چهارشنبه ۱ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۵

واکنش رئیس کمیسیون فرهنگی به برخورد دوگانه با تبلیغ در ماهواره

چرا فقط تبلیغ محصولات سینمایی در ماهواره جرم است!

شبکه جم-تلویزیون جم-جم تی وی

سینماپرس: بر اساس قانون باید برای تبلیغات تیزر فیلم‌های سینمایی در صدا و سیما تخفیف داده شود و خوشبختانه هم اکنون این مهم در حال اجرا است. نمایندگان خانه ملت باید روند اجرای قانون مذکور را پیگیری کنند، از این رو چرایی اجرا نشدن این قانون در بخش‌های مختلف در آینده‌ای نزدیک در دستور کار کمیسیون فرهنگی مجلس قرار خواهد گرفت.

تبلیغات بسیاری از محصولات ایرانی از جمله کالاهای خوراکی و بهداشتی از شبکه‌های ماهواره‌ای روی آنتن می‌رود و هیچ‌گونه حساسیتی نسبت به این مسئله وجود ندارد و این در حالی اتفاق می‌افتد که دادستانی تهران موضع بسیار سفت و سختی نسبت به هرگونه تبلیغ آثار سینمایی در ماهواره نشان می‌دهد. این نگاه دوگانه مسئله‌ای است که برخی نمایندگان مجلس و در رأس آنها رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس به آن واکنش نشان داده‌اند.


در ماه‌های گذشته تبلیغات بسیاری از محصولات داخلی از شبکه‌های ماهواره‌ای پخش شده، اما به نظر می‌رسد دادستانی تهران فقط پخش تیزر فیلم‌های سینمایی از شبکه‌های ماهواره‌ای را مصداق تخلف می‌داند. نصرالله پژمانفر، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس و برخی نمایندگان دیگر به این دوگانگی واکنش نشان دادند. این دوگانگی مسئله‌ای است که می‌تواند مورد اعتراض سینماگران واقع شود، چراکه اصولاً تمام محصولات تولید داخل باید مشمول قانون قرار بگیرند. پخش تیزرهای تبلیغاتی فیلم‌های سینمایی از شبکه‌های ماهواره‌ای باعث پایین کشیده شدن آنها می‌شود، اما تبلیغات سایر محصولاتی که در ایران نیز تولید می‌شوند، بدون هیچ‌گونه مشکلی از شبکه‌های ماهواره‌ای روی آنتن می‌روند. رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس معتقد است وزارت ارشاد مسئولیت برخورد با پخش تیزرهای ماهواره‌ای را دارد و سایر دستگاه‌های امنیتی باید در این مورد، به ارشاد کمک کنند: «هم اکنون کالاهای مختلفی که توسط مجموعه‌های داخلی تولید می‌شود در شبکه‌های ماهواره‌ای تبلیغ می‌شود ولی از نظر قانونی برخوردی صورت نمی‌گیرد که این امر نشان‌دهنده وجود ضعف در اراده به منظور اجرای قانون و به تأخیر انداختن آن به حساب می‌آید.» نصرالله پژمانفر با اشاره به اینکه نباید نسبت به اجرای قانون ممنوعیت پخش تبلیغات ماهواره‌ای تناقض ایجاد شود، گفت: « اجرای قانون ممنوعیت به‌کارگیری تجهیزات دریافت از ماهواره بر اساس روند فعلی ایراد دارد و می‌تواند در بین جامعه فرهنگی تناقض ایجاد کند.»

وی در پایان به گران بودن تعرفه تبلیغاتی رسانه ملی هم اشاره می‌کند و در این باره می‌گوید: « بر اساس قانون باید برای تبلیغات تیزر فیلم‌های سینمایی در صدا و سیما تخفیف داده شود و خوشبختانه هم اکنون این مهم در حال اجرا است. نمایندگان خانه ملت باید روند اجرای قانون مذکور را پیگیری کنند، از این رو چرایی اجرا نشدن این قانون در بخش‌های مختلف در آینده‌ای نزدیک در دستور کار کمیسیون فرهنگی مجلس قرار خواهد گرفت.»

* جوان

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.