چهارشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۰

نگاهی به ضعف در راهبردهای کلان رسانه ملی؛

خواب‌آلودگی صداوسیما در ماجرای آزادی حلب

آزادی حلب

سینماپرس: هیچ‌کس فکر نمی‌کرد صداوسیما در ماجرایی چون آزادسازی حلب هم از مردم جا بماند و فضای مجازی در این‌باره نیز پیشتازی خود را حفظ کند. آزادسازی حلب بیش از اینکه در رادیو تلویزیون ایران بازتاب داشته باشد در شبکه‌های خارجی منطقه و جهان بازتاب داشت.

فرزین ماندگار/ روز گذشته در شبکه‌های مجازی عکس‌هایی از توزیع شیرینی از سوی برخی بسیجی‌ها در سطح شهر انتشار یافت و در میان مردم نیز آزادسازی حلب سوژه داغی بود و به همین میزان انتظار می‌رفت صداو سیما در بخش‌های مختلف خود به این ماجرا به شیوه‌ای هم‌شأن با این اتفاق بپردازد اما به جز اشاره‌هایی معمولی در بخش‌های خبری این موضوع تغییری در برنامه‌های صداوسیما ایجاد نکرد.
شاید صداوسیما واکنش هیجانی به اتفاقات سوریه را در دستور کار خود نداشته و آن را زیان‌آور تصور می‌کند اما واقعیت مسئله این است که فکر و ذهن قاطبه مردم در حد خود به حوادث سوریه معطوف است و اینگونه نیست که آرامش صداوسیما از حجم کنجکاوی مردم بکاهد، به ویژه اینکه پیروزی در حلب به طور طبیعی برای مردم ایران هم معنی‌دار است. مردم امروزه دیگر با واژه مدافعان حرم آشنایی کامل دارند و می‌دانند که فرزندان ایران مدت‌هاست که برای جلوگیری از رسیدن داعش و هم‌پیمانانش به مرزهای ایران در حال خون دادن هستند.
اصولاً به همین دلیل که مردم از جنبه‌های مختلف مقاومت و نقش جوانان ایران در پیروزی‌های عراق و سوریه اطلاع دارند، به این مسائل حساسیت نشان می‌دهند. برای همین صداوسیما موظف است بخش بیشتری از برنامه‌های خود را به بزنگاه پیروزی حلب اختصاص دهد. در واقع شرایط افکار عمومی امروز با سه سال پیش تفاوت عمده‌ای دارد. اگر در مقطعی فضای افکار عمومی به گونه‌ای بود که بشار اسد را نیز مانند قذافی دیکتاتوری از جهان عرب می‌دانست که باید به طور طبیعی سقوط کند، این فضا خیلی وقت است که شکسته است. در واقع انتشار جنایات وحشیانه گروهی مثل داعش و پشتیبانی غرب از این گروه تروریستی وجدان بیدار هر ایرانی را مجاب می‌کند که ایران باید دورتر از مرزهای خود در مقابل چنین خطری ایستادگی کند و امروز این حقیقت برای اغلب ایرانی‌ها اثبات شده است و صداوسیما نیز متأثر از این تحولات فکری باید نقش تاریخی خود را در مواجهه با حوادث منطقه ایفا کند. 

* جوان

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.