دوشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۷

انتظارات اهالی سینما از جشنواره فیلم فجر/ ۲

عظیمی: دیدگاه های باندی و جناحی مدیران نباید در جشنواره فیلم فجر دخیل شود/ آیا «فجر» و «انقلاب» بیشتر اهمیت دارد و یا برگزاری یک فستیوال؟!

مهدی عظیمی میرآبادی در بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات

سینماپرس: مهدی عظیمی میرآبادی معاون اسبق نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی در آستانه برگزاری سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر گفت: جشنواره فیلم فجر باید بر اساس قانون برگزار شود و دیدگاه های باندی و جناحی مدیران نباید در آن دخیل باشد اما متأسفانه ما همه ساله شاهد آن هستیم که دبیران جشنواره بر اساس سلایق و دیدگاه های جناحی و سیاسی مدیران بالادستی خود مبادرت به تغییراتی در روند برگزاری جشنواره می کنند.

تهیه کننده فیلم سینمایی «سیب و سلما» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: جشنواره فیلم فجر به عنوان مهمترین رویداد سینمایی کشور نیاز جدی به بازنگری اساسی در سیاست های خود دارد؛ سال های درازی است که این مهم احساس می شود جشنواره فیلم فجر از اهداف اصلی خود دور شده است اما متأسفانه هیچ گاه یک بازنگری جدی و اساسی صورت نگرفته تا آسیب هایی که این جشنواره را با مخاطره جدی روبرو ساخته است از میان برود.

وی ادامه داد: ما برای اینکه بتوانیم جشنواره فیلم فجر را به درستی به سوی مسیر اصلی اش هدایت کنیم نیازمندیم تا بدانیم این جشنواره در ابتدای امر برای چه راه اندازی شده است و آیا آنچه پایه گذاران جشنواره از ابتدا مد نظر داشته اند امروزه به درستی انجام می شود یا خیر و مهمتر از همه اینکه باید بدانیم آیا نحوه پایه ریزی آن ها از ابتدا درست بوده است؟

مدیر مسئول نشریه «سینمای خانگی» خاطرنشان کرد: زمانی که هر دبیری برای برگزاری این جشنواره انتخاب می شود می تواند بر اساس سلایق و دیدگاه های شخصی خود و اطرافیانش و پیروی دیدگاه های سیاسی و جناحی مدیران بالادستی خود این جشنواره را به راحتی به هم بریزد و سیاست های آن را تغییر دهد همگی به آن دلیل است که جشنواره فجر یک آیین نامه مشخص و مدونی نداشته و ندارد.

عظیمی میرآبادی تأکید کرد: بنده به هیچ عنوان قصد ندارم عملکرد فردی را زیر سوأل ببرم؛ ما باید همه نکات مثبت و منفی جشنواره فیلم فجر را در طول ۳۴ دوره برگزاری اش مورد ارزیابی جدی قرار دهیم و بر اساس اتفاقاتی که طی این ۳۴ دوره افتاده است نکات مثبت و منفی را در نظر گرفته و یک اساسنامه جامع و غیرقابل تغییری برای این جشنواره تنظیم کنیم تا همه دبیران آتی مجبور به پیروی از آن باشند.

این کارشناس فرهنگی سپس با بیان اینکه در این اساسنامه باید به این موضوع توجه شود که آیا موضوع و عنوان «فجر» و «انقلاب» بیشتر اهمیت دارد و یا برگزاری یک فستیوال فیلم، اظهار داشت: جشنواره فیلم فجر عنوان «فجر» را با خود به یدک می کشد چرا که در زمان ایام الله دهه فجر برگزار می شود اما متأسفانه گاهی اوقات دیده شده که مسئولان و دست اندرکاران برگزار کننده آن برگزاری یک جشنواره فیلم برایشان از اولویت بیشتری برخوردار است تا اینکه بخواهند به موضوع مهم انقلاب اسلامی توجه داشته باشند و همین امر باعث آسیب های جدی به این رویداد مهم فرهنگی در کشور ما شده است.

تهیه کننده انیمیشن «زایان» تصریح کرد: مدیران سینمایی ما باید آگاه باشند که هر جشنواره فیلم مهمی که در سطح دنیا برگزار می شود بر اساس سیاست گذاری های استراتژیک کشور خود برنامه ریزی می شود و ما نیز اگر می خواهیم با انجام امور فرهنگی و تولیدات سینمایی در سطح جهان به یک تأثیرگذاری جدی و اساسی برسیم بایستی هرچه سریعتر مبنای خود را برای برگزاری این جشنواره روشن کنیم.

وی افزود: متأسفانه جشنواره فیلم فجر هدف اصلی خود را که جریان سازی و ایجاد موج در سطح جهان بوده به فراموشی سپرده و بدل به یک محفل شده است چرا که دیدگاه های سیاسی و جناحی مدیران سینمایی آن گونه طلبیده تا این جشنواره به جای آنکه قدرتمند ظاهر شود حرکتی منفعلانه داشته باشد و تمامی این ها به دلیل نبود یک سیاست گذاری درست در روند انجام امور سینمایی کشور است.

عظیمی میرآبادی در خاتمه این گفتگو تأکید کرد: مدیران سینمایی باید به جای آنکه افرادی را در روند اجرایی جشنواره فیلم فجر به کار بگیرند که بر اساس اهداف جناحی و باندی آن ها حرکت کند باید مدیرانی را به کار گیرند که به اصل انقلاب اسلامی پایبند و مقید باشند و دستیابی به اهداف و استراتژی های نظام اسلامی برایشان حائز اهمیت باشد.

اخبار مرتبط

نظرات

  • Negahememar.ir ۱۳۹۵/۱۰/۲۱ - ۱۳:۵۰
    0 0
    واقعا حرف درست و منطقی زده شده در این مطلب

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.