که در حوزه نظامی قدرتمند هستیم باید در حوزه فرهنگ هم با اقتدار عمل کنیم

محمود گبرلو در بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات

سینماپرس: محمود گبرلو رئیس پیشین انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران در رابطه با جایگاه هنر انقلاب اسلامی در سینمای کشور و ضرورت پرداختن به این هنر گفت: سینمای ایران با هنر انقلاب اسلامی فاصله بسیار زیادی دارد و در مسیر خودش دچار عقب ماندگی های زیادی از منظر سیاست گذاری و برنامه ریزی است که باید به آن ها توجه شود.

تهیه کننده و مجری سابق برنامه تلویزیونی «هفت» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: ما پس از وقوع انقلاب اسلامی در عرصه های مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و... برنامه های نوینی را طراحی کرده و بر اساس آن ها حرکت کردیم و طبیعتاً در حوزه هنر هم این گونه بوده چرا که حرف های زیادی را برای گفتن داشتیم و هنر انقلاب اسلامی نشأت گرفته از تفکرات و اندیشه های دینی است و بنابراین می شود آثار خوبی در این زمینه خلق کرد.

وی ادامه داد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی بسیاری از علاقمندان وارد حوزه های فرهنگی شدند و آثار خوبی را خلق کردند اما این هنر به مرور زمان دچار فراز و نشیب و تحولاتی شد و یکی از دلایلی که این هنر نتوانست مسیر ابتدایی خود را همچنان طی کند این بود که با خلاقیت قرابتی نداشت و در تفکرات اولیه خود دست و پا می زد.

گبرلو سپس با بیان اینکه ما باید امروزه با ساختار و تکنیک جدید هنر انقلاب اسلامی را احیاء کنیم اظهار داشت: خوشبختانه ما تا به امروز در زمینه شعر و ادبیات بسیار پیشرو بوده ایم اما در سینما چندان نتوانسته ایم موفق عمل نماییم و این بسیار بد است.

این منتقد سینما تأکید کرد: سیاست گذاران به هنر انقلاب به مثابه شاخصه جمهوری اسلامی نگاه نکرده اند و این امر باعث شده ما در این زمینه ضعف های زیادی را داشته باشیم؛ ما تاکنون خروجی خوبی را شاهد نبوده ایم و برای همین است که در جشنواره های مختلف له له می زنیم تا یک اثر شاخص هنر انقلاب را ببینیم اما این غلط است و ما باید تنها شاهد آثار شاخص متناسب با انقلاب اسلامی در جشنواره های مان باشیم اما روندمان معکوس شده و توقعات مان بسیار پایین آمده است.

وی یکی از دلایل عمده این امر را حضور مدیران سینمایی دانست که همیشه دچار حاشیه شده اند و گفت: مدیران ما هیچ گاه به سیاست های اصلی نظام توجه نکرده اند. ما هنرمندان خوبی داریم که سینمای انقلاب اسلامی را به خوبی می شناسند. ما نیروی انسانی و تفکر و اندیشه را داریم اما به طور جدی روی این قضیه سرمایه گذاری نکردیم.

گبرلو در بخش دیگری از این گفتگو با بیان اینکه همانطور که در حوزه نظامی قدرتمند هستیم باید در حوزه فرهنگ هم با اقتدار عمل کنیم اظهار داشت: ما امروز قدرتمندترین کشورها در حوزه نظامی هستیم و باید به همان مقدار موشکی که داریم فیلم سینمایی متناسب با شاخصه های انقلاب اسلامی تولید می کردیم.

وی در خاتمه افزود: در این میان تنها وزارت ارشاد مقصر نیست؛ ما بیش از ۳۰ ارگان فرهنگی و هنری داریم و جریان های فکری انقلاب اسلامی باید سینما را جدی بگیرند. سینما قدرتی برتر  نسبت به همه رسانه ها است اما ما در کشورمان آن را جدی نگرفته ایم. بسیج و سپاه و... هم باید به این سمت بروند و روی سینما برنامه ریزی داشته باشند. نباید به هنرمندان حمله شود. هنرمند کارش فیلمسازی است و باید با او به گفتگو و تعامل شود تا در مسیر اهداف نظام اسلامی کار مثبتی صورت گیرد.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.