دوشنبه ۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۱

انتظارات اهالی سینما از جشنواره فیلم فجر/ ۹

بهمنی: جشنواره فیلم فجر باید آینه تمام نمای انقلاب اسلامی باشد/ گرته برداری از فرهنگ غربی به هیچ عنوان درخور و شایسته جشنواره انقلاب نیست

حبیب الله بهمنی

سینماپرس: حبیب الله بهمنی کارگردان سینما در آستانه برگزاری جشنواره فیلم فجر گفت: انتظار ما این است که این جشنواره آینه تمام نمای انقلاب اسلامی باشد و چه در حوزه اجرایی و ساختاری و چه در حوزه محتوای آثار سینمایی به اهداف و آرمان های انقلاب اسلامی توجه کنیم و درصدد باشیم که روحیه ملی و اسلامی را در این جشنواره ترویج کرده و آن را تقویت کنیم.

کارگردان فیلم سینمایی «سیب و سلما» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: متأسفانه در سال های اخیر ما همواره شاهد آن هستیم که جشنواره فیلم فجر بیشتر به سمت فرهنگ وارداتی غربی سوق پیدا کرده؛ به عنوان مثال در شکل برگزاری این جشنواره هیچ نام و نشانی از هویت ایرانی اسلامی دیده نمی شود و تمامی اتفاقاتی که در آن می افتد برگرفته و کپی برداری شده از جشنواره های غربی است!

وی ادامه داد: برگزاری مراسم هایی مانند «فرش قرمز» و به کار بردن عناوینی مانند «کاخ جشنواره» و ترویج ظاهرگرایی فرهنگ غربی به هیچ عنوان درخور جشنواره ای نیست که در ایام پیروزی انقلاب اسلامی برگزار می شود؛ انقلابی که با غرب گرایی و کاخ نشینی ستیز داشت و در نهایت هم پیروز شد.

بهمنی با تأکید بر اینکه  گرته برداری از فرهنگ غربی به هیچ عنوان درخور و شایسته جشنواره انقلاب نیست اظهار داشت: ما باید در پی آن باشیم تا هویت مستقل خودمان را که همراه با خودباوری ملی و دینی است در سینما و جشنواره مان پیاده سازی کنیم و تنها مقلد جریان های فرهنگی روشنفکرمآبانه و یا غرب زده نباشیم.

این سینماگر خاطرنشان کرد: در زمانه ای که ظلم، ستم، زورگویی، استکبارجهانی و... دور کشور ما را اشغال کرده است ما تنها بایستی به پتانسیل انقلاب اتکا کنیم؛ جشنواره فیلم فجر می تواند نیروهای انقلابی را بازشناسی کند و آن ها را ترغیب کند تا با تکیه به خدای متعال و توانایی های شخصی شان سینمای کشور را به اعتلا برسانند.

کارگردان فیلم سینمایی «شب کایت ها» تصریح کرد: شاید مسئولان اجرایی حوزه فرهنگ و هنر می خواهند که ما همسو با نظام و فرهنگ دنیا حرکت کنیم و به همین دلیل است که کمتر نام و نشانی از فرهنگ ایرانی-اسلامی در تولیدات ما دیده می شود؛ از این رو نیاز است تا سینماگران دغدغه مند نسبت به آرمان ها و اهداف انقلاب اسلامی توان خود را چندین برابر کنند و دست در دست هم داده و با همدلی و اتحاد مبادرت به تولید آثار ارزشمندی کنند که فرهنگ ایرانی اسلامی در آن ها به تصویر کشیده شود.

وی در خاتمه گفت: امیدوارم جشنواره فیلم فجر بتواند با سیاست گذاری های جدید و حضور مدیرانی دغدغه مند به زودی به جایگاه اولیه خود بازگردد و تنها محفلی باشد برای ترویج دغدغه های انقلابی و روحیه ملی و اسلامی!

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.